Gå til innhold

Mekling for ekssamboere - hva om han ikke møter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får jeg ikke dobbel barnetrygd, da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere begge er innkallt til mekling, og han ikke møter, kan politiet kjøre og hente han. Han MÅ møte opp.

Skrevet

Mulig han er i utlandet...... Og ikke kommer tilbake på noen år.

Skrevet

Hvis han ikke har gyldig forfallsgrunn eller bare unnlater å møte vil du få meklingsattest, men det tar litt lenger tid (1-2 uker etter min erfaring).

Utdrag fra forskriftene ang. mekling etter ekteskapsloven og barneloven.

7. Plikt til å møte til mekling

Foreldrene plikter å møte samtidig for mekler. Mekler kan i særlige tilfeller gi tillatelse til at en eller begge foreldre møter sammen med fullmektig. Hvis sterke grunner taler for det, kan mekler bestemme at det skal mekles for foreldrene separat.

En forelder plikter likevel ikke å møte dersom tvingende grunner er til hinder for det, f.eks. alvorlig sykdom. Mekler avgjør hvorvidt tvingende grunner foreligger. Er parten som ikke har begjært mekling, bosatt i utlandet, kreves ikke mekling for denne forelderen. Der begge foreldre eller den som begjærer mekling bor i utlandet, kan fylkesmannen i særlige tilfeller gi unntak fra møteplikten. Det er ikke meklingsplikt etter samboerbrudd hvis en eller begge av foreldrene er bosatt i utlandet ved samlivsbruddet.

§ 8. Meklingsattest

Meklingsattest skal utstedes etter én times mekling selv om foreldrene ønsker å mekle videre. Dersom den ene av foreldrene ikke har møtt fram, skal hun eller han ikke få meklingsattest. Ved separat mekling utstedes meklingsattest etter at begge foreldrene har meklet.

Mekler kan utstede meklingsattest dersom forfallsgrunnen ikke har opphørt innen rimelig tid, jf. § 6 andre ledd.

Det skal framgå av meklingsattesten hvem som har vært mekler og dato for utstedelse av attesten.

Det skal framgå av meklingsattesten hvis bare den ene forelderen har møtt til mekling.

Meklingsattesten er gyldig i seks måneder.

Skrevet

Du trenger ikke mekling for å få dobbel banretrygd. -Med mindre det er nytt av 2007 da... Jeg spurte trygdekontoret om de trengte det, men det hadde de aldri hørt om.

Skrevet

Fra 1, januar 2007 ble det krav også om at samboere som har barn under 16 år må møte til mekling.

I og med at tidligere ektefeller må vise meklingsattest for å få stønader som enslig, regner jeg med at også tidligere samboere må dette fra og med januar i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...