Gjest Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 Jordmora mi sier det er litt overhysterisk å ta denne prøven pga man kan bli smitta etter man har tatt prøven og fordi bakterien har vært i alle år.. Bare nå det siste året at den har kommet fram i media. (Man testes jo ifølge jordmor rundt uke 36-37.. Man kan altså bli smitta etter dette også.) Jeg er litt usikker på om jeg skal ta den.. Siden man like gjerne kan bli smitta etter man har testa seg. Men om man er smitta i uke 36-37, må man vel ha noen medisiner av noe slag for og bli kvitt dette? Det går vel ikke over av seg selv? Isåfall har jeg lyst til å ta den prøven (om det ikke går over av seg selv), men føler meg litt dum når jordmor sier det er overhysteriskt.
Krølle79 Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 spurte legen min om det samme, men han sa at det ikke trengs.. Det var bare det at det ble et "blaff" om dette i media, og dermed vanvittig mye fokus på det, men at det faktisk ikke er nødvendig.. Så jeg har funnet ut at jeg skal droppe det... Nå er de jo ekstra oppmerksomme på dette pga mediafokuseringa, så jeg vil anta at de avdekker det rimelig kjapt, dersom problemet skulle oppstå.. _)
♥Cherrypie♥ Skrevet 5. februar 2007 #3 Skrevet 5. februar 2007 Altså.. Sant det med at det har blitt blådt mye opp i media det sist men det pga at 8 spedbarndøde som følge av dette.. Streptokokk-b har sikkert vært i maaaaaaaaaaaaaange år osv å bare tenk på hvor mange barn som ikke har fått denne bakterien i seg.. Men på en annen side så har faktisk 30% av alle fruktbare kvinner denne streptokokken naturlig i skjede og tarm.. å 30% er mange.. Men om man har det er det liten sjangse for at barnet får det men den er der.. Å som blivende førstegangsmor føler jeg meg litt hysterisk når jeg nå har bedt legen om å få en slik prøve.. men jeg føler at 30% er ett høyt tall og det kan være meg.. Prøven tar 2 sek og man får svaret etter en uke.. da vil jeg være i min 37 svangerskapsuke når jeg da får resultatet.. Om jeg skulel vise meg å være positiv på streptokokk-b skulle jeg få antibiotika som jeg skulle gå på helt intil termin så jeg ikke eventuelt skulle få dette igjen etter på, mor og barn blir også behandlet med antibiotika under fødselen.. Om jeg skulle ha dette vil jeg være veldig glad for at jeg tok prøven og får dette ut av kroppen før fødsel.. Noen er mere sånn at de vil være veldig på den sikre siden mens andre er mere avslappet osv, det tror jeg vi alle må vurdere selv hva og hvilke prøver vi føler er nødvendig for at vi selv skal føle oss trygge som gravide og fødende.. Kanskje det virker hysterisk å ta prøven for noen, men husk at alt vi gravide gjør av sånne ting er av kjærlighet til barna våre! Å i de aller fleste tilfeller går det bra uansett med både mor og barn! Lykek til, alle dere som skal ha i mars:) Herlig tid å få barn på nå som det lysner og blir bedre vær etterhvert:)
♥Cherrypie♥ Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 huff..unskyld skrivefeil her altså vet det er mange som kicker på det her inne men sånn er det når man skriver litt fort da blir det krøll!!! :-O)
Gjest Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 pga min sykehistorie fra to tidligere fødsler; hvor begge jentene mine ble født med noe slags nyfødt virus så påla JM meg å ta denne. Og det er jeg glad for! Jeg ¨lå på barsel/ nyfødtenheten i TI dager med hver av de, for de fikk antibiotika i ti dager.. Det er IKKE noe gøy når man sturer og ikke tåler så mye fra før.. Hadde kjempe store barsel tårer!!
Krølle79 Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 ..skriveleifer har vi alle.. ;-) Ville bare understreke at de/dere som velger å ta denne prøven; jeg mener så definitivt IKKE at jeg anser dere som hysteriske, altså.. ) Måtte bare få sagt det, liksom Jeg hadde i utg.punktet også tenkt å ta den prøven, men når legen min ikke vil ta den, hva annet kan jeg da gjøre enn å håpe på at det oppdages fort dersom det er der likevel...? -er det forresten kun snakk om en blodprøve, eller takes prøven på et annet vis?
♥Cherrypie♥ Skrevet 5. februar 2007 #7 Skrevet 5. februar 2007 huff.. håper det går bedre med deg denne gangen:) Ang prøven så er jeg litt usikker for noen (her inne) sier at den taes som blodprøve mens andre ier den taes med vattpinne i skjeden..tror sistnevnte er måten de gjør det på siden bakterien sitter i skjeden, om den er der da:) men om du vil ha testen så spør du legen for det er jo du som bestemmer.. ingen lege kan uttale seg om man trenger eller ikke trenger å ta den for det vet man ikke før man har gjort det sånn er det med alle prøver..! men det går nok bra om du ikke tar den også, skjønner godt at leger sier nei ikke ta den å det er bare hysteri for de får sikkert 100 spørsmål om det i uka og de hører sikkert aldri om at noen av dems pasienter har fått spedbarnsdød osv pga det.. men man vet jo aldri med noe her i verden.. meningsløse ting skje hver dag og jeg for min del skal IKKE miste jenta mi pga at jeg ikke tok den prøven..føler meg tryggere da for min del. Men tror ikke det kommer noe bra utav å ta den..bare om jeg har det for da kan jeg få antibiotika..er vel det jeg er opptatt av en trygg fødsel for meg og barnet. Om du syns det er ekkelt å spørre legen om det siden han er så negativ så går det an å gå til jordmor også selv om du er langt på veg--
Frk. Vable Skrevet 5. februar 2007 #8 Skrevet 5. februar 2007 Men hvordan blir man smittet av dette da? Siden de sier man kan få det etter uke 36-37 også...?
♥Cherrypie♥ Skrevet 5. februar 2007 #9 Skrevet 5. februar 2007 hehe det lurer jeg også på..hvor kommer smitten fra?? hm** kanskje partner har det åsså får man det via han igjen? Eller kanskje den spirer opp igjen? ikke godt å vite det der..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #10 Skrevet 5. februar 2007 tror det er vist man får rift eller noe i skjeden.. og at det kommer inn da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå