noahmor Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Ikke lenge til at jeg og samboeren min går hver til sitt. Jeg har bestemt meg definitivt, mangler bare å legge det frem for han på en ordentlig måte. Vi har en gutt på 1 år. Det er jeg som har vært hjemme når han har vært syk, tatt meg av stort sett all stell og stått for 90 % av alt som har med en liten gutt å gjøre. Vi skrev under på 50 % foreldreansvar rett etter fødslen. Betyr det å han har like stor mulighet for å få hovedomsorgen, som jeg??? Han jobber mye og har itillegg begynt på kveldsskole 1 til 2 ganger i uken. Jeg har takket nei til ny og bedre jobb pga at jeg har vært og helt sikkert kommer til å være mye hjemme med lillemann pga sykdom osv. Samboern min er snill og grei, men kan sette seg helt på bakbeina om han føler seg truet. Hvor stor er sjansen hans for å få full omsorgsrett?? Det er jo ikke noe galt med han, han har bare ikke tid nok til å ta seg 100 % av en liten unge. Jeg ønsker at han kan besøke gutten 2-3g i uken og ha han annenhver helg.
*toppris* Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Delt omsorg er at dere har bgutten like mye, 50/50, fx annenhver uke, mnd etc... Delt foreldreansvar vil si at han har krav på info osv i forbindelse med barnehage og den type ting, han har uttalerett.. Men det er fortsatt du som har den endelige avjgørelsen hvis du har omsorgen.. Hvis han vil ha omsorgen å han gå rettens vei, og det skal litt ltil for at han skal få den. Det vil si at det må være noe galt med deg for at han skal få den som fx alvorlig alkobruk osvosv... Regner med du ikk ehar det;) hehe... Tror nok du kan ta det helt med ro:) Kose deg ed gutten din:) Samværsordningen er jo kjempebra da..hehe:)
noahmor Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2007 Takk for nyttig svar. Liker jo å ta en pils nå og da... men det blir sjelden flatfyll på meg he he... Det blir sikkert noe sure miner og såret ego, men det får jeg tåle. Da er det altså fortsatt slik at mor, nesten automatisk, får omsorgsretten. Det var beroligende å høre.
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 hei sier ikke dette for å være kjip, men hvis det går så langt som til rettsalen kan far få omsorg. er ikke lenger slik at far får den KUN får omsorg hvis mor er uskikket . i de sakene som ender for domstolene (ganske få egentlig) så er det omtrent 50/50 i utfall. men i din situasjon, i og med far jobber så mye så vil jeg tro du får omsorgen ja og det at han baktaler deg ovenfor barnet og andre er også en faktor som taler imot han.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 nå er jo barnet ditt 1 år da, så det er ikke noe og beskymre seg over. han får ikke hovedansvaret. å så lenge du tilbyr han så mye samvær som 2-3 ganger i uken og annen vær helg så har du ingen ting og frykte. det er heller eldre barn som like godt kan havne hos far som hos mor.
noahmor Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2007 HI. I tilfelle at han slår seg helt vrang, så vil det nok ende med rettsak. Men han er vel godt klar over at det beste for gutten er stabile og trygge rammer. Og det får han hos meg akkurat nå. Ikke noe hyggeligt for minstemann å vokse opp i et hjem for foreldrene enten krangler eller ikke snakker med hverandre. Bedre vi er tilfredse på hver vår kant. Det eneste vi er enige om er at vi elsker gutten vår og det er jo bra.Der er jo meg som vil ut, ikke gutten vår, så da må vi skåne han så Samboeren min er som sagt grei, men pga vanskelig oppvekst blir han fryktelig ekkel om han føler seg tråkket på. Da vil han antakelig prøve å hevne seg på meg ved å kreve 100 % omsorg. han er ikke voldelig eller nor sådan,
Fishbone Skrevet 5. februar 2007 #7 Skrevet 5. februar 2007 I en rettsak er det 50/50 sjanse for at mor eller far får daglig hovedomsorg. Og det er vanlig med annen hver påske og jul, og gjerne annen hver vinterferie og høstferie og tre uker i skolens sommerferie (for barn i skolepliktig alder). Rettsystemet dømmer aldri 50/50 omsorg siden dette krever mye samarbeid mellom freldrene. Når foreldrene så tar en sak til rettssystemet, viser dette at foreldrene ikke har evne til samarbeid. Og husk, om du blir idømt daglig omsorg på dette tidspunkt ikke betyr at dette vil vare. Den andre vergen står fritt til å føre nytt søksmål for å forandre hovedomsorg. Så etter min menig er det beste å opprettholde en god tone foreldrene i mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå