Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Graviditet og røykingMonica Moland Rundt 12 000 gravide røyker daglig. Av disse slutter 3 500 i løpet av svangerskapet. Å SLUTTE Å RØYKE ER DET ALLER BESTE DU KAN GJØRE FOR BARNET DITT Mange kvinner planlegger å slutte å røyke når de blir gravide. Å slutte å røyke er noe av det viktigste du kan gjøre for at barnet ditt skal bli født friskt. Som ekstra gevinst kommer din egen helse. Har du en partner som støtter deg, er det lettere. Røyker dere begge, er vel tiden kommet til å ta et felles løft for fremtiden? De senere år har det vært nedgang i antall dødfødsler i Norge. Det kan ha sammenheng med at flere gravide kvinner har forstått alvoret av skadevirkningene ved røyking, og sluttet. Dessverre røyker fortsatt en av fem kvinner i svangerskapet. Ikke glem at passiv røyking også er til skade for barnet du venter. Undersøkelser som er gjort kan fortelle at dersom partneren til den gravide røyker 20 sigaretter daglig så vil dette påvirke fødselsvekten hos barnet. Lege Gro Nylander, som har forsket mye på svangerskap og røyking, sier:” Flere titalls dødfødsler kunne vært unngått hvert år dersom gravide stumpet røyken”. I løpet av de tre første månedene dannes og utvikles alle barnets indre organer. I denne perioden er det viktig at barnet har de beste utviklings- og vekstbetingelser. Det inkluderer blant annet nok oksygen. Blodet ditt frakter oksygen til både deg og barnet. Nikotin får blodårene i morkaken til å trekke seg sammen. På den måten kommer det mindre næring og oksygen frem til barnet ditt. Karbonmonoksid (kullos) fra sigaretter er en giftig gass. Når du røyker kommer denne gassen inn i blodet ditt, og stjeler noe av plassen fra oksygenet. Også dette gjør at barnet ditt får mindre oksygen. SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT: Oksygen. Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen. Kullos. Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden. Nikotin. Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring. HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER? På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt. HVILKE FØLGER KAN DET FÅ FOR BARNET DERSOM DU RØYKER MENS DU ER GRAVID? Mindre oksygen og næring gir dårligere vekst og utvikling, også for viktige indre organer som hjerne, hjerte og lunger. Økt risiko for DNA- skader, som kan føre til misdannelser på fosteret. Økt risiko for forstyrrelser i utviklingen av sentralnervesystemet, noe som kan føre til lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten. Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon. Mangedoblet risiko for krybbedød. HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN? Mangedoblet risiko for krybbedød. Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden. Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse. Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk. Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet. BARE DET BESTE ER GODT NOK Det beste for dere begge er selvfølgelig at du blir helt røykfri. Å slutte å røyke krever forberedelser. Det viktigste er at du tar valget og bestemmer deg! Trøst deg med at den verste abstinensen gir seg etter ca. to uker. Mange kan fortelle at det gikk lettere enn de hadde trodd på forhånd. Klarer du ikke å slutte helt, så vit at all moderasjon hjelper. Ikke røyk hele sigaretten hver gang og legg bort alle som ”ikke smaker.” Det er fint om du velger sigaretter med mindre nikotin, men ikke tro at light- sigaretter er bedre. Undersøkelser viser at de er like skadelige som vanlige sigaretter. SKAM DERE EGOISTER, TRODDE MØDRE TENKTE FØRST PÅ BARNA MEN TYDLIGVIS IKKe
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 Jeg tror alle som røyker er klar over skadevirkningene, skjønner ikke helt hensikten med et slikt innlegg....
-MtG- Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Dette var gammelt nytt, men veldig viktig. Jeg klarte ikke å slutte å røyke år jeg var gravid men føler ikke jeg er en dårlig mor for det. Egoistisk, ja kanskje. Men sånn ble det.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Hva er hensikten med dette? Du følte da du sto opp att du måtte finne noen du kunne se ned på? Fikk du bedre selvtilitt av å få ut dette? Hi hi blir for dumt =0) Må le litt av deg stakkars lille anonym =0)
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 Hi hi var ikke meningen å trykke på anonym knappen =0) det mente vel ikke du heller anonym =0)
TurboPrinsessen:-) Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Min erfaring er at de som er MEST FANATISK til røyking, er de som tidligere gjorde det selv!
GutteBabyiMagenSin<3 6/12-09 Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 Synes det er bra at folk som røyker under graviditeten blir påmindt dette, selv om det er gammelt nytt. Sluttet selv å røyke da jeg ble gravid.. Synes det virkelig er egoistisk å røyke med barn i magen!
Luni og go'gutten =) Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Men det er så tragisk å måtte hakke på røykerne bestandig! Hehe, dette kommer bestandig til å komme opp med jevne mellomrom, og bestandig signert av tragiske anonyme )
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 2. februar 2007 #9 Skrevet 2. februar 2007 Må nok si meg enig med Mamman til Emilie:) 29.04.06 Dere som røykte under graviditeten: det er egoistisk, selv om jeg vet det er vanskelig å slutte. Måtte selv slutte, og syns heldigvis at det ikke var noe problem. Selv om jeg røykte 20 om dagen før... Skjønner ikke hvorfor alle som ikke klarer å slutte tror vi som har klart det ser ned på dem og tror vi er bedre. Det er ikke slik jeg føler det iallefall. Det er bare det at for noen er det lettere enn for andre. De det ikke er fullt så lett for må bare jobbe mer enn de som det er lett for.
aimée Skrevet 2. februar 2007 #10 Skrevet 2. februar 2007 er så utrolig glad for at jeg aldri har røyket og aldri kommer til å røyke jeg vokste selv opp uten røyk og heller ingen i familien min nå røyker. utrolig deilig.!!! sorry folk som røyker, men det er bare så utrolig teit og ekkelt!!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #11 Skrevet 2. februar 2007 Jeg synes du er en dårlig mor om du røyket i svangerskapet, spesielt om du visste om skadene du kunne påføre barnet ditt og ubehaget som du FAKTISK påførte hver gang du tok en røyk.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #12 Skrevet 2. februar 2007 Le? Er det det du gjør når du skader barnet ditt? For noen tapere som ikek klarer å slutte når de er gravide. Noen fortjener ikke å få barn...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #13 Skrevet 2. februar 2007 Flott at du sluttet. Det er utrolig egoistisk å påtvinge det forsvarsløse barnet puste- og bevegelsesvansker fordi en idiot av en mor ikke klarer å la være å røyke.
kos og klem Skrevet 2. februar 2007 #14 Skrevet 2. februar 2007 Da var jeg tøff og leste det..............................og jeg er fullstendig klar over farene,og er ego når det gjelder røyking.............men jeg regner meg selv som en god mor altså.Vi har vel alle våre feil og det regner jeg med at DU HI. har også.HAr du barna sittende rett vei i bil,passe varmt på rommet,morsmelk osv.?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 For en rar sammeligning... Morsmelk har da vel aldri tat livet av et barn? Du utsetter barnet for stort ubehag. Det kan knapt røre seg i magen når nikotinet stjeler oksygenet. Så der ligger ungen din helt lammet i magen fordi du må ha en røyk, men du synes det er greit... Snakk om barnemishandling.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #16 Skrevet 2. februar 2007 barnemishandler kan du vær sjøl tenker jeg.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 2. februar 2007 #17 Skrevet 2. februar 2007 Jeg røyket ikke under svangerskapet, men jammen er du en tøffing som turte å legge ut dette innlegget under anonym!!
Bare jeg er meg :o) Skrevet 2. februar 2007 #18 Skrevet 2. februar 2007 At du gidder sier jeg bare.Hva med å bruke den tiden det tok å skrive dette på barnet ditt i stede? Kanskje det gjør deg til en bedre mor?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #19 Skrevet 2. februar 2007 Syntes det var et knallbra innlegg. Jeg har selv røkt siden jeg var 13, men å stumpe røyken når jeg ble gravid, var en selvfølge...og ikke noe problem i det hele tatt. Om man ikke klarer å slutte når man går med et dyrebart barn under hjerte....ja da begynner man virkelig å snakke om egoisme. Så HI klapp for deg:)
*toppris* Skrevet 2. februar 2007 #20 Skrevet 2. februar 2007 Dette er vel gammelt nytt? Dette visste vi fra før av...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #21 Skrevet 2. februar 2007 Det staves kanskje røkte? Evt røyka. Dusteanonym...
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #22 Skrevet 2. februar 2007 Ooo, la oss bruke fredagskvelden til å hakke på røykerne under dekke av snonymknappen og få alle de KJEMPEGODE mødrene som SELVFØLGELIG stumpet røyken hele svangerskapet til å henge seg på og slenge med leppa! Men da komemr greien; stumpet dere faktisk røyken med en gang? Tok dere testen og fikk positivt utslag samme dag som babyen ble laget? Har dere begynt igjen etterpå? Det er for dumt å ta opp denne diskusjonen gang på gang på gang. Skjønner faktisk ikke at dere gidder.
kleenex Skrevet 2. februar 2007 #23 Skrevet 2. februar 2007 Jeg røyka fram til rett etter jeg fant ut at jeg var gravid, men kan faktisk sjønne at folk ikke klarer det, det er utrolig vanskelig! Syns det er dårlig gjordt å HELE tiden minne folk på det TROR du ikke de tenker på det hundre ganger om dagen? Ærlig talt pass på deg sjæl
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 2. februar 2007 #24 Skrevet 2. februar 2007 Jeg skriver gjerne under på (og jeg har ingen behov for å være anonym) at jeg synes det er fælt når mødre røyker. ikke bare fælt men helt jævlig. Det gjør ingen ting at temaet blir tatt opp i ny og ne.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 2. februar 2007 #25 Skrevet 2. februar 2007 Ja, jeg sluttet faktisk å røyke før jeg visste at jeg var gravid. Følte meg kvalm på morgenen en dag, trodde kanskje jeg kunne være gravid og sluttet å røyke med en gang. Dagen etter tok jeg en graviditetstest som viste positivt. Har ikke begynt å røyke igjen, og Lukas er nå snart 7 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå