Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Jeg har vært plaget siden lenge før jul, og behandlet med både mycostatin og krystallfiolett uten varig bedring. Fikk til slutt daktacort av legen, og har brukt det i en uke nå og er nesten bra:) Legen mente det var blitt eksem i tillegg til soppen, og da var det visst lurt å prøve et kombinasjonsmiddel- virket på meg i alle fall!!!
Septemberstjerna og Martine Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Jeg hadde også sopp en periode. Legen min sa jeg skulle smøre på Canesten. Kjøpte Klotrimazol (som inneholder det samme som Canesten, men er en billigere produsent) og det fjernet soppen min. Tok vel tre uker før det var helt borte, men den forsvant i hvert fall.
Septemberstjerna og Martine Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 Jeg snakker om sopp på puppen altså, selv om salvene er for underlivssopp og fotsopp.....
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Var det dyrt? Har slitt leeeenge med sopp (5 mnd) men har hatt perioder som er bedre. Har lenge tenkt å ringe legen for å få daktacort men så har det gått bedre....... for så å bli verre..... har begynt med grøt så tenkte at da blir det sikkert bedre, for nå kjenner jeg at det svir igjen..... ååååå!!!
Septemberstjerna og Martine Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Daktacort er reseptfritt, bare å gå på apoteket. Legen min ba meg prøve det mot kløe ved hemorider. Fikk ingen resept, bare en lapp med navnet så jeg skulle huske hva det het... Den er vel egentlig til kløende fotsopp, men kan brukes til flere ting. Husker ikke hva sånt koster, men tipper rundt 30-40 kr. Det er ca det samme for Klotrimazol også.
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Hehe da tenkte jeg på noe annet, takk for svar;-)
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 Hvordan merket dere at dere hadde sopp? Jeg svir innimellom på brystvortene, og når jeg har dusjet er de hvite, og innimellom er det ubehagelihg når jeg ammer...Har tenkt at det kanskje er sopp, men jeg har ikke helt hatt kapasitet til å følge det opp..
Septemberstjerna og Martine Skrevet 4. februar 2007 #8 Skrevet 4. februar 2007 Jeg hadde sopp en god stund før jeg skjønte at det var det. Jeg hadde et hvitt belegg på den ene brystvorta, men trodde det hang sammen med at jeg fikk sår som blødde på knoppen mens jeg var på sykehuset. Hadde det bare på den ene brystvorta, og det var veeeldig vondt med en gang vesla begynte å suge. Ble litt bedre etter 20-30 sek men det kjentes virkelig ut som om noen dro piggtråd ut av brystvorta mi. Auauau... (Har også hørt flere som beskriver det som piggtråd som dras ut) Prøv å få vekk det hvite belegget som er på brystvorta, og smør på salve etter hver gang du ammer. (Tørk vekk før den lille får pupp neste gang) Soppen trives i fuktig miljø, ikke gå med våte ammeinnlegg. Bytt/vask innlegg ofte. Jeg brukte albueskjell til å begynne med pga såre brystvorter, det skulle jeg IKKE gjort! Hvis barnet har mye sopp i munnen, må begge behandles. Jeg slapp heldigvis det, hun var bare bittelitt hvit oppe i ganen. Tror jeg ville kontaktet lege da, men jeg har hørt at både Farris og rømme skal hjelpe mot sopp/trøske hos barnet. Dette er nok ikke noe fasitsvar, men hvilken erfaring jeg har med sopp...
TORO-husmor Skrevet 4. februar 2007 #9 Skrevet 4. februar 2007 Susanne-75 3 gutter! Blir de hvite når det blir litt kaldt også? (Skifter farge fort) Da kan det være vasospasmer.
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 4. februar 2007 #10 Skrevet 4. februar 2007 Vet ikke helt - hva er det i tilfelle?
TORO-husmor Skrevet 4. februar 2007 #11 Skrevet 4. februar 2007 Helt ufarlig, men kan være fryktelig ubehagelig. Er vel blodårer i brystvorta som trekker seg sammen og hindrer blodtilførsel ei lita stund. Symptomene kan minne om sopp. Trodde selv jeg hadde sopp som ikke lot seg jage bort, men det viste seg altså å være vasospasmer. Blir bedre etter hvert, heldigvis. Står litt om det på ammehjelpen.no under Reynaulds fenomen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå