Gå til innhold

lite venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi sliter med å komme innpå andre barn,nå har hun snart bursdag men har ingen å be,hun går hver dag i barnehage,der leker hun stort sett med en gutt,han vil hun be da...nevner jeg jenter i samme alder,5år så vil hun ikke snakke om det,synes det er sårt selv,hun er jo ei kjempe herlig jente,men hun er utrolig bestemt,og holder på sine strie meninger,kanskje det trekker de andre unna henne?barnehage personalet sier hun leker kjempe godt hver dag med alle og at hun er så flink til å komme i lek,men usikker på dette selv,da hun aldri nevner noe,er kameraten syk har hun ikke lekt md noen sier hun

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente som nå går i tredje klasse. Hun lekte lite med andre unger når hun gikk i barnehagen, lekte mye alene. Personale i barnehagen var opptatt av dette og litt bekymret. Etterhvert gikk det bedre, mot slutten av barnehageperioden. Hvorfor vet jeg ikke, men tror hun brukte lang tid på å tilpasse seg .Og vi har alltid vært åpen for å invitere med noen hjem. I første klasse fikk hun seg heldigvis en venninde og har stort sett bare lekt med henne. Nå i tredje leker de to og sammen med andre. Min datter er og veldig bestemt og er veldig selektiv når det gjelder venner. Fremdeles har hun behov for å leke endel alene på ettermiddag.

Det er jo fint at jenta di har en venn, de trenger ikke nødvendigvis å ha så mange. Men en er viktig. Tror kanskje det er lurt å ikke fokusere så mye på det, og ikke drive så aktiv utspørring. Så kanskje hun etterhvert vil fortelle om flere hun leker med. Tror jeg ville stolt litt på barnehagepersonale, hvorfor skulle de bløffe om det?

Når det gjelder bursdagen kan du jo foreslå at hvis hun ber noen flere kan dere ha morsomme leker som bro bro brille f.eks. Det er jo vanskelig å få til med to.

Lykke til!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg ville snakket med personalet i barnehagen om hvem av barna hun leker med der.

Be dem "spleise" henne litt ekstra med de hun kommer best overens med, og tipse deg, slik at du kan komme i kontakt med foreldre og invitere noen hjem på "playdate"

...

Sønnen min strever med å få nær kontakt med de andre barna i barnehg, han leker litt med alle, men likevel ingen spesielle, om du skjønner? Jeg har møtt lite forståelse fra avd leder, til tross for at gutten vegrer seg for å gå i barnehg, og er lei seg fordi han ikke har gode venner.

Det er ikke sånn at noen barn foretrekker å være alene eller skifte lekekamerater stadig vekk!

Hvis datteren din gir uttrykk for at hun savner venner, må faktisk barnehg gjøre noen grep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...