Gjest Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Heisan jenter Vi har planlagt tur til Thailand neste jul og fikk oss en kjempeoveraskelse i går da graviditetstesten var positiv !!!!!! Ikke helt planlagt for å si det sånn, men selvfølgelig kjempekoselig Så det jeg lurer på da er: Da kommer den nye lille verdensborgeren til å være 3 mnd når vi skal reise. Er det litt for tidlig å ta med seg en baby til Thailand? Er det noen som har vært i Thailand med 3 mnd gammel baby?? Hvordan gikk såfall det?? Vi har kjempelyst å reise og er kjempetakknemlig for svar.
Lille Sprell og meg Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 Hei du, jeg har ikke selv reist i Thailand med baby, men har vært der tre ganger, blant annet når jeg var gravid. Jeg mener det absolutt ikke er noe problem å ta med en liten baby. I forhold til mat er det jo helt uproblematisk, mtp at den lille kun får morsmelk, pluss at det er mye enklere å holde styr på en liten baby kontra en vilter ett-åring. Det eneste aberet er vel varmen.. Sist jeg var der møtte vi en familie som hadde med seg et lite nurk på 5 måneder. De passet på å avkjøle poden jevnlig, og hadde alltid en parasoll - så var ikke det noe problem. De lager jo barn i Thailand også Jeg hadde ikke vært i tvil - go go. Vi skal til Sør-Europa i sommer, da er godgutten 7 måneder - det blir knallbra, tror jeg. God tur;)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Signerer Lille Sprell på denne! Var i Thailand med Luke da han var 10 mnd gikk helt supert selv om han hadde begynt med fast føde;O) Var gravid der i 3 mnd også.....
Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Denne er jeg og enig i. Vi har vært i Thailand 4 ganger etter at snuppa kom til. Var 4 uker hver gang. De gangene vi var der, var hun 5 1/2 mnd, 11 mnd, 15 mnd og 2 år. Skal tilbake igjen i september, og da er snuppa 2 år og 11 mnd. Du kan ta en titt på siden jeg har laget; www.barnithailand.piczo.com Og gratulerer så mye!!!
Lille Emiliaen min;))) Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Hey;9 vi har nettopp kommet hjem ifra thailand og vi hadde med oss Emilia på 3mnd. Gikk kjempebra;) vi storkoste oss i varmen i 3 uker;))) Bare Vær nøye me å få BESTILT OG BEKREFTET baby kurv på flyet, for vi hadde bestilt men fikk ikke det på returen. måtte holde Emilia i 12timer og det tok på for å si d sånn.. Ellers så er det også en fordel å ta med bleier herfra, for bleiene de har der er utrolig dårlige. gratulere forresten;))) koz Cici
Gjest Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Heisan Tusen takk for mange flotte svar. Tror nesten vi bare skal bestille oss tur jeg....... Kjempeflott side du har laget Tittei:) Leste et innlegg her inne for en stund siden om at man ikke burde reise til tropiske strøk før barnet var fylt 4 år pga dårlig utviklet immunforsvar. De hadde visstnok sett et program på tv om dette. Har dere hørt noe om det?? Det er et par ting som jeg lurer på Lille Emiliaen min: - var du forsiktig med hva du spiste?? - hva hadde du på Emilia på stranda?? - brukte du saueskinn i vogna ?? (skal visstnok fungere ventilerende på varme dager) - har du andre tips og råd?? Kjempe takknemlig for svar
Lille Emiliaen min;))) Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 heya;))) Jeg var forsiktig med å ikke spise sterk mat, og det var de veldig forståelsesfulle med iom at jeg ammet. På Emilia brukte jeg ofte en kortermet body på, ellers så lå hun bare i bleia, og hadde henne i skyggen hele tiden. I vogna så hadde jeg bare et laken jeg hadde tatt med hjemmefra og det funket kjempegreit. Egentlig så ble ikke vogna brukt så forferdelig masse da, hadde bæresele som var veldig greit å ha. Har du tenkt å amme? Isåfall trenger du ikke tenke på den lille, for den får det beste og det reneste den kan få. På helsestasjonen sa de til meg når jeg spurte om det var lurt å reise til thailand, at det var egentlig sikrest når mat å slik angår å reise når du fullammer. Men meninger kan vel være splittet der kanskje. Vær ihvertfall forsiktig med aircondition også. Fort gjort at den lille blir syk hvis den står og sviver, ihvertfall på natten. Ellers som jeg sa så bare vær nøye å få bestilt og bekreftet babykurven på flyet, og gjerne dobbeltsjekk det også, for vi fikk som sagt ikke på hjemturen og det var litt slitsomt å sitte på flyet i 12timer med Emilia på armen. Ble ikke så mye søvn på meg. Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre;)) Kommer jeg på noe mer så skal jeg si fra. Når er det du har termin?Hvilken uke er du i? Første? klem
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #9 Skrevet 9. februar 2007 Hei igjen Du sier vi må være forsiktig med aircondition. Men man er vel helt nødt til å ha på den på natta??? Hvis ikke blir det vel alt for varmt??? Vet ikke helt sikkert hvor langt på vei jeg er, tror jeg er i uke 7 eller 8. Det var nemlig ikke planlagt i det hele tatt så jeg har ikke oversikt over menstruasjonssyklusen min..... Vi har en liten gutt på 14 mnd som forøvrig er en veldig aktiv krabat. Lurer litt på hvordan det kommer til å gå på flyet med han?? Kan jo hende at han blir roligere når vi skal reise, det er jo enda 10 mnd igjen Har du flere?? Klem
Lille Emiliaen min;))) Skrevet 10. februar 2007 #10 Skrevet 10. februar 2007 På den tiden dere reiser, så er det ikke så fryktelig varmt om natta, og morgenene kan være direkte kjølig, men det tar seg fort opp da. Emilia ble litt forskjølt da vi glemte å ta av aircond. en natt. Om dere bruker den så må den lille ihvertfall ikke ligge i trekket. Hvorhen i thailand hadde dere tenkt dere? Vi var først i korat, så i bangkok, så bar det videre til hua hin og så tilbake til korat igjen, så vi var litt på reisefot kan du si. Vi skal definitivt tilbake neste år!!) Emilia er vår første, så det er mye nytt og spennende;) har lyst på flere nå egentlig, men jeg må jo nyte lille emilia først før vi går i gang igjen;)) klem
Gjest Skrevet 12. februar 2007 #11 Skrevet 12. februar 2007 Hei igjen Kjempesnilt av deg å svare på alle "dumme" spm fra meg. Men sånn er det når man skal reise med det aller kjæreste man har Vi har tenkt oss til Kata Beach i Phuket (hvis vi finner ledige plasser, bilettene er jo revet vekk den siste uka) Dere har jo reist litt rundt ser jeg, og det vil jo si at det fungerer helt fint å reise med en liten baby. Kanskje jeg sender et par smp til når vi har fått bestilt biletter og det er flere ting jeg lurer på............. Klem
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #12 Skrevet 12. februar 2007 Hvis du skal bli mamma i november, er vel ikke barnet strengt tatt mer enn 2 mnd ved juletider? Jeg synes det er for tidlig... Det er mange basilusker et bittelite barn ikke bør bli utsatt for, nettopp fordi immunforsvaret deres ikke er tilstrekkelig sterkt. De har jo en hekt annerledes bakterieflora der, så barn som blir født der er jo naturligvis vant til den. Har vært i Th flere ganger (uten barn da, så ikke hør for mye på meg.. ), og jeg synes det er mye søppel der... Har også opplevd å bli veldig magesyk (som varte leeenge), så kanskje derfor jeg er litt skeptisk. Jeg ville ihvertfall aldri dratt dit med lite barn!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #13 Skrevet 13. februar 2007 Siden du bare har fått positive svar, vil jeg ta på meg rollen som "negativ": Så små Barn har et umodent immunapparat. Flere vaksiner kan ikke gis til barn eller de har dårlig effekt. Barn vil derfor være mer utsatt for å få smittsom sykdom under reise i utlandet. Dersom barnet ennå ikke har gjennomgått det vanlige norske vaksinsjonsprogrammet ( difteri, stivkrampe, kikhoste, polio, meslinger, kusma og røde hunder), vil spesielt polio og meslinger utgjøre en stor risiko. Barn bør derfor ikke reise på ferie til sydligere land før de har gjennomgått vaksinasjonsprogrammet (16 måneders alder). Dersom en sydenreise er uungåelig kan vaksinasjonsprogrammet forseres; ta kontakt med kommunehelsetjenesten for nærmere informasjon. Væske- og salttapet ved diare og oppkast hos små barn kan raskt bli større enn barnet tåler. Det er derfor viktig å gi barnet mye væske med riktig mengde salt og næring (sukker). http://www.telelab.no/memireis.htm Sjekk denne linken for oversikt og gode råd. Anonym
Gjest Skrevet 15. februar 2007 #14 Skrevet 15. februar 2007 Heisan Anonym og Anonym Tusen takk for flere synspunkter. Det er selvsagt lurt å høre på alle sider av en sak. Når det gjelder alder på babyen vil babyen være ca 3 mnd. Jeg ble mamma første gang i november 2005 og venter nummer 2 i september Ble faktisk litt skeptisk nå som jeg har lest linken du nevnte. Tror jeg skal ta en telefon til vaksinasjonskontoret og høre hva de anbefaler.
Lille Emiliaen min;))) Skrevet 23. februar 2007 #15 Skrevet 23. februar 2007 Jeg reiste med Emilia når hun var 2mnd og ca 2uker. hadde ingen problemer med henne ihvertfall. Snakket mye med helsestasjonen i forkant av dette da jeg ikke hadde reist om svaret hadde vært negativt fra dems side. Helsesøster var veldig positiv å sa at egentlig så er det bedre å reise med et spedbarn som fullammes i forhold til et barn som er eldre som også spiser fast føde. Et barn som blir ammet får jo det reneste og mest sterile som kan fås. Jeg spurte om det trengtes vaksiner og svaret var nei. Fordi at min samboer er utenlandsk så sikk Emilia Hepatitt B vaksinen på sykehuset, så jeg vet ikke om dette er noe som må tas i forkant av reise for andre som ikke har fått vaksinen. Vi fikk også bcg vaksine i løpet av barsel tiden. Snakk med en helsesøster der du bor og spør. Min helsesøster sa at det bare var å reise.. trengte ikke bekymre meg for det. Og på retur flyet var det også 11 andre spedbarn, så jeg var jo ikke akkurat alene heller. Helsesøster hadde selv vært i thailand med barna sine. Men det er jo et v alg hver enkelt må ta. Mitt inntrykk av thailand var iallefall alt annet enn skittent. Ikke følte jeg at vi var "omgitt" av forskjellige sykdommer eller noe. Men det er da min mening, og for oss var dette en super ferie og januar 08 er vi garantert tilbake! =)) klem
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #16 Skrevet 26. februar 2007 Det er bra at dere har hatt en flott tur og følt dere trygge. Det er bra at det gikk bra. men følelser og flaks kan jo ikke forhindre at faktum er at tropesykdomnmer finnes i Østen, og at barn som ennå ikke er ferdig med vaksinasjonsprogrammet er langt mer sårbare enn større barn ved smitte. Man tar en sjangse! jeg synes ikke det noen vits i å stikke det under en stol. Er det ikke bedre å ventè? Hadde du kunne tilgitt deg selv om dere faktisk hadde blitt rammet? Er det verdt den risken? Det synes jeg ikke. Tida går fort, og plutselig er barnet så stort at det er langt tryggere. Dette er vel mest for mor og far og fordi man har langfri i permisjonstida om vi skal være helt ærlige.
Kuredu Skrevet 27. februar 2007 #17 Skrevet 27. februar 2007 Vi vurderte det samme i høst da vår jente var 3 mnd og hadde mange runder på for og i mot. Det endte opp med at vi dro til Kanariøyene i stedet, nettopp pga det de andre sier pga bakterier og vaksiner. Vi har vært i Thailand to ganger uten barn - og begge gangene ble vi ganske dårlige i magen. Og jeg tør ikke tenke på å skulle være der nede med en liten baby som av en eller annen grunn skulle bli dårlig.....følte det litt enklere i Spania da det ikke er så langt hjem, samt at det er enkelt å gjøre seg forstått der (synes jeg da - men alle er jo ikke enige i det selvsagt... he he). På helsestasjonen anbefalte de oss ikke å reise i det hele tatt egentlig - men rådet oss til å velge Kanariøyene hvis vi "måtte" dra. En annen ting ang vaksine - vi ble anbefalt å vaksinere jenta vår før hun var 3 mnd hvis vi skulle reise til Thailand - og å vente til vi kom hjem hvis vi skulle til Kanariøyene - for da var hun over 3 mnd. (de anbefaler jo at barna skal være fylt 3 mnd når de får første runde med vaksine....). Lykke til med valget!
Lille Emiliaen min;))) Skrevet 27. februar 2007 #18 Skrevet 27. februar 2007 Delte meninger ja.Tror nok ikke vi kommer til å bli enige. For oss gikk det bra. vi ble ikke syke, og følte oss hellerr ikke utsatt som sagt. Kuredu: hvilke vaksiner måtte dere isåfall ta hvis dere hadde dratt til thailand?
Lille Emiliaen min;))) Skrevet 27. februar 2007 #19 Skrevet 27. februar 2007 Og bare så det er sagt, så hadde jeg ALDRI reist med Emilia noen plass hvis det hadde vært fare for hennes helse!!!!
Isabella og Casper´s mamma Skrevet 28. februar 2007 #20 Skrevet 28. februar 2007 Vi kom hjem fra Thailand 3. februar og hadde det HELT TOPP der nede! Husker jeg skrev litt med Lille Emilianen min før vi reiste! Isabella ble 6 mnd der nede og hun var en fryd av et barn hele turen! Flyturen gikk over alle forventninger. Vi hadde faktisk ikke krybbe, men hun lå på gulvet i en liten sovepose vi hadde med. Hun storkoste seg i varmen! Stort sett lå hun i bare bleie og på kveldene hadde hun ofte kortarmet body og skjørt på seg! Hun fikk morsmelkerstatning og grøt der nede. Vi hadde med alt hjemmefra! Det gikk kjempebra! Vi vasket opp på hotellrommet og brukte vannkokeren til å koke i Grøten og melken laget vi selvsagt av flaskevann. Bleier hadde vi også med, men vi måtte kjøpe en pakke der nede og jeg synes ikke Mama Poko var så verst ... Eneste var at de var litt små i størrelsen kanskje! Ellers så må jeg si at min oppfatning av Thailand var at det var veldig rent og pent og hygienisk! Thaifolkene ville veldig gjerne både hilse på og holde Isabella og det fikk de stort sett lov til! (ihvertfall de som jobbet på hotellet) Vi var forresten i Kata hovedinnlegger ... Eller nærmere bestemt Katathani Resort på Kata Noi Beach. Kan anbefales! Jeg snakket masse med både helsestasjonen og fastlegen før vi dro. HS mente at vi bare skulle kose oss så lenge vi var flink med koking av flasker og hadde mat med hjemmefra og beskyttet henne godt mot solen! Legen hadde INGEN betenkeligheter med at vi skulle dra! Så god tur sier bare jeg Kos dere! og gratulerer med baby i magen!
Gjest Skrevet 8. mars 2007 #21 Skrevet 8. mars 2007 Hei igjen Har ikke vært inne på dib på kjempe lenge pga ekstrem kvalme Men nå begynner det å bli litt bedre og Thailand planleggingen kan begynne igjen. Tusen takk for alle innlegg og synspunkter. Må ærlig innrømme at jeg skifter mening for hver dag som går om jeg har lyst å reise eller ikke. Tenker ikke bare på sykdom, vaksine, lang reise osv..... Men tenker også på at jeg var ganske redusert selv etter første fødsel. Full av hormoner og følelser + at gutten min hadde kolikk de første 3 månedene som var et rent helv........... Men jeg kan jo ikke være så negativ og forvente at det skal bli like ille denne gangen? Vi får snakke litt mer om dette og finne ut om det er flest pluss eller minus med å reise. Takk igjen for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå