Gå til innhold

Vil bare si..


Mamman til AM&JS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er det mest provoserende jeg har lest i dag.

Jeg er selv adoptert, og vet at folk som adopterer ikke gjør det av godhet men av barnløshet (oftest). Og slik må det være. Dersom man adopterer av andre grunner enn at man genuint ønsker seg barn, så er adopsjon feil løsning. Adopterte står i så måte ikke i noe takknemlighetsgjeld til sine adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at innlegget til Mamman til A & M + Joakim gjenspeiler uvitenhet/dumhet, og ikke noe verre. For provoserende var det definitivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv adoptert, og mine foreldre ønsket å adoptere istedenfor å prøve prøverør. De ville gi et barn som ikke hadde et hjem, et hjem. Jeg tar av meg hatten for mine foreldre fordi de valgte det alternativet isteden for prøverør. Det viser at de ikke bare tenkte at jeg vil ha et barn som ligner på meg for en vær pris. Det å bli mamma er så mye mer. Jeg sliter selv med å få barn, men kan jeg velge vil jeg gjerne begge deler.

hadde det ikke vært for mamma og pappa, hvor ville jed da vært i dag? Mine tanker er at det er mange barn rundt i denne verden som trenger et hjem.Har jeg plass, er du velkommen til meg, og jeg vil elske deg like høyt som jeg ville elsket mine egenfødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var absolutt ikke sånn jeg mente det!! Da beklager jeg..jeg synes bare det er flott at man adopterer det jeg mente.

 

Ikke flink til å ordlegge meg...beklager!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får dere skjerpe dere! Det er klart at man ikke adopterer kun for å gjøre en god gjerning, da sender man penger til et fjernadoptert barn i steden. Men jeg vet at mange som ikke klarer å få barn selv naturlig, tenker slik at de heller vil hjelpe et barn og selv få mulighet til å bli foreldre, fremfor å prøve alle mulige medisinske løsninger bare fordi man vil ha et barn som ligner på en selv.

 

Jeg er så heldig at jeg kan bli gravid, men vurderer likevel å adoptere også. Jeg jobbet noen måneder som frivillig ved et barnehjem for barn som man forsøkte å adoptere bort. De hadde ingen fremtid i sitt eget land, fordi man ikke fant familien dems og mulighetene for å klare seg alene var veldig liten. Jeg ville ikke adoptert et av disse barnene bare for å gjøre en god gjerning, men når jeg ønsker meg mange barn og har ressursene det kreves, så tenker jeg som så at jeg heller kan gi et barn som allerede er født et godt hjem, fremfor å skulle føde selv flere ganger.

 

Man kan vel kanskje si det sånn, at å adoptere er en god gjerning, det er bare det at de som adopterer ikke gjør det fordi det er en god gjerning, og for å få god samvittighet, men fordi man ønsker seg barn. Men selv om god samvittighet ikke er drivkraften, kommer man ikke unna at de som har adoptert barn fra ulike deler av verden har gitt mange barn, som ellers ville hatt dårlige utsikter, et trygt og godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det å adoptere er en god gjerning blir for meg like tåpelig og urimelig som å si at de som velger å få egne barn er noen store egoister. Eller som å si at alle som ikke er enig med en selv må skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at alle som ikke er enig med deg må skjerpe seg. Dermed sier du samtidig at det du sier er tåpelig. Jeg er glad du har innsett dette nå, for innleggene dine er helt bak mål!

 

Ingen adopterer barn for å gjøre en god gjerning, men samme hva du sier så har mange barn fått et bedre liv pga alle de som adopterer. Barna står på ingen måte evig takknemlig til sine foreldre, foreldrene kan ikke på noen måte skryte av å ha gjort en god gjerning, men likevel; alle adoptivforeldrene rundt i verden er faktisk med på å gjøre verden til et bedre sted for en del barn. Er ikke det bare bra? Hvorfor motsier du det så kraftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som signerer med Anonym i denne tråden, og jeg ble faktisk litt usikker på hvem det siste innlegget her var myntet på. Er det til hovedinnlegger? Og var det hovedinnlegger som skrev det nest siste innlegget som var signert med Anonym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, for ordens skyld, dersom innlegget var myntet på det siste innlegget mitt, der jeg nettopp poengterer at det er urimelig og tåpelig å si at alle som ikke er enig med en selv må skjerpe seg, har noen tydeligvis vondt for å få med seg det som blir sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit om noen har en annen oppfatning enn meg, men kanksje du bør vurdere om du tåler at andre har en annen oppfatning enn deg? At det kanskje er noen som mener at å adoptere er en god gjerning...

