Gå til innhold

Noen her som har barn som begynte i barnehage da de var 9 mnd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja min begynte da han var 9 mnd. Han begynte 3 januar, og det har gått relativt greit. Men det har tatt litt tid å "venne" han til bhg. Jeg var nok litt for utålmodig når det gjaldt innkjøring, og lot det bare gå tre dager før jeg dro fra han. Jeg vil råde deg til å bruke minst en uke på innkjøring. Jeg skal være ærlig å si at han gråter fortsatt hver gang jeg går fra ham og noen ganger når jeg kommer å henter han, og det gjør litt vondt. Han har fått en grad av seperasjonsangst, men den er så smått på bedringens vei igjen. Tantene i bhg sier at det går bedre og bedre hver dag, så jeg er optimistisk. nå skal det nevnes at sønnen min er fulltid i barnehage, og jeg syns det blir litt for lange dager. Det kommer sikkert til å bli litt vanskelig i begynnelsen, men etterhvert vil det bli bedre. Husk at tantene som regel tar ekstra godt vare på de minste. lykke til=)

Skrevet

Min første sønn begynte da han var 10 mnd. Det gikk kjempefint, han sjrmerte alle og ville nesten ikke hjem. Brukte bare 3 dager på tilvenning, men jeg tror ikke han hadde reagert om jeg hadde levert han full dag med en gang. Han er av den trygge typen, men jeg tror nok det varierer fra baby til baby...

Skrevet

Jobber i bhg selv, og har jobba med mindre barn enn 9 mnd gamle. Og det går fint! MEN, om et barn på under året har så veldig BEHOV for bhg er en annen sak.. Mener det er mest foreldres behov da. Men jeg må nok selv ha min 10 mnd gamle baby i bhg, for da må jeg jobbe igjen.. Og har nok ikke andre alternativer.. Men jeg vet at han får det bra der forde.. Hm, men husk dere, vær så snill å ikke kall bhg personale for "tanter". Det er nedverdigende og gammeldags, hehe :)

Skrevet

Men da innrømmer du vel også at du sender babyen din i bhg grunnet dine behov også da? Jeg synes ikke det går an å si at det kun er forledrenes behov for. Et barn har også basis behov som mat og tak over hodet og i mitt tilfelle så det å fullføre utdanning eneste måte for meg å sikre sønnen min en økonomisk trygg hverdag. Skal sies at jeg er alenemor og at det j oblir en litt spesiell situasjon, men du må huske på at det er veldig mange andre alenemødre der ute som virkelig ikke har noe valg....uansett nok om det. Det du sier om at jeg ikke skal si tante var noe nytt for meg. De som jobber i bhg til sønnen min kaller seg selv for tante, og kan ikke skjønne at dette er nedverdigende, er ikke det koselig å bli kalt tante da?

Skrevet

Jeg tror du misforso meg litt, eller det blei nok dårlig formulert det jeg skreiv :) Jeg kommer til å ha mitt barn i bhg når han bare er 10 mnd, fordi JEG MÅ (dessverrre) jobbe. Hadde jeg kunne valgt, ville jeg vært hjemme, men det har vi ikke råd til. Så da blir det mitt behov...skjønner? Det jeg mente var at et så lite barn enda ikke har noe behov i seg selv for å være i nettopp en bhg. MEN, jeg mener at når de blir litt eldre(hvertfall et par år) har barna et virkelig behov i seg selv for å være i en bhg. De blir sosialisert og leker og koser seg :) Skjønner du meg? Hm... Kan jo ikke snakke for alle når det gjelder det "tante" greiene.. Men jeg er ung førskolelærer og føler at jeg ikke blir tatt heelt på alvor hvis andre ser på meg som "tante". Det er noe jeg forbinder med tidligere tider og disse barneparkene... :)

Skrevet

Ok jeg skjønner deg:) Jeg misforsto nok litt ja. I bhg hvor jeg jobber er det en pedagogisk leder som er litt eldre, kanskje 60, hun kaller seg tante (kan være fordi hun tilhører den eldre generasjonen). De to andre som jobber der er polske, og jeg tror ærlig talt ikke at de tenker noe over det å bli kalt tante, ordets betydning mener jeg, så det er kanskje defor vi/de sier tante. Men den dagen sønnen min skifter barnehage så skal jeg love å unngå det ordet:)

Skrevet

Hehe, kanskje noen syns det er koselig da.. :) Håper hvertfall ik du blei fornærma av deg jeg mente, for det var ikke i min hensikt. Tror nok vi begge har samme grunn for at barnet må gå i bhg :)

Skrevet

Neida ingen sure miner:) jeg skjønte hva du mente. Satt meg vel egentlig bare litt for raskt i en forsvars posisjon, det er så mange her inne som kritiserer oss som sender barna tidlig i barnehage. Men skjønte jo nå at du ikke var en av dem:)

Lykke til med barnhagestart da

Skrevet

Gruer meg litt til det ja... Takk takk, og lykke til med bhg-livet du og! Til tross for at barnet ditt er lite, skal du se han han(var det gutt??) tidlig lærer seg å være sammen med andre barn... Dessuten får han masse frisk luft, ped.opplegg og mye leik :)

Skrevet

Lillegutt begynte i barnehagen da han var 9.5 mnd.(02.01.07). Det har gått kjempefint!

Tre dager med innkjøring. Kunne egentlig bare ha hatt en;-) Han er et veldig trygt og tillitsfullt barn så det er kanskje derfor det har gått så bra.

Han er minstemann i barnehagen så han får ekstra oppmerksomhet fra personalet og de andre barna vil kose med han hele tiden:-)

Lillegutt koser seg masse og har aldri grått da vi har levert han. Heldigvis er han glad for å se oss når vi henter han hvis ikke hadde personalet begynt å lure, he he..

Det virket også som han begynte å kjede seg hjemme i slutten av permisjonen. Han stortrives med andre barn og er kjempesosial så det var et gunstig tidspunkt for oss heldigvis.

Jeg angret meg i utgangspunktet for at vi ikke hadde tatt lengre permisjon, men nå når jeg ser hvor bra det har gått er jeg fornøyd. Fornøyd barn = Fornøyd mor

Enkelte barnehage ansatte har også sagt det er enklere å venne de små til barnehagen enn de større. De takler overgangen lettere.

Men alle er forskjellige...

For oss gikk det hvertfall kjempebra:-D

Skrevet

Snakker ikke du litt mot deg selv nå?

Skrevet

eh dette var ment lenger oppe....

Skrevet

Hei!

Jenta mi er 9 mnd og begynte i bhg denne uka.

Vi har hatt innkjøring hele uka og idag er første dag hvor både jeg og sambo er på jobb.

Det har gått kjempefint!!!!!!!

Hun bare smiler, stråler og koser deg! Smiler når vi leverer henne, bryr seg ikke om at vi går og smiler når vi henter henne igjen. Hun har tilpasset seg kjempe bra og har allerede blitt god "venn" med to andre på et år. Jeg og sambo har en virkelig god dialog med bhg. Det er viktig. Jeg føler meg 100 % trygg når jeg leverer henne og et hun har det bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...