Gjest Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 Har allerede begynt å tenke på dåpen selv om det er lenge til. Siden mange av gjestene våre kommer langveis fra, vil vi gjerne ha dåpen på en lørdag. Er det noen som vet om dette går eller er det kun søndager?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Jeg vet ikke sikkert enda, men har samme problem. All familie kommer langt unna fra, så det hadde vært mest praktisk å ha dåpen på lørdag. Jeg har tenkt å ringe prestekontoret her til uken å høre hva de sier, for vi har bestemt oss for at vi skal ha det på lørdag. Om vi isåfall må betale litt for å få dette til, så gjør vi det... Kan jo oppdatere deg når jeg har ringt prestekontoret =)
Morango 29.05.2007 Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Presten i sognet mitt svarte meg på at de har sluttet med dåpsgudstjenester lørdager på grunn av å ikke gjøre forskjell på folk. Det var i bunn og grunn også et økonomisk spørsmål med tanke på å lønne organist og kirketjener ekstra. Prest har jo fleksibel arbeidstid, men det avhenger på de andre i staben med tanke på lønninger osv. Aller best er det aller best å ta kontakt med ditt lokale prestekontor da det forekommer ulike lokale bestemmelser. lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 Dåpen i gudstjenesten kl 11 på en søndag er tenkt som en handling i et fellesskap, der menigheten får mulighet for å se og ta imot det nye medlemmet, som fra nå av hører til i det lokale kirkefellesskapet. Det er derfor ikke lett å få en prest med på å gjøre det en lørdag. Det er også et praktisk og økonomisk spørsmål for din lokale kirke. Presten, organisten og kirketjener må på jobb, kirken må oppvarmes etc.
Dalwhinnie Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Vi hadde samme problemstillingen, og fikk etter mye om og men ha dåp på lørdagen. Dette var i en geografisk spredt menighet hvor det vanligvis bare er gudstjeneste hver 5.-6. uke i den kirka vi ønsket å bruke. Etter at vi hadde spurt flere ganger, gikk de med på å sette opp en ordinær gudstjeneste med dåp en lørdag litt fram i tid. Da dagen kom ble det fullsatt kirke med to dåpsbarn, og ifølge organisten hadde det ikke vært så mye folk i kirka siden julaften Har imidlertid generelt inntrykk av at dette ikke er lett å få til, så vi var desto mer takknemlige for at de gjorde dette for oss.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 Betalte dere noe ekstra for å få dåpen lagt til en lørdag??
Dalwhinnie Skrevet 11. februar 2007 #7 Skrevet 11. februar 2007 Nei, i utgangspunktet tilbød vi oss å betale de ekstrakostnadene dette medførte, men siden det ble en vanlig gudstjeneste som var åpen for alle, bare på en lørdag, betalte vi ingenting. Tror imidlertid ikke at det finnes noen sentrale retningslinjer for sånne ting, så det er veldig opp dem dere treffer på menighetskontoret. Vi fikk først nei, men gikk i dialog med dem, og fikk det til slutt akkurat som vi ønsket
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. februar 2007 #8 Skrevet 11. februar 2007 Jeg er forberedt på å måtte betale noe, siden det sannsynligvis bare blir en liten privat dåp dette her. har ringt prestekontoret flere ganger denne uken, uten at jeg får snakket med de jeg skal, så jeg må jo bare fortsette tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 Vi skal ha dåpen på en lørdag, men vi skal også gifte oss samme dag. Betaler ikke noe for det vi...
*Sweetheart* Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Katolikker har vanligvis dåp på lørdager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå