Tuppelur83 og lille Thomas Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Jeg var dom nok til å skrive under på delt foreldransvar på sykehuset, men nå har jeg ombestemt meg siden det fungerer ytterst dårlig mellom meg og barnefaren. Kan jeg kreve at jeg får hele foreldransvaret alene? Hvordan går jeg i så fall fram?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 jeg lurer også på dette!! tror alikevel det kun kan skje ved dom. men ikke sikker!?
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Tror det skal ganske så gode grunner til det i så fall. Hva er det som er så dumt med delt foreldreansvar? Det er jo noe de fleste har. Og det har jo ikke noe med hvor barnet bor å gjøre så burde ikke skape så mye problemer. Synes det alltid burde være delt foreldreansvar så lenge det ikke er særlige grunner for at en av foreldrene ikke er "skikket".
Andrea05 Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 Hvis daren går med på og skrive under papirer til folkeregister så er det ikke noe problem. men kontakt familievern k de kan hjelpe til hvis det er " grunnlag" for at dere ikke bør ha felles. men som noen sier her, er bare underskrifter du trenger fra han i diverse saker med barnet..
winneboo Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 Jeg gjorde også samme feilen å skrev under. Lot han være med på fødselen men var fast bestemt på at vi ikke skulle ha delt foreldreansvar. På sykehuset 10 min etter fødselen mens jeg fremdeles lå i fødesenga ble jeg bedt om å skrive under på noe. Jeg var fremdeles susete pga drypp og epidural å fikk bare med meg at de snakket om erklæring av farskap. Så jeg skrev navnet mitt under nederst på et ark. Krysset ikke av noe som helst. Jeg sa først at jeg ville lese gjennom dette når jeg greide å se hva som stod for akkurat da gikk alt rundt for meg å jeg greide ikke å lese arket for jeg var så svimmel. Da sa barnepleieren at nei det hadde de ikke tid til, jeg måtte pent nødt til å skrive under, å vi slapp ikke ut av fødestua uten å skrive under på dette papiret. Forstod noen uker senere at jeg da hadde skrevet under på delt foreldreansvar. Faren han samvær under tilsyn pga rus så jeg syntes ikke at han er skikket til å ha delt foreldreansvar for jeg mener man bør være oppegående og klar i hodet for å være med på å ta slike avgjørelser osv. Vi har heller ikke sett hverandre på snart 6mnd så samarbeidet går ikke så veldig bra akkurat. Han har samvær hos familien sin når han føler for det. Jeg skulle ønske jeg kunne kreve foreldreansvaret alene men det er visst dødfødt. Jeg må få han til å skrive det fra seg, å det nekter han. Tviler på at du får tatt fra far foreldreansvaret på den eneste begrunnelsen som er at dere samarbeider dårlig. Jeg får ikke tatt det fra han selv om han ruser seg liksom.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Tror folk her inne ikke helt skjønner hva delt foreldreansvar er. Jeg har også det med min eks, og vi er nesten ikke på talefot.... Jeg har HOVEDOMSORGEN (daglige omsorgen altså) Delt foreldreansvar betyr at faren kan uttale seg/være enig om feks. religion, pass osv. Ofte jeg hører folk angre på at de sa seg enige i delt, men det går faktisk som regel helt greit:-)
winneboo Skrevet 2. februar 2007 #9 Skrevet 2. februar 2007 Det som bekymrer meg med at vi har delt foreldreansvar er at om jeg faller fra så får far hovedomsorgen. At han må skrive under på alt osv tar jeg ikke så tungt for det orner seg alltid.
Tuppelur83 og lille Thomas Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. februar 2007 Ja barnefaren til min sønn har rusproblemer, psykiske problemer, økonomiske problemer og er arbeidsledig. Er det fortsatt slik at det eneste som kan skje er at han skriver det fra seg? Det vil han jo selvfølgelig ikke, selv om han ikke er "skikket" til å ta ansvar for seg sjøl engang. Ja det bekymrer meg mest hvis jeg faller fra, men da må jo foreldrene mine kunne få kreve ansvaret? Det norske rettsystem må jo gjøre det som er best for barnet. Det er vel slik at faren må skrive under på fødselsattest når vi har delt foreldreansvar?
winneboo Skrevet 4. februar 2007 #11 Skrevet 4. februar 2007 For at du skal få foreldreansvaret så må det avgjøres i retten, dersom far nekter å si det fra seg. Om dommeren mener at han ikke bør han det så blir han fratatt det, men som sagt, det skal veldig mye til for at han mister det. Det er jo ingenting med samvær å gjøre så sjeldent far mister det. Foreldrene mine kommer til å gå rettens vei for å få hovedomsorgen dersom jeg går bort, men at far selfølgelig skal ha det samværet han har idag(6timer hver lørdag under tilsyn) Desverre har vi ingen beviser på at far ruser seg, utenom at han har innrømt det ovenfor meg. Å foreldrene mine begynner jo å dra på åra(50 og 56 år) så det spørs om retten mener at mine foreldre bør overta henne. Hva mener du med at far må skrive under på fødselesattest? Han må skrive under på farskapet, men det har han vel allerede gjort, ellers hadde dere ikke hatt delt foreldreansvar.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #12 Skrevet 4. februar 2007 Er barnet født etter 01.01.06, tror jeg man automatisk blir ført opp med delt foreldreansvar. Det sa ihvertfall folketrygden til meg da jeg ringte. Jeg kan ikke huske å ha skrive under på noen papirer angående det. Men vi stod uansett oppført sammen.
Tuppelur83 og lille Thomas Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 5. februar 2007 Jeg mener om han må skrive under på hvilket navn som gutten skal ha? For jeg vil helst ha bare mitt etternavn.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #14 Skrevet 5. februar 2007 Alt dette burde vi visst 9 mnd før. (at vi valgte å risikere å bli gravid med en drittsekk) Da hadde vi aldri vært i denne situasjonen mellom barnefaren, for han hadde ganske enkelt ikke eksistert. Men; da hadde du heller ikke hatt dette fantastiske barnet! :-) Har vært der selv. Nå er barnet mitt litt eldre, og bestemmer litt mere selv. Og jeg har funnet ut at selv om faren og jeg ikke fungerer sammen, så betyr ikke det at han ikke er glad i barnet sitt. Han er ikke verdens beste far, men den eneste pappan han har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå