Gå til innhold

Overgansstønad ved delt samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren vil ha 50/50 omsorg, hvis ikke går han til rettssak. Datteren er 17 mnd.

Han jobber mye, har STOR skattegjeld og lite fritid. Jeg er student, har 1-2 fridager hver uke (ved siden av helgen) og god økonomisk sikkerhet.

Får man overgansstønad ved delt omsorg, og hva skjer hvis jeg vil ha hovedomsorgen? Vil jo ikke i en rettssak, det er ingen tjent med, med tanke på prosessen og alt stresset datteren blir utsatt for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere tråder nedover siden her hva gjelder delt omsorg/far som krever/og rettssak.

Ingen rett dømmer delt omsorg! Retten gir en av dere hovedomsorgen, den som er best egnet. Den andre får tildelt ordinært samvær.

Dere må jo til mekling, og der vil dere få samme beskjed. Og de vil henstille dere til å bli enige.

At far jobber mye, har stor skattegjeld og lite fritid har lite å si på om han kan få tildelt omsorgen eller ei. Det de ser på er hvem som gir barnet best omsorg.

Nei, du får ikke overgangsstønad ved delt omsorg. Den som har hovedomsorgen får dette dersom inntekten ikke er for høy. Den blir uansett redusert etter inntekt.

Skrevet

Hvordan i all verden overlever man uten overgansstønad som student?

Selv om foreldrene har delt omsorg, skal man jo fortsatt betale 6-7000 i husleie, strømregning, mat og klær til seg selv og barnet, og barnehage. Med studielån/stipend og utvidet barnetrygd ender man jo på så vidt over 10 000 kr...

Skrevet

Mulig du får os selv om du får penger fra lånekassa?

Der kan du også få forsørgerstipend.

Utover det: ta seg en jobb den uka man ikke har barnet

Skrevet

jeg kjenner et tidligere par som gikk fra hverandre og som deler på omsorgen. de har ungen en uke hver.. og de får begge overgangstønad.. den er jo fordi du er kommet i en ny situvasjon, og skal kunne bruke opp til 3 år på å finne løsninger på ting i dagliglivet ditt.. du kan også utvide overgangstønaden med opp til 5 år om du går skole..