Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Dette er i grunnen en historie om hvordan jeg har laget ris til egen bak! (der jeg trodde at jeg gjorde det som er pedagogisk riktig). Jeg har en datter på 3 år som nekter plent å gå til tannlegen. Vi har pratet mye om hvor viktig tannpussen er, og jeg har forsøkt å gjøre det til en lystbetont opplevelse. Jeg forteller historier om alt jeg ser i munnen hennes og hun er med og dikter videre. Hun synes det er veldig morsomt. Det å skulle gå til tannlegen for første gang var noe hun gledet seg til.... helt til jeg kjøpte en lydbok med "lillesøster går til tannlegen"! Den var veldig morsom, så vi hørte mye på den. Så kom den store dagen; vi skulle til tannlegen for første gang. Det som skjedde er egentlig ganske tragikomisk. Min lille datter kopierer alt som "lillesøster" sier og gjør. Plutselig skal hun ikke til tannlegen, hun vil heller i barnehagen. Til slutt snakker vi om at det ivertfall kan være litt morsomt å dra dit for å se. Joda, hun er jo selvfølgelig spent på denne tannlegen, og hva det er for noe, så hun blir med, men nekter plent å gå inn til tannpleieren (det er bare en vanlig første sjekk). Til slutt får tannpleieren lov til å vise henne lekene hun har i skuffen sin, men de er ikke interesante i det hele tatt! Vi drar igjen med uforettet sak. Jeg og tannpleieren avtaler at vi skal komme tilbake etter et par måneder. Nå er det sånn at min datter kan være skeptisk til ukjente av og til. Og det må hun jo få lov til å være, derfor tok jeg det ganske med ro og tenkte at det kom til å gå bedre neste gang. Men nei, hun har bestemt seg. Hun skal ikke til denne tannlegen. Har funnet ut at det kanskje ikke er så lurt å mase så mye om denne tannlegen, for da gjør jeg vel saken verre. Dessuten tror jeg tannhelsa hennes er bra. Tannpussen går veldig greit, og vi har et sunt kosthold med mye frukt og grønt. Jeg er også veldig bevisst på at hun ikke skal spise godis og drikke brus og juice i ukedagene. Gjett hvilken cd som plutselig ble "ødelagt"? Er det noen som har noen gode tips å gi meg?
PrinsesseSjefen Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 Det er nok ikke så farlig med å måtte vente. Er ikke sikkert det hadde blitt bedre om du ikke sa noe heller. Jeg snakket lite om tannlegen før vår eldste skulle dit. Har helt grei forhold selv til tannlege så jeg tenkte vi ikke skulle gjøre noe spesielt ut av det. Hun ble helt villig med, men nektet helt å gape for å kikke på tennene. Var ganske vanlig sa tannpleieren, og de ville ikke tvinge barna, for det var iallefall å gi de tannlegeskrekk... Så hun fikk gave likevel, og vi reiste uten å se på tennene. Tannpleieren bare spurte om hun hadde fått alle tennene og om vi fikk pusset de. Etter vi hadde vært der snakket hun som en foss (er ofte helt taus sammen med fremmede). Og hun sa hun ikke ville gape fordi lillesøster (1 1/2) var med, og hun ville pappa skulle være med og ikke mamma.... Fikk time igjen noen mnd senere, og da kom ei stolt jente hjem med pappa og viste gaven sin og forklarte lillesøster hvor moro det var...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå