Gå til innhold

Jeg klarer ikke å se nyhetene lengre..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter at jeg ble mor klarer jeg ikke å så fæle nyhetsreportasjer om i kveld viste de på NRK om barnehjemsbarn i Russland som fikk teipet igjen munnen sin om de gråt. Nå får jeg ikke sove fordi jeg ligger å vrir meg og tenker på de stakkars barna og blir kvalm av hvordan voksne mennesker kan misshandle barn. Det endte med hysterisk gråt og vi måtte skru av tven.

Nå når jeg er gravid for andre gang er det litt ekstra følelser i sving, . Da jeg satt på bussen i går begynte jeg å tenke på den stakkars familien i stavanger som døde nå og da begynte jeg til og med å gråte på bussen.

Er jeg ekstrem? Samboer ler av meg når jeg sitter å hulker foran tven ..synest det ikke er noe gøy jeg.

Jeg er jo lykkelig og har det topp. Samtidig får jeg så dårlig samvittihet for alle som ikke har det så bra. Særlig barn. Tror jeg må melde meg inn i en frivillig organisasjon eller noe for bildene av de stakkars barna på tven i dag klarer jeg ikke å slutte å tenke på.

Noen andre som har blitt slik når de går gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke uttale meg om du er ditt eller datt..

Men jeg klarer ikke ta innpå meg alt som skjer på nyhetene.

Jeg prøver å sortere hva som er viktig og ikke..

Det er for meg fullstendig ukjente mennesker det er snakk om på nyhetene,så jeg klarer ikke ta det så veldig inn over meg..

Såklart jeg syns det er fælt og sånn,men griner ikke pga det.

Føler jeg har nok med familie,venner,de som er rundt meg,om trenger støtte,sympati,empati osv,som ikke har det bra osv..

KAnskje det er meg det er noe feil med heller??

Som ikke "bryr" meg nok om folk på nyhetene....

Skrevet

Huff jeg blir helt satt ut selv jeg for tiden :( Og jo næremere fødsel jeg kommer, jo værre ser det ut til å bli :(

Og den reportasjen om barnehjemsbarna var grusom!!

Tror det er rimelig menneskelig å reagere på sånn mishandling, og det er bare et godt tegn på at morsinstinktet og ikke minst empatien er intakt...

Man må bare passe seg så det ikke tar helt overhånd i livet...

Skrevet

Jeg har det ganske som deg...hører nyheter på radioen i stedet, for da gjør det ikke like sterkt inntrykk når man slipper alle bildene. Orker ikke bilder av døde kropper og sånt nå for tiden.

Skrevet

Melder meg på

Jeg måtte gå ut igår. Kan ikke se noe med mishandling av barn el dyr.

Har igrunnen vært sånn alltid, men ble helt fanatisk på "ikke orke se" etter jeg fikk min datter for 3 år siden.. og nå når jeg er gravid er det enda værre..

Skrevet

Jeg også reagerer, selvfølgelig! Og ihvertfall etter at jeg ble mor!! Men syns det er bra at vi reagerer på sånne ting, vi skal ikke godta at mennesker, og SPESIELT barn, blir behandlet på den måten!!! Hvis vi slutter å reagere, da er det skjedd en feil et sted, spør du meg!

Men om man gråter eller ei, det er opp til hver enkelt, folk tar jo ting forskjellig. Noen blir sint og andre blir lei seg. Jeg blir kvalm!!

Skrevet

Signerer... og legger til at det og gjelder reklamer med sultende mennesker og dyr, urettferdig behandling... og selvsagt gråter jeg ved alle happy endings i filmer...

Skrevet

Jeg som startet denne linken.

Ah, godt å høre at det ikke bare er meg:) Jeg lar det ikke ta kontroll over livet mitt da:) Men merker jeg gråter mer og barn som blir behandlet dårlig på nyhetene blir jeg også fysisk kvalm av.

Skrevet

JEg gråter ikke hysterisk, men jeg kjenner jeg får klump i halsen, og jeg har ikke bestandig kontroll over tårene. Jeg så også den reportasjen og får vondt av å se det. Jeg har også engasjert meg sammen med to søstre i et prosjekt for foreldreløse barn i Sør Afrika. De bor der så jeg føler hjelpen jeg gir kommer rett dit den skal, og da får jeg bedre samvittighet.. Men jeg gråt når jeg hørte om de barna, og bestemte meg for å gjøre noe. Jeg hater urettferdig het og mishandlingg av dyr/ barn på det ytterste...

Skrevet

Den familien i Stavanger engasjerer meg også veldig sterkt. Kanskje fordi det så ut som en vellykket, vanlig familie slik som den vi er i ferd med å lage. Og fordi jeg ikke bor så langt unna. Hvis sånt skjer i Tyskland feks eller i India blir jeg også engasjert men nå ble jeg helt ute av meg, jeg har også grått på grunn av dem.

Det har nok noe med graviditeten å gjøre, men jeg tror ikke det er helt dumt likevel. Selvom det er litt slitsomt å gå rundt å sippe for alt mulig så er det på en måte rett og rimelig at ting går inn på en. Jeg er ganske sippete til vanlig, men nå er det som om et ekstra hudlag er borte.

Men, for å komme til poenget. Jeg forstår at man må distansere seg fra nyhetene, men synes det er fint å oppleve at jeg også kan bli engasjert av andre menneskers lidelse.

Skrevet

Jeg er akkurat som deg! Så ikke nyheter i går (heldigvis) men blir helt kvalm når jeg leser det dere skriver!!! Etter at jeg ble gravid med mitt første barn tåler jeg nesten ingenting når det gjelder barn som lider. Jeg tror det er helt normalt.

Det er grusomt å tenke på barn som må få hjelp av barnevernet, babyer født metadonavhengig, barnemishandling og misbruk av barn osv - og alt dette skjer her hjemme og det er helt ufattelig!!!

Jeg kan ikke forestille meg hva disse menneskene er laget av som gjør dette, men all ondskapen i verden er vanskelig å fatte!

Skrevet

Leste en plass at man har 1000 ganger så mye hormoner i kroppen under graviditet enn til vanlig..

Ikke så rart du gråter! Du er ikke alene..

Denne medfølelsen blir ikke bedre når du får barnet. Står ofte over senga til jenta mi, ser på henne med kjærlighet i blikket, tenker ofte på de som ikke har det slik.

Barn som har ingen som gir godnatt kyss..ingen som leser eventyr..ingen kosebamse...ingen mamma og pappa som elsker dem..

Dette er så utenkelig.. At ikke alle barn er elsket av noen..

Etter jeg ble mamma selv meldte jeg meg inn i noe som heter Home Start, ett program igjennom kommunen i Oslo som hjelper familier som ikke alltid har det like lett. Det var utrolig lærerikt.

Skrevet

også kommer det innlegg om "kan jeg drikke i 25 års laget mitt!" sånn midt oppi alt detta?? Da koker det ekstra i kål'n...

Jeg skal gifte meg i juli, føde neste uke: Jeg har planer om å ikke drikke i mitt eget bryllup fordi jeg skal amme, jeg! Heretter går vesla foran alt det neste året- selvsagt søstrene hennes også, men jeg har nå tenkt å prioritere barnas sunnhet og helse når jeg først har valgt å sette de til verden!!

Skrevet

Har det akkurat på samme måten. Blir helt matt av all elendigheten på tv, men når de viser sånne reportasjer som i går begynner jeg også å grine. Man får bare lyst å reise ned dit å hente ihvertfall et barn.

Ser hvor stort behov nyfødte har for kroppskontakt, roer seg med en gang de kommer inntill noen, tenk på alle som går glipp av den viktige kontakten. Vel har vi flere hormoner under svangerskapet. Men vikrligheten er den samme enten vi er gravide eller ikke. Vi som er så priviligerte må bare gjøre så mye som mulig for å hjelpe andre mer vanskeligstillte.

Skrevet

Hei

er sånn selv jeg. De barna med teip om munnen var bare helt grusomt trist. Jeg synes det er litt flaut å bryte ut i gråt når samboeren min sitter der men jeg tenker masse på det og begynner å dypfilosofere over menneskers ondskap. Jeg fatter ikke at det er mulig. Det er så skremmende at noen kan gjøre sånn mot helt uskyldige vesener. Tenker det samme om dyr, de er så forsvarsløse. Blir litt oppgitt over menneskeheten. Men men... er litt utafor i dag også, har begynt å grue meg til fødselen og til å revne. Har aldri født før og har termin den 12.2. Er så redd noe skal gå galt. Hm, har ikke helt den store dagen i dag:-)

Skrevet

Hei Anonym.

Jeg fikk også veldig vondt inni meg i går når jeg så det på nyhetene!

Jeg skjønner ikke at det går an å gjøre sånn mot spedbarn!

Jeg er også gravid for andre gang og er veldig følsom mot ting som gjelder barn.

Ellers så tar jeg ikke nyhetene på tv så veldig inn på meg lenger,men ting mot barn er veldig grusomt for meg.

Så jeg skjønner hvordan du har det!

Og du må si til samboeren din at han må ikke le av deg pga det,for det er jo ikke noe å le av at du får vondt inni deg.

Skrevet

Heisann anonym som gruer seg til fødselen..

Jeg hadde styrtfødsel og da er du nesten garantert å revne!! Men det gikk helt fint, sydde ikke ett sting! Så ikke tenk på det som en selvfølge.. Lykke til! Håper dagen snur for deg, og at den blir bedre snart!!

Skrevet

Du rørte mange , blandt annet meg med det innlegget.

Å det er forståelig! Tror nok det er endel hormoner som er inne i bildet i tillegg til våres natur. Hormonene er der veldig med meg for tiden, jeg som ikke tåler at noen spør meg gjøre noe annet når jeg lager middag. Da er det like før tårene triller. Grur meg litt til etter fødselen for 3 dagerstårene slik sett. gråter for ingenting.

Men tilbake til saken, det er helt forferdelig det med barna i Russland, men jeg prøver å tenke i de baner at siden det har kommet på nyhetene i Norge er det ikke lenge før de har fått hjelp tror jeg.

Men en få lyst til å dra bort dit å hente alle sammen hjem til Norge. For selv om vi klager på mye bor vi i et godt land.

Å den familiefaren som tar livet av hele familien, helt grusomt. Høres ut som jobben er så tøff at han ikke orket mer. Dette har jeg hørt om flere ganger, jobben som er tøff eller at de har svindlet jobben og siden tatt både sitt og eget liv.

Er jobben virklig så viktig for folk. Uff!! Det er nok en bryter i hodet som bare kobler over.

Ikke vet jeg! Men innlegget ditt får også meg til å tenke på slike ting.

Grusomme ting!

Får prøve å distansere seg og konsentrere seg om lillenurket som kommer.

mvh

Skrevet

Ja, jeg reagerer på samme måten!

Da jeg så nyhetene igår om de stakkars barna ble jeg helt kvalm og utrolig trist! Og veldig sint, får lyst å halshugge de monstrene som kan gjøre sånt mot uskyldige små barn. Helt jævlig!

Gråter av det meste på tvn, prøver å ikke se så mye nyheter for det er så utrolig deprimerende.. Men gråter av Home & Away, Greys Anatomy og andre serier som jeg VET at bare er skuespill, men det hjelper ikke, blir like rørt fordi.

Mannen min syns kun det er søtt, og dersom han er på et annet rom en meg når jeg sitter og hulker i stua, så kommer han inn og holder rundt meg, så søøøøøøt :)

Vi har det utrolig godt i Norge, og jeg tenker ekstra mye på det når man ser sånne triste nyhetsinnslag fra andre steder i verden.

Er selv SOS fadder for en gutt, føler at det har hjulpet meg til å tenke at jeg faktisk kan bidra til at livet til en annen person blir mye bedre, og at han får et godt utgangspunkt til resten av livet sitt, med en utdanning slik at han kan få seg jobb og når han blir voksen, og at han nå blir tatt godt vare på i SOS barnebyen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...