 

Men jeg er litt nyskjerrig på hva du egentlig mener. Kan du forklare hvorfor du reagerer så sterkt på at adopsjon kan regnes som en god gjerning av utenforstående, selv om de som adopterer på ingen måte har det som motiv? Hva er galt med å si at de som adopterer faktisk hjelper foreldreløse barn, når man er klar over at det ikke er derfor de adopterer?

 

Og, hva så om noen adopterer fordi de mener det er en god gjerning. Er det noe galt i det? Så lenge de ikke mener at barnet står i takknemmelighetsgjeld til de, selvfølgelig. Kjenner et par som har adoptert to barn som ingen andre ville adoptere, på grunn av handicap. De gjorde det fordi de ønsker seg flere barn, og fordi de ønsket å hjelpe disse barna. Mener du de har adoptert på feil grunnlag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ennå usikker på hvilke innlegg som er dine, men jeg antar at de siste innleggene signert Anonym er fra samme avsender, inkludert innlegget som starter med noe sånt som at "Nå får dere skjerpe dere!". Hvis så er tilfelle, vil jeg først påpeke enda en gang at jeg ikke helt skjønner hvor du tar det fra at jeg ber noen om å skjerpe seg, når akkurat det utsagnet var dine egne ord. Jeg har verken bedt deg eller andre om å skjerpe seg, men jeg er ikke enig i synspunktene dine, eller kanskje mer korrekt, fokuset ditt, rundt temaet. Det får du bare finne deg i. Og om du ikke kan diskutere uten å bruke fraser som ”skjerpe seg” og ”helt bak mål”, har du i det minste min dypeste sympati. Men nok om dette, det er ikke det som bør være temaet her.

 

Til det du spør om. Det er klart jeg er inneforstått med at mennesker har andre synspunkter enn meg, men jeg behøver vel ikke å være enig? For meg blir det altså ikke "riktig" å fokusere for mye på den gode gjerningen når man adopterer, jeg synes i hvert fall det blir helt feil om man ensidig fokuserer på dette, men jeg aksepterer at andre kan ønske å fokusere på det i større grad enn det jeg gjør. Mitt adopsjonsmotiv er ene og alene ønsket om å få et barn, å bli en familie, og så vil sikkert noen synes at det er et egoistisk motiv. Men jeg håper de aksepterer motivet mitt, selv om de måtte være uenige. Jeg må understreke at jeg også synes det er viktig å hjelpe trengende barn til et bedre liv, men da fortrinnsvis på andre måter enn ved utenlandsadopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble virkelig en "feil" trå...

Det jeg egentlig mente med hele dette innlegget er at jeg synes det er kjempe fint at folk adopterer...selvom de kan få egne barn også!! At de hjelper andre barn med å få et godt sted å bo og ikke minst å gi den gleden til alle som ikke kan få barn/få barn den gleden det er å ha et barn!! Uansett om det ligner på en eller ikke!!

 

Jeg forstår ikke hvorfor folk blir så veldig provosert av dette!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første innlegget i tråden kunne misforstås, i hvert fall gjorde jeg det, og det kan jeg jo beklage at jeg gjorde. Jeg leste det som at man i en adopsjonsprosess ensidig skulle fokusere på en slags barmhjertighet, og ikke på det som adopsjon etter min mening handler om, nemlig det å bli en familie. Jeg er ikke uenig i at det det er en fin "bieffekt" at et barn som fra før har det vondt får et godt hjem, men det blir altså helt feil for meg å ensidig fokusere på det å hjelpe. Dessuten har det å adoptere for meg kun vært basert på et egoistisk (?) ønske om å få et barn, og jeg har aldri i løpet av prosessen følt meg spesielt snill eller barmhjertig som hjelper et barn til et bedre liv. Selv om jeg jo faktisk gjør det.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at vi kunne diskutert i det vide og brede når det gjelder nyanser i forhold til temaet, men vi er i hvert fall ikke helt uenige.

 

Ha en fin dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...