Gå til innhold

kan dere som er alenemødre hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

har nettopp blitt alenemor, og lurer veldig på dette med økonomen nå...hva har eg rett på?

er 21 år, og går på videregående skole.har perm nå da, mne begynner igjen til høsten. sønnen min er ca 8 mnd nå, og begynner i barnehagen til høsten. samver har eg og faren avtalt mellom oss. kan me avtale bidrag mellom oss også? hvor mye må han minimun betale oss i mnd?han er lærling.

takk for hjelp=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidrag kan gjøres privat:) Vet ikke hva som er lønna hans jeg(kommer jo an på om han har noe lønn å skryte av), men jeg fikk 1930 i mnd da jeg var alene med jenta mi:)

Skrevet

takk for svar=)

vet du om det er noe annet alenemødre har krav på? kan ikke akuratt bare leve på bidrag fra han...

Skrevet

Dersom du ikke har noen jobb/mottar fødselspenger har du krav på Overgangsstønad. Full os er på 9600 kr i mnd (før skatt). Dersom du mottar lønn vil du få redusert Os. (lån/stipend regnes ikke som inntekt her)

Du vil også få barnetrygd for et barn ekstra.

Frem til barnet er 3 år vil du kunne få småbarnstillegg på kr 700 i mnd. (bare dersom du lever av kun os)

Når barnet begynner i barnehage kan du søke om stønad til barnetilsyn. Du vil da få dekket 64% av faktiske utgifter.

Når det gjelder beregning av barnebidrag kan du bruke bidragsveileder på nav.no sine nettsider. Her kan du regne ut hvor mye han burde betale. Spørs hva han/du tjener og hvor mye samvær han skal ha.

Du kan også søke om bostøtte gjennom husbanken (les mer på www.husbanken.no)

Skrevet

takk for svar=)

vet du hvor en søker om alt dette? sosialkontoret?

takk

Skrevet

Bostøtte søker man om på boligkontoret, det andre søker man om hos Nav Trygd. Kan være lurt å skrive ned alt det nevnte ovenfor når du drar på Nav...ikke alltid de er like hjelpsomme og flinke til å informere om hva man har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...