Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Barnefar og jeg er i en rettsaksprosess - og vi jobber ikke brasammen i det hele tatt. Han har aldri stilt opp - og kun laget problemer for meg. Det ble slutt under graviditet, og han dret i meg (og barnet) inntil han var nesten halvåret. Deretter var det vel noen som eglet han opp slik at han skulle sette igang med rettsak. Det gjorde han også, og en av tingene han vil ha - er delt foreldreansvar. Jeg vil ikke, siden han og jeg ikke klarer å forholde oss til hverandre i det hele tatt, og at han har lagd så mye tull og krøll formeg kun for å være ekkel. Lurer på hva han får ut av delt forledre ansvar rent konkret jeg?? vet at han må skrive under på pass - men hva mer? og hvor mye vil jeg merke til det? hvor vanskelig kan han gjøre det fgor meg liksom - for det er det han går etter.
BettyBoob Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 Hei! Fant denne infoen på nettet : Foreldreansvar Foreldreansvar er den rett og plikt som foreldre har til å bestemme for barnet i personlige forhold. Det er barnets behov og interesser som skal være utgangspunktet. Med personlige forhold menes bl.a.barneoppdragelse, hvor barnet skal bo, valg av barnehage og skole, flytting til utlandet og navnebytte. Når barnet er 15 år kan det velge utdanning selv, men først når barnet er 18 år opphører foreldreansvaret. Når barnet er 12 år skal det få si hva det mener om hvem av foreldrene det vil bo hos. Det skal legges vekt på hva barnet mener, men det er foreldrene som skal bestemme hvor barnet skal bo. (Barnet skal slippe å velge mellom foreldrene.) Foreldre som er gift, har foreldreansvaret sammen. Etter separasjonen fortsetter de fleste å ha det sammen. Når foreldrene ikke er gift, har mor det alene, hvis foreldrene ikke har meldt fra til Folkeregisteret at de skal ha det sammen. Forhold som avgjøres av den eller de som har foreldreansvaret: - personlige forhold - vergemål - medisinsk behandling - valg av type skole - samtykke til adopsjon - navnevalg - samtykke til ekteskapsinngåelse - innmelding i trossamfunn - samtykke til medisinske inngrep - flytting utenlands Hvor barnets skal bo fast (Daglig omsorg) Foreldrene må bli enige om hvem av dem som skal ha den daglige omsorgen. Hvor skal barnet bo? Skal en av foreldrene ha daglig omsorg, eller skal de begge ha det, delt daglig omsorg? Har foreldrene daglig omsorg sammen, tas de store avgjørelsene i fellesskap. Den som har daglig omsorg kan flytte hvor som helst innenfor landets grenser. Den andre foreldren har lov til å uttale seg, men kan ikke hindre flytting. Den som har daglig omsorg skal først og fremst avgjøre de forhold som knytter seg til vanlig opplegg i hjemmet: - mat og klær - leggetider - venner - følge opp skole/barnehage - tilsyn og stell Samværsrett Det er en rettighet for barn å være sammen med både mor og far, selv om de bor hver for seg. Her gjelder også at barnets beste skal være utgangspunktet. Foreldrene må bestemme og legge det praktiske til rette for når og hvordan samværet skal være. Den som er sammen med barnet kan ta avgjørelser som gjelder omsorgen for barnet under samværet. Den som har samværsrett skal avgjøre - mat og påkledning - leggetider - venner - følge opp skole/barnehage - tilsyn og stell Mekling Tvungen mekling for gifte foreldrepar. Når foreldre er gift og ønsker separasjon, kreves det at foreldrene må til mekling. Det vil si at mor og far sammen med en offentlig godkjent mekler, må diskutere forholdene for barna etter samlivsbruddet, og forsøke å bli enige om en avtale. Etter gjennomført mekling, som kan være fra 1 til 4 timer, utstedes det en meklingsattest. Denne må følge separasjonssøknaden før separasjon kan innvilges av fylkesmannen. Frivillig mekling for samboerpar. For foreldre som ikke er gift er det ikke påkrevet med mekling, men de kan få det hvis de ønsker. Meklingsloven har snart fungert 10 år i Norge. Erfaringene fra foreldrepar som har vært gjennom denne prosessen, er positive. Det er stor enighet om at foreldre og barn har god hjelp av avtaler som gjør samvær mellom barn og foreldre forutsigbare og regelmessige. Noen foreldre trenger å ha nesten alle forhold regulert i formelle avtaler. Andre par ønsker avtale om rammene og klarer å samarbeide om detaljene i hverdagen. Dersom meklingen ikke fører frem til enighet om barna, gjenstår det flg. muligheter: Fylkesmannen avgjør Dersom foreldrene ikke kommer til enighet, kan foreldrene bli enige om at saken bringes inn for fylkesmannen, som lager en avgjørelse . Domstolen avgjør Den hender dessverre at saken helt låser seg og foreldrene har store samarbeidsproblemer, og ender opp som motparter for sine barn. Saken kan da bringes inn for retten som lager en avgjørelse, en dom.
Nicole_25 Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Hei. har du msn? Jeg er i akkurat samme situasjon som deg nå. Skulle tro vi har samme far til våre barn:-)
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Er far skikket? I så fall får han glatt delt foreldre ansvar. Ta en prat med feks. familiekontoret. De kan forklare og fi råd. Ikke slit deg ut på noe du er dømt til å tape...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 fjår han det virkelig så lett? han har o ikke stilt opp en shit o... uff er i akkurat samme situason selv og er så redd..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Du vil ikke merke så mye til at dere har delt foreldreansvar i det daglige. Som nevnt tidligere her, så er det den som har daglig omsorg for barnet som har størst bestemmelsesrett og foreldreansvaret begrenses av bestemmelsene i barneloven om utøvelsen av daglig omsorg (§37). Det vil i praksis si at du som har barnet boende hos deg, kan bestemme for barnet i alle daglige gjøremål, altså hvor dere skal bo, hvilken barnehage barnet skal gå i, etc etc. Delt foreldreansvar får bare betydning for større avgjørelser, som om dere skal flytte ut av landet, om du har tenkt å melde barnet inn i et trossamfunn etc.Det kan mao bety at du må ha hans underskrifter i enkelte sammenhenger, feks ved utstedelse av pass o.l. § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Etter at loven ble endret, er det nå innført delt foreldreansvar for alle barn som har gifte eller samboende foreldre. Delt foreldreansvar er altså hovedregelen. Det skal i dag mye til for at det ikke skal bli delt foreldreansvar, når en sak kommer for retten, og parene anses skikket som foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå