Gå til innhold

så ofte til lege og JM som førstegangs?

Hilsen Aud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos lege på 1.gangs kontroll når jeg var 8+4.

Han sa da at neste på programmet var UL i uke 18 og deretter ny svangerskapskontroll i ca uke 20.

Denne kontrollen kunne jeg velge om jeg ville ta hos lege eller hos jordmor.

Jeg ringte og meldte meg hos jordmor i dag, fortalte at jeg har vært hos lege, er rapportert til UL og nå ville innrulleres hos JM ogå...

Jeg fikk time når jeg er 12+5 og det er jo nesten 8 uker før legen mente jeg skulle ha time igjen....

Har jeg misforstått helt? Skal jeg gå så ofte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er slik at en skal gå en gang pr mnd ca til en er 7 mnd på vei eller noe.. Er det samme om du går til lege eller jordmor, det bestemmer du selv. Jeg går hovedsaklig til jordmor denne gangen, men må innom legen en gang iblant for bekkenløsningen..

• 7 måneder senere...
Skrevet

jeg også fikk beskjed om at jeg skulle tilbake på kontroll ca uke 20. er nå 8+5, jeg snakket med min søster om dette og hun var mye oftere enn det jeg skal. hver fjerde uke fra uke 12 til uke 32, etter det annahver uke frem til uke 36 og etter det hver uke frem til fødsel. Jeg tar kontakt med jordmor i morgen. det er helt sikkert.

Skrevet

første gang skal man vel ha som sagt tidligere en gang i måneden. oftere hvis det er spesielle omstendigheter.

gikk annen hver gang til lege og jordmor jeg..fikk beskjed om det så gjorde det...hehe..

• 4 uker senere...
Skrevet

hmm.. jer har da kun vært hos lege to ganger(pga graviditeten). er nå 19 uker på vei.. 1 gang var da jeg fant ut at jeg var gravid og andre gang på GU.. de sa at jeg ikke trengte å komme så ofte.. jeg har ikke vært hos legen 1 gang i mnd..

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei :)

E e i uke 33 å har vert på 9 kontrolla,de e jo mange i forhold til ei venninne av me,ho e i uke 31 å har vert på 4 kontrolla..

e har gått ganske ofte for å si de sånn..

• 3 måneder senere...
Skrevet

Var hos lege når jeg var 5 uker ca for få litt informasjon, han kalt meg inn på ny time for ta blodtrykket mitt å spørre om alt var bra med meg uke 10, uke 16 var jeg hos jordmor første gang og fikk høre hjertelyd. Var på ordinær ultralyd i uke 18. Fikk ny ultralyd hos en lege på legesentret her i forrige uke (uke 20) Fordi jeg ville så gjerne vite kjønnet. Desverre så var krabaten i magen ikke sammarbeidsvillig den gangen her heller. Fikk tilbud om å komme tilbake om 5-6 uker altså når jeg er i uke 26 tipper jeg. Skal til jordmor igjen etter påske når jeg er i uke 24.Har også vært til legen 3 ganger etter jul pga UVI og svangerskapskløe som har ført til eksem.

• 2 uker senere...
Skrevet

har vært på kontroll 5 ganger + ordinær UL, og er nå i uke 33. var jo såklart en gang tidligere for å faktisk sjekke at jeg var gravid, men det teller ikke som svangerskapskontroll. jordmor/lege setter deg opp på ny time ved hver kontroll, og om det er noe ekstra som feks mistanke om UVI eller andre akutte plager må du selvsagt bestille en time før neste kontroll. . .

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg er nå 9+4 og har vært på 2 kontroller. Men den ene var på ivf-avdelingen så det er ikke "vanlig". Nå skal jeg ikke igjen før ul som jeg ikke har fått datoen på ennå, men det blir jo i uke 17-19. På denne linken

http://www.babyverden.no/templates/Article____27506.aspx

står det litt om når det er vanlig med kontroller, og hva som skjer....

• 1 måned senere...
Skrevet

Slik blir de nye kontrollene: Fant denne jeg.. sikkert kjekt og vite

kontroll: svangerskapsuke 8-12

kontroll: ultralydundersøkelse i svangerskapsuke 17-19

kontroll: svangerskapsuke 24

kontroll: svangerskapsuke 28

kontroll: svangerskapsuke 32

kontroll: svangerskapsuke 36

kontroll: svangerskapsuke 38

kontroll: svangerskapsuke 40

• 4 måneder senere...
Skrevet

Trur d kåmmer litt ann på egentli..

E i uke 20imårra å har vært på sykehuset 4ultralyder, å sekkert 10(vertfall) legetimer å 1gang hoss jordmor..

Ville egentli at jordmora skulle følge opp dette svangerskape,me legen i spissen....Men blir ikkje sånn:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...