Gå til innhold

Naar begynner man aa gi fast foede? Og best aa begynne med gr. saker eller groet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjonner at det er mest vanlig aa begynne med groet. Hvor lenge skal man gi groet foer man kan begynne med annen mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med fruktmos og så grøt en uke senere. Grønnsaker liker han ikke, men har bare forsøkt ferdigkjøpt og den syns jeg ikke var god selv. Helsesøster anbefalte for øvrig å begynne med grøt og vente med frukt for at de små ikke skal venne seg til det søte og risikere at de bare vil ha det.. Men nå spiser gutten min begge deler. Han er for øvrig drøyt 4 mnd..

Skrevet

Du kan begynne med det du vil (anbefalinger for spedbarnsernæring). Prøv deg litt frem og finn ut hva som barnet ditt liker. Om du starter med fruktmos - grøt el grønnsaker spiller ingen rolle. Men det kan være lurt å starte med rene varer i starten - altså en frukt i mosen el en grønnsak om gangen og så avvansere når en ser de tåler det. Man øker i antall porsjoner ettersom barnet tåler det eller ser ut til å trenge mer. Man har ikke hast verk på å opp i mange måltider - det som er viktig er at man prøver å få gitt ting med jern i fra 6 md. Noen er klare for fast føde fra 4-6 mnd andre er ikke klare før senere - og da er det bedre å bare ta det med å ro og ta det i barnets tempo - drikker de nok melk er de ingen fare med ernæringen. Er man bekymret for jernet tar man kontakt med lege for evt blodprøver og evt anbefaling av lege om jerntilskudd om nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...