Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 men det som holder oss begge igjen, altså meg og samboer, er at jeg ikke har fått meg jobb enda. Så jeg lurer på om noen der ute vet følgende: Jeg vet at jeg må jobbe i minst 6 av de siste 10 mnd før babyen blir født for å få rett på fødselspenger, men dersom jeg ikke jobber 6 mnd, la oss si at jeg jobber 4 mnd. Får jeg bare litt fødselspenger da? Altså mindre enn jeg hadde fått viss jeg hadde jobbet 6 mnd. Eller får jeg INGENTING? Jeg er student nå, men har lyst på jobb fort slik at jeg kan bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Forresten.. Blir det misslikt av arbeidsgiver at jeg blir gravid med en gang jeg begynner i en eventuell ny jobb? Tenker jo litt på det også. Kan det bli vanskelig for meg å komme tilbake etter permisjon når jeg bare jobber der litt før fødselspermisjonen og ble gravid så fort og sånn...? Vil ikke at noen skal misslike meg av den grunn liksom.. hilsen HI
Livmor Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 Du ga egentlig svaret selv:-) Sitat: "Jeg vet at jeg må jobbe i minst 6 av de siste 10 mnd før babyen blir født for å få rett på fødselspenger.." Der er svaret ditt! Jobber du mindre har du ikke krav på fødselspenger, men får engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Så da får jeg ingentin i fødselspenger dersom jeg er student nå og kansje jobber 4 mnd før termin??
Livmor Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Nei, da har du ikke krav på fødselspenger. Men da har du krav på fødselsstipend fra Lånekassen i tillegg til engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Det er klart at både arbeidsgivere og kolegaer vil tenke sitt om du bare jobber noen få mnd før du tar permisjon og når du kommer tilbake kan vikaren jobben bedre enn deg. På de fleste arbeidsplasser har man 6 mnd prøvetid der man har 2 uker gjensidig oppsigelse.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #7 Skrevet 5. februar 2007 mente man kunne få fødselspenger hvis man var innunder a.etat også jeg
Tredjemann på vei :D Skrevet 5. februar 2007 #9 Skrevet 5. februar 2007 Hehe, skjønner følelsen av å ville ha en liten en til, men for oss som er studenter eller ikke har fast jobb blir det ikke like enkelt som hos andre ferdigutdannede:) Jeg skulle veldig gjerne blitt gravid igjen tvert, men det lønner seg overhodet ikke for oss. Sambo er den eneste med stipend, lån og litt arb.inntekt så da måtte vi ha leid en liten 2-roms med to barn. Nei takk, sier vi til det... Jeg blir ferdig med vgs. til sommeren og skal begynne å studere til høsten (har ikke kommet lenger enda jeg), så vi skal ikke vente helt til jeg har fast jobb og får lønnet permisjon før vi får en til. Planen vår er å enten få en i løpet av sommeren 2008 eller 2009 slik at jeg går gravid mens jeg studerer og babyen kommer etter eksamen! Ble heldigvis lett gravid med førstemann så håper det klaffer like bra med neste for da har vi maks 3 forsøk hver høst. Kunne aldri tenkt meg å få en til og bare få utbetalt 30000 da også. Blir for lite, så da venter vi til jeg får fødselsstipend på 60000. Greier du virkelig ikke å legge fra deg tanken på baby en liten stund til? Den du har fra før av er da ganske liten enda sannsynligvis. Jeg forstår deg veldig godt altså, men likevel. Hvor langt er du kommet med studier da?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #10 Skrevet 5. februar 2007 jeg har ikke så mye igjen av mitt studie. er ferdig barnevernspedagog til sommeren. da blir også gutten min 2 år. har så veldig gjerne lyst på et barn til. Men blir litt knapt med penger dersom jeg kunn mottar 30000 på et år. det er ganske så sant så anonym skriver over her, jeg kan vell kansje tenke hva jeg selv hadde tenkt viss ei jeg hadde jobbet med ble gravid så fort. Men hvorfor negative tanker egentlig? Det er jo ganske så naturlig å ønske seg flere barn... Jeg kan jo fakisk være så ærlig å si at jeg prøver å bli på jobb intervjuet.. Eller er det en dårlig løsning? Noen som har erfaringer på dette området blir jeg veldig glad viss noen vil dele erfaringer...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #11 Skrevet 5. februar 2007 ville ikke fortalt om noen baby-planer,det har de ikke noe med, tror ikke de ha lov til å spørre engang. Det kan ubevisst påvirke arbeidgiver i negativ retning for din del. Ikke si noe,er mitt tips. Og får du jobben er det strengt tatt ikke ditt problem at de må få i vikar og det at vikaren kan jobben bedre enn deg er jo fullstendig likegyldig så lenge det er du som er ansatt:-)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #12 Skrevet 6. februar 2007 Hvis du på et jobbintervju sier at du vil bli gravid så fort som mulig, får du ikke jobb.
2_TETTE Skrevet 6. februar 2007 #13 Skrevet 6. februar 2007 Jeg var gravid da jeg begynte i ny jobb i høst. Var da 2 mnd på vei pg ventet med å si noe til jeg var 3mnd...det gik kjempefint..Sjefen min var supergrei da og sa:Ja du er jo i den alderen hvor man får barn du. Like greit å bli ferdig med det nå så har du masse tid senere i livet til å prioritere jobb:) Jeg venter nr.2 om unde 4 uker... Når du vet du er gravid får du finne deg en jobb fort da vet du og så jobbe de 6 mnd...det rakk jeg akkurat:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå