Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har funnet ut at samboeren min må hjelpe til mer hjemme. Jeg er i mammapermisjon, og vi har bare ett barn. På grunn av at jeg er hjemme, er det jo greit at jeg gjør mer enn han, men nå er jeg bare så lei av å stå for alt her i huset. Initiativ er et fremmedord. Sofaen og tv derimot, det er visst god sort. Skal finne et par oppgaver til han, men hva er rimelig? Hvor mye hjelp får dere andre som også er i permisjon? Per i dag er fordelingen slik... Han: - Alt med hunden. Mating og turer. - Hjelper til med vesla når han er hjemme. Dog i mindre grad enn meg, er alltid jeg som har hovedansvaret og som løper til hvis det er noe. - Setter i oppvaskmaskinen etter seg selv, ikke etter andre. - Blir med og rydder hvis jeg spør, men gnåler litt om at det er fint som det er. Tar aldri initiativ til rydding selv. - Har hittil tatt seg av å fyre i ovnen og måke trappa, i det siste har også dette sortert under meg. Jeg: - Rydder (og rydder... og rydder) - Vasker, tørker og bretter alle klær - Lager alltid middag (han har lagd middag tre ganger på to år) - Støvsuger og vasker, må støvsuge annenhver dag pga. hunden - Handler - Lager maten til vesla, hender han mater henne ...og sikkert mye mer også, men kommer ikke på det nå. Forslag til fordeling? Vil det for eks være rimelig om han lager middag to ggr i uka, og at vi setter av en dag til storshining i huset, med vasking og rydding? *Gidderikkeværemammaenhans*
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Heisann Skjønner godt du er frustert å sliten! Har selv en liten gutt på snart 6mnd, å det er stort sett jeg som må gjøre alt i huset! Han tar i noen ganger å hjelper til.. Men hvis jeg spørr om hjelp sier han bare at han kan ta ungen så jeg får gjort det! Aner heller ikke hva jeg skal gjøre..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Du kan jo sammenlikne med dette: Hun: Ammer Steller lillegutt når jeg er på jobben Jeg: Resten Det er litt ille andre veien syens nå jeg, men man kan jo ikke klage overfor en ammende mor (eller gravid for den saks skyld)...kan man vel?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 Sånn som jeg ville gjort det: Jeg. Alt genrelt husarbeid, vask, støvsuging, klesvask etc Han: Har hovedansvaret for minsten om ettermiddag og kveld, så får jeg gjort det som ikke er blitt gjort på dagtid. I helgene kan godt han stå opp om natten, så mor får hvile ut litt. I helgene deles alt likt mellom dere. Det var dette som fungerte best når jeg var i permisjon. Jeg hadde en baby som måtte bæres veldig mye, p.g.a. magesmerter og mye grining.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Ok ,takk for svar og tips... Skal få en orden på det! Jeg er inneforstått med å gjøre mer enn han, men ikke så mye som nå. Og du anonym som gjør alt mens hun ammer, how you doin?;o)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 Ja, det spør jeg meg selv om og. Slitsomt, spesielt fordi jeg må ta all nattevåk og stå opp når lillegutt skal opp tidlig om morgenen (Det funker ikke med mor om natta, og har aldri gjort det). Det har vært mange, lange måneder med forferdelig lite søvn. Strever med å skille dagene fra hverandre, og det går selvsagt rett i dass på jobb. Når jeg kommer hjem går det i ett med barn og middagslaging og hurramegrundt til den lille sover. Da er det ut på kjørertur for å handle i en langåpen butikk. Når jeg endelig setter meg ned i 10-tida om kvelden, er det selvsagt et bad eller kjøkken som burde vaskes eller en klesvask i maskinen. Er det ikke mulig for den som er hjemme å gjøre NOE, tenker jeg. Permisjon er da ikke bare caffe latte, er det vel?
-Bobsi Skrevet 4. februar 2007 #8 Skrevet 4. februar 2007 For det første: Man snakker vel ikke om at mannen i huset "hjelper til", da er det jo inneforstått at kvinne har ansvaret. Et forslag: Lag en liste i sammen over alt som bør gjøres i løpet av en uke, og fordel oppgavene rettferdig etter hvor mye tid dere har tilgjengelig. Så ser dere på slutten av uka hvordan det har gått. Det tar faktisk mye tid å amme og skifte bleie, jenta mi var en treg spiser. Jeg fant ut at jeg faktisk amma i ca 5 timer per døgn, det er over en halv arbeidsdag. Et annet forslag: En dag i helga, finner du på noe å gjøre, slik at du er opptatt hele dagen. Lag en liste over det du bruker å gjøre, og si at du forventer at det er gjort innen kl 16 (eller når han vanligvis kommer fra jobb). Om du ammer, kan du være i nærheten, rydd en bod eller noe, men du skal ikke ha ansvar for jenta mens du gjør det. Kanskje det åpner øynene hans. Ellers lykke til.
Gjest Skrevet 5. februar 2007 #9 Skrevet 5. februar 2007 Også jeg gjør det meste hjemme..... Er desverre ikke så uvanlig tror jeg. Mannen min hadde en utrolig idiotisk, utakknemlig komentar om alt arbeide jeg hadde gjort i klesskapet hans. Etter det har jeg ikke brettet et eneste plagg, strømpe, truse, ingen TING! Bare kaster det rett opp på de andre klærne. Han nevner det ikke. Jeg skal love dere at da skal det bli bråk! Jeg oppfordrer til streik, eller gå sakte aksjon.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #10 Skrevet 8. februar 2007 streik fungerer ikke for en mann som ikke synes det ser rotete ut.. men han ser jo ikke alt rotet siden han bare er hjemme 4-5 timer daglig og da ser på tv..du er jo hjemme hele dagen og ser ALT.. frustrerende det der. du må bare sette arbeidsoppgaver på ham. jeg brukte å skrive på en lapp og ga det til ham og satte en tidsfrist. og da var det jo selvfølgelig min oppgave å ta meg av barnet, men men.. husker det var stress helt til gutten begynte å klare seg selv mer. så det er sagt, så er jeg kjempefornøyd med det mannen min gjør for tida. lager middag hver dag, og ansvar for gutten deles likt etter jobben hans. i helgene eller en ettermiddag shiner vi huset- ellers koster vi gulvet par ganger om dagen sånn at det verste forsvinner. men, jeg har innsett at det er en evig rundgang og det ser ut som han å har innsett det. prøv å snakk med ham, og fortell at du synes du har for mye og blir sliten osv. og snakk med ham hver dag til han forstår det.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2007 #11 Skrevet 8. februar 2007 og når det gjelder klesvask og sånn synes jeg du godt kan ta. (det tar jo bare, hva 5 min pr gang). men ikke brett klærne hans. la dem stå i vaskerommet e.l. til han oppdager at kleskapet hans e tomt og spør hvor alle klærne hans er..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2007 #12 Skrevet 9. februar 2007 Han 'hjelper til'? hva er du da, hakka kjøtt? Nei nå skal du høre, en mann og en kvinne er likestilte i dag, vi lever faktisk i år 2000 og ikke på 1800 tallet lenger, det bør gå opp for flere enn kvinnene. Dere bør gjøre alt 50/50 og mannen bør forstå at det ikke nytter å dra hjem til mamma lenger. Sett opp en detaljert plan over alt som gjøres i huset, så deler du den ned på midten. Der har dere arbeidsfordelingen. Lykke til.
Ditzy Skrevet 9. februar 2007 #13 Skrevet 9. februar 2007 Det viktigste er vel ikke at alt skal være 50/50, men at man har en ordning som begge er fornøyd med. Hjemme hos oss lager jeg mat og han vasker. Klesvask og annet som kommer underveis deler vi på eller gjør sammen. Dette fungerer bra for oss fordi jeg kan ikke fordra å vaske og han kan ikke fordra å lage mat. Andre jeg kjenner deler inn arbeidet i fire og alternerer fra uke til uke hvem som gjør hva slik at man får delt på det. Som sagt, viktigst er vel at ordningen fungerer for begge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå