kulemagen Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 Har fått helt dilla på dette, dessuten bra for oss med litt trege mager - he,he... Man tager: ca 5 dl havregryn 3-4 ss linfrø 3-4 ss gresskarkjerner 3-4 ss solsikkekjerner 3-4 ss hvetekli 3-4 ss hakkede mandler el hasselnøtter (el andre ting man måtte finne i butikken...lag din egen vri!) I en liten kjele tar man 1-2 ss matolje 1-2 ss honning evt 1-2 ss smør (kan sløyfes) Dette varmes forsiktig så honningen smelter og helles over kornblandingen. Bland sammen (evt klem det litt sammen med fingrene så alt blir litt "fuktet"). Fordel alt i en langpanne, tørkes midt i ovnen på 175 grader i ca 20 min (NB viktig å røre med 3-4 min mellomrom, evt også ha ovnsdøren på klem så det ikke blir svidd.) Velg selv om du vil ha det bare tørket el med litt "brent"-smak. Avkjøles, kan deretter tilsette f.eks rosiner og tørket frukt (jeg bruker tørkede blåbær og tranebær), og helles på glass el i boks med tett lokk. Kjempegodt, enkelt, bra for fordøyelsen, billigere enn kjøpeblandinger og ikke minst uten alt sukkeret som ofte er tilsatt der... Og litt stas med hjemmelaget...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå