Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Uff, er i uke 32 og føler meg helt sprengt i magen! Har slitt gjennom hele svangerskapet med treg mage. Drikker biola, prøver å gå turer, spiser "sunn mat", drikker masse vann og har nå de siste 2 dagene prøvd med duphalac- uten hell sålangt. Klarer ikke å gå på do på jobb å få det til, og har derfor vært hjemme 2 dager gjennom hele svangerskapet for å få orden på magen. Vurderer å bli hjemme imorgen for nå klarer jeg ikke mer, men så var det den samvittigheten da. Er jo ikke syk, men der røyner på kjenner jeg å gå sånn. Jobber 100% og ser med gru på de nærmeste ukene hvis dette vedvarer. Hva syns dere jeg burde gjøre??
ARK79 Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Vel, man er jo ikke helt frisk med forstoppelse da Har heldigvis ikke opplevd så langvarig og alvorlige problemer som du har. Kan anbefale å ikke spise vanlig brød, men heller kornblandinger, grove knekkebrød og mørkt rugbrød, 1 ss linfrø om dagen + rikelig med væske, frisk og tørket frukt. Unngå tung og fet mat. Særlig banan, druer, rosiner og svisker kan være til god hjelp. Og ikke minst daglig mosjon, som du sier. Hjelper ikke dette, må det vel legen din kunne finne noe som kan "lette på trykket", og når det er så vanskelig fatt må det vel også gå an å få seg litt "syketid" hjemme til å få orden på magen igjen? Håper det blir bedre!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Var på yoga for gravide i går, og da fikk vi en øvelse som skulle være "vidunderkur": Ligg på ryggen og trekk pusten dypt inn. Hold pusten mens du presser luften fra magen opp til brystkassen og tilbake til magen igjen. Bruk magemusklene. Det kan hjelpe å holde en hånd på magen og en på brystet. Du skal se en "rullende bevegelse, dvs. magen blir større og mindre. Slipp pusten ut mens den er nede i magen. Gjenta ca 4- 5 ganger. Det skal visstnok ha best effekt hvis du gjør det på tom mage (f.eks. om morgenen) og drikker noe varmt etterpå. For instruksjoner: http://audioyoga.com/AY4/index.php?option=com_content&task=view&id=217&Itemid=32 Verdt å prøve hvis du har prøvd alt... ? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Alle råd mottas med glede! Tenker jeg starter dagen med anbefalt yoga øvelse imorgen etterfulgt av diettfrokost for sarte mager! Takker for tips av dere begge:-)
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Prøv linfrø. Kjøpes på apoteket. Vidunderkur for meg hvertfall!
mathilde Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Uff, det der er akkurat som å lese om meg selv for en periode tilbake! Jeg var desperat etterhvert.. Prøvde alle mulige triks til ingen nytte. Var akkurat som hele systemet hadde sluttet å virke, leenge. Her er hva som hjalp meg etterhvert (ting tar jo litt tid): Ringte føden, de anbefalte at jeg kunne ta et microlax klyster. Var liten effekt, men kanskje begynnelsen på bedringen? - Lactulose, daglig til ting justerer seg (apoteket- ta høyeste dosen) - en daglig flaske Biola (ikke de vanlige drikkeyoghurtene, men 4-pakningen med småflasker beregnet for å regulere magen) - Masse masse vann (hjelper fiberet å svelle opp, bli glatt - grove knekkebrød til frokost Vær tålmodig, ikke stress deg selv opp. Skal være lurt å prøve doturen en stund etter frokost, da det er mere tarmbevegelser da. Og husk: det går over! Jeg er helt normal igjen, trenger ingen ekstra remedier lenger...
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 Dersom du har forandret kosthold veldig kan det også hjelpe til med å stoppe opp magen (jeg har alltid hatt det sånn når jeg slanker meg. Fullstendig stopp i uka, men i helga når jeg spiser litt mer "normalt", da løsner det).
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Banan er jo bindende da, så det er kanskje ikke det beste....
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #9 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har full forståelse for at forstoppelse er god nok grunn til å være hjemme fra jobb. Det er helt grusomt! Jeg er inne i en god periode nå men for 1 mnd siden var det nesten det eneste jeg tenkte på....er helt forferdelig å føle seg helt forstoppet. Med meg hjalp linfrø i vann og å gå en god tur.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #10 Skrevet 2. februar 2007 For å komme med et detaljert, fysisk tips til en nøden kvinne: Hvis avføringen sitter nede mot endetarmen kan du prøve å massere rundt rumpesprekken og selve "hullet". Funker ikke det, kan du med rene og pene fingre dytte på uhærligheten inne fra skjeden.. det er bare en tynn "vegg" mellom. Litt snålt, men på det rette stadiet funker det. Lykke til, forstoppelse er forferdelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå