Gå til innhold

Dere som røykte under graviditeten, hvordan gikk det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarte desverre ikke å slutte helt, røyka mellom 5 og 10 hver dag. Fikk ei jente 10 dager på overtid, 3925 gram og 51 cm lang. Ikke noe kolikk eller andre problemere. Morkaka var helt fin, ingen infarker.

Man hører jo hele tiden at man øker risikoen for for tidlig fødte barn, lav fødselsvekt og kolikk og generellt urolige barn. Tror vi har vært veldig heldige jeg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røykte litt under begge svangerskapene, begge ungene friske og fine, ingen komplikasjoner hverken i svangerskap, med fødsel eller etterpå. Fødselsvekt omtrent som deg, men det er nok genetisk betinget. Var ikke større da jeg ble født heller, og min mor røykte ikke.

Skrevet

Røyka mellom 3-8, ingen komplikasjoner. Har en superfrisk gutt. Var 3710gram og 49 cm. Morkaka vistes det ikke på! 3 dager før termin kom han :-)

Skrevet

Mamma fikk 4 friske jenter (alle 1 dag-3 uker før termin). Hun røyka under alle 4 svangerskapene... I dag er vi voksne og ingen har vært plaget av astma eller noe slikt. Vi er så og si aldri syke noen av oss. Så innimellom kan det være lettvindt å sklde på røyken... Jeg røyker ikke og synes ikke noe om de som røyker og er gravide, men de fleste klarer å trappe ned og det er jo helt supert!! All honnør til de som klarer det!!

Skrevet

Jeg ville blitt overrasket om noen med komplikasjoner svarer på dette innlegget..

Skrevet

Huff, ja da får jeg komme med min (lite stolte) erfaring:

Nr 1 er 14 år, da røykte jeg mellom 5-10 sigaretter gjennom svangerskapet. Barnet var 3200 og 47 cm, han hadde litt astma og luftveiesplager de første leveårene (ingen av foreldrene har astma)

Nr 2, røykte ikke.

Barnet var 4100 og 52 cm, virker til nå helt frisk og fin, ingen luftveisplager. Selvsagt kan det komme men...

Jeg tror generelt at det går bra,men mitt eksmpel har nok med røyk og gjøre, jeg tror det.......og er skamfull....

derfor

anonym nå, sorry!........

Skrevet

merkelig.. jeg røyka 3-4 om dagen til 10 svangerskapsuke. Og morkaka hadde spredte forkalkninger (står på baksiden av fødselsforløp-arket som fikk på sykehuset). Forkalkninger kommer av røyking, eller dersom babyen er født lenge etter termin. gutten min ble født på termin. 4000 gram. Rart det skal så lite til for noen, og ikke andre.

Skrevet

Legger til at første kom 4 dager før tiden,

og andre 9 dager over.........

Skrevet

Jeg røyka også gjennom hele sv.sk.

Jeg født en velskapt gutt på 3914 gr. og 55 cm. Han har heller ikke noe problemer av noe slag.

Hadde antydninger til forkalkning på morkaka.

Skrevet

Jeg røykte selv til den dagen jeg fant ut jeg var gravid (5 uker)..sluttet tvert. Min mamma røykte under alle 3 svangerskapene sine. Jeg var plaget med eksem da jeg var liten og til dels nå viss det er ekstremt varmt (syden) eller ekstremt kaldt ute. Hadde også mye halsbetendelse som liten. Min bror var plaget med halsbetendelse og ørebetendelse og fikk fjernet mandlene og lagt inn dren i ørene. Min søster har har vært lite syk, men også hun har vært plaget med eksem. Selvfølgelig kan dette skylles tilfeldigheter....og dette er kanskje vanlige barnesykdommer, men man kan aldri vite så jeg valgte å slutte å røyke.

Skrevet

Min lillesøster hadde normal vekt rundt 3500. Dette veide også min bror da han ble født. Jeg var rundt 2900 da jeg ble født, men dette kan være genetisk ettersom jeg og mine søsken ikke har samme far.

Skrevet

Tok noen måneder før jeg klarte å slutte å røyke i svangerskapet, og hadde noen sprekker en gang i blant etter det også, men fødte en baby over 2 uker etter termin på 4 kg og 54 cm. Morkaken var fin, men det ble andre komplikasjoner som ikke er relatert til tidligere røyking ved fødselen.

Skrevet

jeg røkte 5-7 hver dag. Fikk en frisk fin gutt en uke etter termin. ingen spor på morkaka og helt fin fødselsvekt etc. Gjett om jeg var letta da!! Har hatt sykt dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å slutte tidligere. 2 uker før fødselen slutta jeg på dagen og har vært røykfri siden (3 mnd)!

Skrevet

Jeg klarte ikke slutte å røyke helt før ca i 8.måned... Jenta kom 11 dager på overtid, var 3,5kg og 51cm - altså gj.snitt? Sv.skapet gikk som en drøm og fødselen likeså. Hun har ingen problemer, hverken med luftvei eller eksem eller noe annet... foreløbig hvertfall. Hun er en fornøyelig liten solstråle:-) ( nå røykte jeg kanskje bare 2-3 for dagen men likevel)

Min mor røykte med alle hennes barn ( 4 ), men mest med meg.. 4 pakker tobakk gikk med i uka!! Jeg har ikke hatt noen plager i oppveksten og jeg er også den høyeste av jentene (3)

Jeg hadde sagt på forhånd at jeg skulle slutte med en gang jeg fikk vite jeg var gravid, men omstendighetene rundt var litt spesiel, og dessuten trodde jeg ikke helt på det, så jeg fortsatte..

Jeg har imidlertid ikke begynt igjen, og har ingen planer om det heller. Det er skikkelig deilig å være det foruten:-)

Så neste barn får en røykfri mor:-)

Skrevet

Jeg røykte ca. 5 om dagen og fikk en gutt på 3090 g og 50 cm. Han ble født 5 dager over termin(15 dager over den jeg tror er riktig). Så ut som han hadde gått ned i vekt og hadde vært der inne litt for lenge. Morkaka hadde mange forkalkninger og 5 innfarkter. Dette kan ha kommet av min røyking eller det at han kom over tiden + at jeg hadde svangerskapsforgiktning. Ble satt i gang, men måtte til slutt ut med keisersnitt.

Skrevet

ei venninne røyker under sine svangerskap og har en med ADHD og en som var 2400 g når han ble født. Ingen tvil der i gården,nei...

Skrevet

jeg røyka mellom 5 og 10 sigaretter om dagen.

Vesla veide 2740g og var 45 cm. hadde 3 infarkt i morkaka. fødselen ble satt i gang en uke før termin fordi hu ikke hadde tatt til seg noe næring på 2 uker. dagen vi skulle dra fra sykehuset måtte vi innom kardiologen for hun hadde en bilyd i hjertet. det viste seg at hu har et lite hull i skilleveggen mellom hjerte kammerene, men det er mulig hu vokser det av seg. om dette kommer av at jeg røyka vet jeg jo ikke helt.. men har ikke hatt noen problemer etter det.

Skrevet

Jeg har røyka under alle mine 3 svangerskap, ingen plager eller sykdom på meg eller barna . Vekt på alle lå mellom 3100 og 3300 gr, Forkalkninger i morkaka behøver ikke å skyldes røyking, men at den begynner å fungere dårligere p.g.a at babyen skal ut og har gjort jobben sin, det fortalte legen til meg ved ul 4 dager før min siste ble født.

Men forsvarer ikke røykinga mi, vet at det er farlig for !!!! Jeg er bare utrolig egoistisk og viljesvak

Skrevet

Fødte dagen etter termin, flott gutt på 4490 g og 52,5 cm. Morkaka helt fin. Jeg røyka mellom 5-10 daglig. Har nå vært fri i 6,5 mnd :o)

Skrevet

Jeg røkte frem til 7.svangerskapsuke. Men det var fordi jeg ikke fant ut at jeg var gravid før da...og da slutta jeg med en gang.

Gutten min var 3280g og 49cm. Morkaka var helt forkalket visstnok... Men jm sa at det kunne ikke skyldes røykingen, siden jeg sluttet såpass tidlig i sv.skapet.. Så jeg vet ikke jeg...

Skrevet

Jeg røyka, å lillegutt kom 6 dager før termin, 3100 gr og 51 lang. Helt frisk og fin, morkaka var også fin! Mamma har røyka med alle 4 barna sine og aldri noen ting som var galt med oss. Tanta mi derimot har aldri tatt en røyk i hele sitt liv, og begge gutta hennes har astma og den ene var veldig tynn å svak da han ble født! Hmm, så ting kan skje selvom man ikke røyker

Skrevet

gutten min kom 1 dag etter menstermin og 11 dager før UL termin, 3110g og 49cm lang. Røykte da mellom 5 og 10 sigaretter prince golden for dagen.... Han er nå 5mnd og har ikke merket noe.. Morkaken var også helt fin:)

Skrevet

eg hadde åsså bestemt meg for å slutte den dagen eg ble gravid.. men klarte eg det helt ? NEI!

kunne holde opp ei uke, så måtte eg ta meg en røyk, så kunne det gå flere daga mella hver røyk.. så gjenna hele svangerskapet røyka eg vell i gjennomsnitt en røyk annahver dag....

2 uke før termin fødte eg ei jenta på 2590g å 45 cm.. (lita ja, men ingen av oss 3 ungene til mamma va over 3000g enda vi va født rundt terminen)

morkaka va det første jordmora skrøt av.. så fikk sjokk eg.. hadde forventa meg nokka anna da eg hadde hørt masse skrekkhistorier...

no e ho 5 mnd å kvikk å rask, søv heile døgnet, aldri hatt ont i magen, altså inga tegn på kolikk, å smile å e blid hele dagen!

Får bare håpe det ikkje blir no bivirkninge senere!!!

Skrevet

Jeg røykte a 3-5 røyk om dagen da jeg var gravid. Jeg hadde planlagt Ks og spurte hvordan morkaka var, den var kjempefin sa de! Ingen tegn til forkalkninger!

Barnet mitt er kjempefrisk og alt er som det skal med den..

Skrevet

Min mor røykte tett hele både i svangerskap/amming...senere i alle rom i huset og bil. Jeg sliter med eksem, luftveisinfeksjoner og bronkitt.

Var likevel så dum at jeg begynte å røyke selv i en alder av 13 år. Gikk med bronkitt omtrent konstant..klarte JIPPI å slutte da jeg var 24.

Fødte første mann da jeg var 27 og andre mann da jeg var 29. Begge to har atopisk eksem og har hatt bronkitt. Ingen på farens side røyker.

Håper de vokser det av seg....og jeg kommer til å passe på som en hauk at de ikke får begynne selv :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...