Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 men det som holder oss begge igjen, altså meg og samboer, er at jeg ikke har fått meg jobb enda. Så jeg lurer på om noen der ute vet følgende: Jeg vet at jeg må jobbe i minst 6 av de siste 10 mnd før babyen blir født for å få rett på fødselspenger, men dersom jeg ikke jobber 6 mnd, la oss si at jeg jobber 4 mnd. Får jeg bare litt fødselspenger da? Altså mindre enn jeg hadde fått viss jeg hadde jobbet 6 mnd. Eller får jeg INGENTING? Jeg er student nå, men har lyst på jobb fort slik at jeg kan bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Forresten.. Blir det misslikt av arbeidsgiver at jeg blir gravid med en gang jeg begynner i en eventuell ny jobb? Tenker jo litt på det også. Kan det bli vanskelig for meg å komme tilbake etter permisjon når jeg bare jobber der litt før fødselspermisjonen og ble gravid så fort og sånn...? Vil ikke at noen skal misslike meg av den grunn liksom.. hilsen HI
Livmor Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 Du ga egentlig svaret selv:-) Sitat: "Jeg vet at jeg må jobbe i minst 6 av de siste 10 mnd før babyen blir født for å få rett på fødselspenger.." Der er svaret ditt! Jobber du mindre har du ikke krav på fødselspenger, men får engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Så da får jeg ingentin i fødselspenger dersom jeg er student nå og kansje jobber 4 mnd før termin??
Livmor Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Nei, da har du ikke krav på fødselspenger. Men da har du krav på fødselsstipend fra Lånekassen i tillegg til engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Det er klart at både arbeidsgivere og kolegaer vil tenke sitt om du bare jobber noen få mnd før du tar permisjon og når du kommer tilbake kan vikaren jobben bedre enn deg. På de fleste arbeidsplasser har man 6 mnd prøvetid der man har 2 uker gjensidig oppsigelse.