MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 jeg er 20. blir 21 i juli. ønsker meg barn med forloveden min som er 10år eldre. har fortsatt rett på 1år på vgs. er det verdt det? håper på mange svar:-)
Gjest Skrevet 3. februar 2007 #2 Skrevet 3. februar 2007 Hmm..det blir jo vanskelig for andre og svare på i grunnen. Du vet selv om du er klar for det eller ikke, alder,skoleutdanning behøver ikke si noe..heller mer om du er i et stabilt forhold , økonomi og om dere er klar for oppgaven som foreldre ? lykke til:-)
winneboo Skrevet 3. februar 2007 #3 Skrevet 3. februar 2007 Hadde hvertfall gjort meg ferdig med vgs vis jeg var deg. Så har du hvertfall studiekompetansen i boks.
MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2007 vgs er jeg først ferdig med om 3år. skal utdanne meg som hudpleier. har vært dagmamma flere ganger og jeg knytter meg sånn til barna. man kan jo alltids gå voksenopplæring eller privat. hvor gamle er dere da? noen fra ullern her da som kanskje ønsker å møte en dagmamma så barna kan leke?
sovehje<3rte +jente+aprilspire Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 er vel bare å sette i gang.. Har dere økonomi, og du føler han er den rette er det ikke noe å sette ut.. .. men det må jo føles riktig!
tonebf Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 jeg var 18 da jeg fikk mini, nå er jeg 20 og har begynt på vgs igjen.... er ikke noe problem og gå på skole samtidig osv... men jeg hadde nok venta vis skulle prøvd på den...
-Amelie- Skrevet 4. februar 2007 #8 Skrevet 4. februar 2007 Det er vel mange her som ikke har planlagt å bli gravide, og som dermed er nødt til å ta videregående etter å ha blitt mamma. Og det går jo helt fint, hvis en er innstilt på det. Men om en har valget, så er det jo klart at det enkleste er å vente til en har en litt mer etablert tilværelse... mener jeg, da.
MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. februar 2007 kunne tenkt meg barn. kjæresten min og. er så usikker. hmmm
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #10 Skrevet 4. februar 2007 Jeg blir 20 år i mars... Jeg har en datter og en til en på vei... Det er helt fantastisk å være mamma!!!! Virkelig! MEN å være dagmamma, barnevakt ol. betyr ikke at man vet hva det innebærer...Jeg jobbet masse som barnevakt før jeg fikk barn selv og det er noe ganske annet. Det er SLITSOMT hver dag å være mor, men det er også en kjempestor GLEDE :-D Det du virkelig burde tenke på er om du orker å gi slipp på "friheten" og å få lov til å være litt "ego". Jeg elsker å være mamma, men savner friheten det er å kunne gjøre som man vil noen ganger, men angrer selvfølgelig ikke et sekund på at jeg fikk datteren min Ellers kan alt praktisk ordnes - økonomi, utdannelse osv =) Lykke til med valget!
Gjest Skrevet 4. februar 2007 #11 Skrevet 4. februar 2007 Noe HELT annet å være mamma enn å være dagmamma :) Men det er jo veeeldig kos også. Hadde jeg fått valget så hadde jeg ventet, er vanskelig å være i etableringsfasen når man har studier og en liten baby og passe på i tillegg til at man skal prøve å tjene så mase penger som mulig sånn at man kan kjøpe bolig.. Jeg personlig vil råde deg til å vente til du hvertfall er ferdig med vgs. Hva er hastverket liksom? Jeg elsker datteren min over alt i verden og angrer ikke et sekund på at jeg fikk henne, men det er fryktelig slitsomt, noen ganger er det så ille at jeg bare vil legge meg ned å grine.. Men det kan ha med at jeg har hatt et generelt vanskelig år i tillegg da.. Nei, tenkt nøye gjennom ting før du tar et valg
Klippskare Skrevet 5. februar 2007 #12 Skrevet 5. februar 2007 Sier meg enig med mami 87 og nydelige natalie
posky og emilie <3 Skrevet 6. februar 2007 #13 Skrevet 6. februar 2007 Hvis du er usikker så er det jo ingen tvil om at du bør vente. Man bør være sikker før man setter i gang å prøver å bli gravid.
Stella™alene med Even & Linnea Skrevet 7. februar 2007 #14 Skrevet 7. februar 2007 hei du!!=) Fikk selv en liten guttebass på julaften!' Er 18år.. Jeg fullførte ikke førtse år på vgs, og har ennå ikke fått begynt gk på nytt. Jeg har to ting å si til deg da=) -Viktige ting i livet, som utdanning,barn,bryllup osv.. Det er ting di aller fleste vil ha gjort,og synes er svert viktig. det er jeg enig i,men jeg har skjønt,at det er IKKE noen bestemt rekkefølge man MÅ gjøre disse tingene i!! Den rekkefølgen som er riktig,er den rekkefølgen DU vil ha=) -Det å få barn var planlagt fra vår side(forloveden er 22),og det klaffet på første forsøk. Alt gikk så 'fort'! Plutselig sitter jeg her og er mor, og skjønner ikke hvorfor jeg gledet meg til jeg ble 18 i flere år. man kan jo gå på byen,kjøpe alkohol og røyk osv.. men har jeg tid til å gå på byen? nei.vel,kansje,men ikke samvittighet ennå(han er 7uker ). Røyke og drikke går dårlig med amming for min del!' MEN det er den beste følesen i hele verden syns jeg, (og sikkert mange??!) å ta med minsten ut til resten av verden med vogna ,og vise at JEG er mamma.SE å den nydelige babyen. Turer på senteret er plutselig mere koselige. Sitte på cafe med baby...:)kos:) shoppe,og føle at ting passer på kroppen igjen;) Gå på helsestasjon å måle,veie.... Kort oppsummert vil jeg si dette=) -Når man får baby setter man pris på di rareste ting! En rap er fantastisk å få høre hvis ungen har hylt i 20min og slitet med å få ut luft f.eks.=) Og vi to ,som kjærester,verdsetter,om mulig, tiden vi får alene UTROLIG MYE! er kos å ha baby. Både di som har lystpå barn og er klar for det,og di som ikke er klare for det klarer det! Husk at du har 9mnd(sannsynligvis) å gjøre deg klar på Ta i betraktning at dette er skrevet av en ammende mor som ikke har sovet mye,og går rundt seg selv om dagen fordi baby er sjuk=( Håper noe hjalp?hehe.. Lykke til!!! gå inn på buenaventura.no hvis dere skal prøve=) BAby comp er en bra ting;) Klem<3
MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 8. februar 2007 tusen takk for et kjempefint innlegg:-) selv har jeg aldri tenkt så mye på det å røyke og drikke. men heller det å kunne skape et lite liv sammen med min kjære og bli en familie. og når jeg var dagmamma før så husker jeg at det var flere som tok meg for mammaen til barna. og da følte jeg meg litt kry. stolt på en måte:-) men jeg sa jo selvsagt at jeg kun passet dem. nok engang takk for et kjempefint innlegg:-)
Tredjemann på vei :D Skrevet 8. februar 2007 #16 Skrevet 8. februar 2007 Om du fortsatt har 3 år igjen på videregående, vil jeg virkelig råde deg til å vente litt... Du bør jo tross alt ha tid til å være hjemme med ungen hele det første året for ungen sin del, og om du blir gravid nå så blir ungen kanskje født rundt juletider (altså midt i et skoleår), så da rekker du ikke fullføre noe om du begynner på vgs til høsten. Pluss at du da kanskje må begynne på vgs neste høst når ungen er rundt halvåret. Det høres ikke helt idyllisk ut synes jeg, men det er jo ingen som kan hindre deg om du går inn for å få det slik.
MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 8. februar 2007 jeg har rett på 1år. men de jeg skal gå tar 3år. blir jeg gravid så starter jeg jo ikke skole.
MADDE86 *Maybe baby?* Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #18 Skrevet 8. februar 2007 og skal jeg gå hudpleie må jeg mest sannsynlig gå privat da det kun er 12plasser i oslo. og om jeg skal utdanne meg til sykepleier så blir det totalt 7-8år.
Tredjemann på vei :D Skrevet 8. februar 2007 #19 Skrevet 8. februar 2007 Skjønte ikke akkurat hva du mente ang. hva du tenkte å gjøre med utdanning og sånt, men uansett er det jo ditt valg da... Er jo mye mer avslappende å vite at man, om ikke helt, men nesten har utdanningen i boks før man får barn vel? Hadde jeg hatt valget ville jeg selvfølgelig helst sett at akkurat den lille gutten jeg har nå hadde kommet 2-3 år senere, men det lille egget var ikke helt enig gitt:) Og når du allerede får ett barn, begynner man jo raskt å tenke på hvor mange år man vil ha mellom første og andre ungen, så da har man det gående vettu. Om man da vil ha utdanning og stå på egne ben, kan det fort bli mye vanskeligere å gjennomføre det etter å ha fått barn. Utrolig mye mer man må tenke på og planlegge da, som man ikke forstår før man er der.
winneboo Skrevet 8. februar 2007 #20 Skrevet 8. februar 2007 Veldig fint innlegg Stella, MEN det å ha barn er ikke bare kos altså. De små søte babyene kommer i trassalderen å de vokser opp å krever mer og mer. Merker stor forskjell på da snuppa mi var 3mnd å nå som hun er 1,5år. Jeg strøyk i tre fag på vgs å tar de opp nå å jeg syntes faktisk at det er veldig tøft med et barn ved siden av som krever noe hele tiden. Det lureste er vel å gå vgs nå som du fortsatt har krav på det. Om du blir gravid nå så kommer du deg jo ikke på skolebenken før neste høst igjen å da kan det jo bli vanskelig å komme inn. Hadde jeg vært deg hadde jeg hvertfall gått vgs ferdig.
FrøkenSprøken Skrevet 9. februar 2007 #21 Skrevet 9. februar 2007 Jeg ville også ha gått fedig vgs først! Uten tvil!!!! Det er jo snakk om tre år, og det går så fort sååååå Lev livet, kos deg, og vær "kjærestepar". Dra på hytteturer med gode venner eller typen, dra på båttur en sommernatt, griling med venner helt til sola står opp *sukk* Du kan jo til å begynne med å gå ett år skole, og så finne ut hva du vil? Å gå 8 år med skole når man har barn, vil jeg påstå er lite realistisk... Jeg skal gå fire år til før jeg er frdig utdannet, og synes det er mye. Vet ikke hva jeg skulle ha gjort hvis jeg ikke engang var færdig med vgs.! Å passe barn kan ikke sammenlignes med det å være mor for fem flate øre! Det som er tungt med å ha barn er nattevåk, manglende frihet og et ENORMT ansvar, som ingen kan forestille seg før de får barn. Ingen av disse tingene møter man som barnevakt. Mating, bading, leking, husarbeid, trilleturer, kàfèturer og kosing er de POSITIVE sidene med å ha barn. Det er EN (ellr to?) person her inne som anbafaler deg å få barn, og hun har vært mamma i 7 uker. De av oss som har litt mer erfaring anbefaler deg å vente... Lykke til! Klemmer fra
Tredjemann på vei :D Skrevet 9. februar 2007 #22 Skrevet 9. februar 2007 Som jeg skulle sagt det selv gitt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå