Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp her...

Hvor farlig er maling? Hvilken maling er farligst? Føler at det er superhysteri rundt dette. Er det noen som vet?

Kan jeg for eksemple være med å male?

Kan jeg være i et nymalt rom?

Kan vi male rommet å la det stå til tørk med døra igjen, mens jeg er i resten av huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal oxo pusse opp litt, og jeg er med å maler litt. Oljemaling er den du skal unngå. Det er pga gassene den avgir. Jeg er med en liten stund, så går jeg vekk. Men det er klart du kan være med å male- så lenge ryggen din tåler det:)

En bør ikke være for lenge i et nymalt rom, dersom det er malt med oljemaling...

Skrevet

Vi malte i helga, med vannbasert maling. Hu i butikken sa at jeg trengte jo ikke akkurat å sove i det nymalte rommet da, men utover det var det ikkeno problem.

Mener å ha lest et sted at det anbefales å bruke munnbind for gravide uansett hvilken maling de bruker, sånn for å være på den sikre siden?

Skrevet

Hold deg unna oljemaling. Hvis du må male med det,må du ha på deg ei maske som stopper gassene malinga avgir. De maskene er dyyyre ettersom det jeg har hørt..... Ellers kan du male med vannbasert maling :-)

Skrevet

Kjøpte maske til ca 250 kroner på biltema. Syns ikke det er dyyyyyyyyyyyyrt!!!!!

Skrevet

Oki, så jeg kan male altså....

For vi har nesten kjøpt hus :) Er midt i budrunden. Får ikke gjort en dritt på jobb.

Skrevet

oi, så spennende!!

Håper dere får tilslaget da!

Altså, du kan jo bare sørge for å ha god utluftning da, om du maler i et rom! Og så kan du ringe giftsentralen og høre ang den malingen du bruker. Som regel er det ikke no prob

Skrevet

Bare sånn at dere vet det: Oljemaling gasser mye mens du maler, og mens det lukter nymalt, når lukten er borte er det minimalt med avgassing! Med vannbasert meling er det litt anderledes, gasser mindre mens du maler, men avgir gasser mye lenger etter den er påført veggen!

Et rom der et spebarn skal sove bør derfor helst stå i flere mnd fra det er nymalt med vannbasert til babyen sover der, hvis man skal være helt sikker! ( Men selvfølgelig alt med sunn fornuft) Obs! Dette har jeg lært på Jotun fagskole!

Skrevet

Hadde ikke malt om jeg vært deg. Malere blir tatt vekk fra jobben med en gang de blir gravide.

Det er gjort ny forskning på området (i england tror jeg) hvor de jamførte snekker og malere. Manlige malere hadde en større % sjanse for være med om missfall enn snekkere. Dette stod i magasinet gravid nye tror jeg, kjøp gjerne den så ikke jeg missinformerer.

Skrevet

Dette har jeg også lest en plass. Godt å høre at noen har fått med seg det samme som meg.

Så viss sambo maler, kan vi fint bruke oljemaling og bare vente til det har fått tørke noen dager før jeg oppholder meg der?

Skrevet

Enig med pillis, hadde ikke malt hvis jeg var deg - ikk euten aa spoerre legen/jordmor iallefall. Sist jeg var gravid drev vi og pusset opp masse - og holder paa igjen. Legen sa at jeg boer ikke male - ikke vaere direkte i kontakt med malingen uten maske - og da mener jeg maske som beskytter mot kjemikaler. Man kan vaere i huset, hvis det er god utlufting, men boer unngaa det rommet der det males. Maske boer man ogsaa han om det er stoev fra opppussing etc. Og selv om maske er dyrt, saa er det jo vaert det da hvis det beskytter den lille (men man kan ogsaa bli veldig kvalm av og gaa med maske naar man er gravid - vaer forberedt paa det- det lukter spesielt)

Men det kan jo vaere at din lege/jordmor har forskjelling syn paa dette ..

Skrevet

Ja, vi har bare brukt oljemaling pga dette :o) Men jeg fikk mannen min til å male da hehe. Han er mye flinkere til det også :o) Jeg har det med å søle maling rundt!

Skrevet

det piliis skrev stemmer ikke helt.

I Gravid-magasinet stod det at mannlige malere hadde dårligere sædkvalitet, så vidt jeg leste, iallefall?

Ikke noe annet enn det.

Skrevet

Det leste jeg og. At de hadde dårligere sæd enn snekkere.

Skrevet

i følge giftsentralen er det ikke farlig å male så lenge du har god lufting og ikke sover i det etterpå. De burde ha greie på det...

Skrevet

godt å høre! Vi holder nemlig på å pusse opp vi også! =0) Må jo få det fint og litt bedre plass til den lille kommer =0)

Skrevet

Vi holdt på å male da jeg ble gravid. Da vi spurte i malebutikken sa han at jeg burde slutte med en gang. Han hadde aldri latt kona si male mens hun var gravid!

Dermed slapp jeg unna, og mann og familie tok seg av resten.

Best å være på den sikre siden spør du meg!

Skrevet

Jeg ringte giftsentralen da vi skulle male, for å være på den sikkre siden.. de sa at oljemaling må gravide være forsiktige med. pga at det avgir gasser som kan gi fosterskader.. mens vannmaling er ikke skadelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...