Gå til innhold

Redd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommende far jobber i forsvaret, og etter permisjon skal han ha utenlandstjeneste. Vet at norske soldater er priviligerte - og stort sett trygge. Men krig er krig. Jeg er så utrolig redd for å miste han.

Hvis det er noen mammaer/pappaer her som jobber i forsvaret, og som har vært til utenlandstjeneste, kan dere betrygge meg på en eller annen måte?

Tror ikke mannen min vil si helt hvordan det kan bli, for å skåne meg. Han vil sikkert bare mitt beste, men...

Håper noen kan svare meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei skjønner at du er engstelig og redd for at det skal hende mannen din noe.

Når det gjelder utenlandstjeneste så vil det alltid være en risikofaktor i bildet, men når det gjelder norske soldaters rolle i utlandet så er det stort sett fredsbevarende oprasjoner vi deltar i og ikke fredsopprettende.( med untak av visse avd. forsvarets spesialkomando feks.)

Fredsbevarende styrker driver i all hovedsak sikring og beskyttelse av befolkning, infastruktur og viktige omeråder i et land som det har vært en konflikt i. Samt gjennopbygende arbeid i forskjellige former og ikke aktiv krigføring.

Når det er sagt så er det alltid en mulighet for uroligheter og derfor er de norske soldatene godt trent på alle situasjoner som kan oppstå. Felles for alle som skal ut i utenlandsoppdrag er at de må ha avtjent verneplikt og dereter 3 mnd sammtrening i norge før utreise slik at enheten er samkjørt før oppdraget begynner.

Tradisjonelt så har de norske styrkene hatt et godt ord på seg ute bland lokalbefolkningen i de land som vi har hatt større styrker i som feks Bosnia og kosovo. Er det noen man ønsker og være venner med så er det jo dem.

Til slutt vil jeg bare si at hvis du lurer på ting eller trenger info eller noen og snakke med så har forsvaret en hjemmeside som er laget for pårørende som har sine kjære i utenlandstjeneste.

Der ligger det mye som kan være greit og lese igjennom hvis man har spørsmål eller lurer på ting.

http://www.mil.no/haren/familieweb/start/tjenestesteder/intops/familieinfo/

Håper dette gir deg litt hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...