Gå til innhold

Er det noen som har peiling på blodtrykk her eller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke dette med blod trykk.

Det er forskjellig hver gang jeg er med jordmor og lege, men det er alltid fint.

jeg skjønner ikke bæra av det jeg.

hva vil det si at d er for eksempel 110/80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller ikke peiling, men har forstått at det er det siste trykket som bestemmer om det er lavt eller ikke. Bør ikke være under 60

Fikk ingen kommentar sist da det ble målt til 123/65, men har fått beskjed om at det er lavt når det har vært 105/70 og det er jo motsatt av det je har blitt fortalt.

men jeg hadde det bedre med meg selv i perioden hvor blodtrykket var 123/65. Men nå begynner jeg å bli slapp igjen, så jeg tipper at på mandag er det tilbake til 105/70

Skrevet

Overtrykket, dvs det første tallet(110 i ditt tilfelle), er det trykket som er inni blodårene dine akkurat når hjertet slår et slag. Det andre tallet (80), er trykket i blodårene når hjertet hviler mellom slagene. Blodtrykket skal ikke være for høyt eller for lavt, det kan skape helseproblemer. 110/80 er et helt normalt og fint blodtrykk. Det man er mest redd for i et svangerskap er at blodtrykket skal bli for høyt. Det er et tegn på svangerskapsforgiftning, noe som kan være livstruende for mor og barn. Mange gravide får lavt blodtrykk i begynnelsen av svangerskapet, noe som kan gjøre at man lett blir svimmel og at det svartner for øynene når man feks reiser seg fort opp. Men det er vanligvis ikke farlig. Blodtrykket stiger vanligvis litt utover igraviditeten, det er helt normalt. Ellers kan blodtrykket stige litt dersom man feks er nervøs, stressa, redd, er i fysisk aktivitet osv. Derfor varierer det litt for hver gang det blir målt. Håper du ble litt klokere!

Skrevet

hei!

En viktig regel er at blodtrykket skal måles i den armen du skriver med -blodtrykket er høyest i den armen.

110 er overtrykk og 80 er undertrykk

du har fint blodtrykk vil nå jeg si.

Har en venninde som forklarte meg dette.

klem

Skrevet

Heisann,

Blodtrykket ditt måles jo ved at du får en mansjett rundt armen og denne blåses opp helt til trykket er så høyt at blodåren inne i armen klemmes sammen, slik at ikke noe blod kan strømme gjennom. Når trykket i mansjetten så gradvis reduseres vil blodet kunne strømme gjennom blodåren igjen. Det høyeste trykket som hjertet klarer å produsere, som gjør at blodet igjen strømmer gjennom blodåren kalles overtrykket og det er det første tallet i blodtrykket ditt. Grunnen til at man kan registrere dette er at det er turbulens (lager lyd) i blodet som strømmer gjennom, mens etter hvert som trykket i mansjetten blir enda lavere vil blodet kunne strømme fritt gjennom og man hører ikke lenger noen lyd. Det laveste trykket i masjetten som gjør at man kan høre lyd er undertrykket, dvs det siste tallet i blodtrykket ditt.

Dette ble litt langt og jeg vet ikke om du ble noe klokere, er ikke så flink til å forklare.. Men blodtrykket ditt er i alle fall fint, for høyt blodtrykk er det hvis det er over 140/90, og det er det man skal være obs på hos gravide.. (men det kan være ubehagelig å ha for lavt blodtrykk også, men det skal bli veldig lavt før det er farlig..)

Skrevet

mitt har lenge ligget på 91/58,,,, men er ikke blitt satt i gang noe for å få det høyere.... til vanlig ligger jeg på 110/60-70 ca..... så blodtrykket ditt er helt flott pia....

Skrevet

lavt blodtrykk: hvis undertrykket er under 60 eller 0vertrykket er under110

høyt blodtrykk: hvis undertrykket er over nitti og overtrykket er over 140

MEN det er også opp til legen å vurdere når du bør få behandling for høyt eller lavt blodtrykk. Dette kan variere fra person til person fordi kroppene vårer reagerer forskjellig.

Som for eksempel i forhold til svangerskapsforgiftning: så er de mest opptatt av undertrykket. Hvis overtrykket er høyt og undertrykket lavt, så avventer de og kontrollerer om noen dager. MEN hvis undertrykket er høyt, reagerer legen. Lang og komplisert forklaring kanskje...

Skrevet

min jordmor ringte til føden i går, da mitt blodtrykk var 120/90. hun mente det var ett tvilstilfelle. ikke vet jeg....

Skrevet

Jeg er sykepleier og har aldri lært at blodtrykket skal måles i den armen som man skriver med. Skal ikke ha noen betydning hvilken arm det måles i.. men normal BT etter læreboka ligger på 120/60, HI sitt BT er derfor kjempeflott! BT stiger med aldre, men dette er ikke før man kommer opp i 50 - 60 årene.

Skrevet

det er jo fordi undertrykket ditt var på 90 - noe som er høyt for undertrykk. Prøvde å forklare det litt over her :-)

Skrevet

Det er blodtrykket du har fra første måling man skal ta utgangspunkt fra.. Blodtrykket er individuelt, noen har lavt til vanlig andre litt høyt.. Men man sier at normalt blodtrykk er 120/80, eller 100 pluss alderen din i overtrykk er også innenfor normalen.. Blodtrykket ditt er innenfor normalen, men det kommer litt ann på hva utgangspunktet ditt er.. Er det lavt, kan 110/80 være litt høyt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...