Gå til innhold

Overgansstønad ved delt samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren vil ha 50/50 omsorg, hvis ikke går han til rettssak. Datteren er 17 mnd.

Han jobber mye, har STOR skattegjeld og lite fritid. Jeg er student, har 1-2 fridager hver uke (ved siden av helgen) og god økonomisk sikkerhet.

Får man overgansstønad ved delt omsorg, og hva skjer hvis jeg vil ha hovedomsorgen? Vil jo ikke i en rettssak, det er ingen tjent med, med tanke på prosessen og alt stresset datteren blir utsatt for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere tråder nedover siden her hva gjelder delt omsorg/far som krever/og rettssak.

Ingen rett dømmer delt omsorg! Retten gir en av dere hovedomsorgen, den som er best egnet. Den andre får tildelt ordinært samvær.

Dere må jo til mekling, og der vil dere få samme beskjed. Og de vil henstille dere til å bli enige.

At far jobber mye, har stor skattegjeld og lite fritid har lite å si på om han kan få tildelt omsorgen eller ei. Det de ser på er hvem som gir barnet best omsorg.

Nei, du får ikke overgangsstønad ved delt omsorg. Den som har hovedomsorgen får dette dersom inntekten ikke er for høy. Den blir uansett redusert etter inntekt.

Skrevet

Hvordan i all verden overlever man uten overgansstønad som student?

Selv om foreldrene har delt omsorg, skal man jo fortsatt betale 6-7000 i husleie, strømregning, mat og klær til seg selv og barnet, og barnehage. Med studielån/stipend og utvidet barnetrygd ender man jo på så vidt over 10 000 kr...

Skrevet

Mulig du får os selv om du får penger fra lånekassa?

Der kan du også få forsørgerstipend.

Utover det: ta seg en jobb den uka man ikke har barnet

Skrevet

jeg kjenner et tidligere par som gikk fra hverandre og som deler på omsorgen. de har ungen en uke hver.. og de får begge overgangstønad.. den er jo fordi du er kommet i en ny situvasjon, og skal kunne bruke opp til 3 år på å finne løsninger på ting i dagliglivet ditt.. du kan også utvide overgangstønaden med opp til 5 år om du går skole..

jeg er alene, og mistet min stønad i juli 06, men da jeg tok til på skole søkte jeg om å få beholde det til jeg ar ferdig skolen, og har fått det invilget..

bare søke det, du har i vertfall krav på å få det...

Skrevet

laila33:

Det du sier der kan umulig stemme.

Overgangsstønad får man dersom man er aleneforsørger!

Når man har barnet 50/50 er man ikke det, for man deler likt.

Ergo: det venneparet du har opererer antakelig med 40/60 på papiret, og deler omsorgen likt 50/50. Veldig mange gjør det for å utnytte systemet litt.

Skrevet

Hvordan mener du at det skal la seg gjøre når man er fulltudsstudent??

Selv om man har barnet bare annenhver uke, så stopper ikke resten av verden opp rundt en. Jeg må forsatt møte på skolen den uken barnet eventuellt er hos far, kan ikke ta meg fri for å jobbe da. Og nei, det lar seg heller ikke gjøre med kveldsjobbing, siden jeg går på skole hele dagen, litt på kvelden og utenom det gjør MYE skolearbeid.

Skrevet

Først og fremst bør du vel finne ut hva du tror er best for barnet deres. 17mnd er jo ganske lite,og jeg tror ikke feks familievernkontoret ville anbefalt en slik løsning til så små barn? Er barnet i full barnehageplass? Grunnen til at retten ikke kan dømme delt omsorg er jo bla at det krever et svært godt samarbeid mellom foreldrene- noe de nettopp IKKE har hvis de går til rettssak fordi de ikke blir enige! Er konfliktnivået høyt allerede,tror jeg da neppe barnet får med seg at dere går til rettssak allikevel når det er så lite. Men selvsagt er det beste at dere blir enige uten å måtte gå så langt. Men altså,hvis han truer med å gå til rettssak for å få delt omsorg,kan du opplyse han om at det er noe han nettopp IKKE vil få om han gjør det. Det står tilogmed opplyst inne på nettsidene til tingrettene. Ihvertfall her jeg bor. Så altså,det beste er jo å prøve å komme til en minnelig løsning,og at begge husker å ha barnets beste i fokus! Det at han jobber så mye og ville hatt begrenset med tid til å følge opp barnet,må da ha endel å si i slik jeg ser det. Selvsagt har det det! Også har tilknytningen noe å si,hvem hun er mest knyttet til. Og selvsagt vil det tas med i betraktningen hvem som er best egnet for å få hovedomsorg,men der kan jo mange stille ganske likt. Og det økonomiske aspektet BØR ha noe å si,mener jeg. Du skal jo også kunne forsørge barnet ditt,og siden han jobber fullt (og kanskje allikevel tjener for mye til å få OS i tillegg),bør det jo tas hensyn til at dette er en inntekt du kunne hatt god bruk for nå som student,for å også kunne forsørge datteren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...