Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 Samboeren min har bestemt seg for å ta et paraglidingkurs. Det er ikke selve kurset jeg har noe imot. Men det er det at det er bare 3 mnd til termin, og kurset han skal ta koster 6000,-. Vi har enda ikke kjøpt noe som helst til babyen som kommer. I tillegg sparer vi opp til å kjøpe alt vi skal ha. Vogn og bilstol og slikt koster jo endel.. Han sier at det ikke skal gå utover det at vi skal kjøpe mye til den lille. Men jeg vet at han ikke har noe oppspart fra før. Så da må han legge av nå, og om vi klarer å legge opp nok til babyen også så tror jeg nok at vi kommer til å være ganske blakke de neste månedene. I tillegg er ikke kurset ferdig før etter fødselen. Så da frykter jeg også at jeg blir å få lite hjelp med den lille den første tiden etter fødselen. Vet ikke om jeg overreagerer. Har ikke sagt så mye til han enda, annet enn at jeg er redd vi får lite penger fremover da. Føler ikke jeg kan nekte han kurset heller, han har snakket om å ta det kurset i et år nå. Og det er bare annet hvert år han kan ta det her vi bor. Men det kom så brått på, plutselig begynner det om en mnd, og han har ikke spart opp penger til det. Fikk først vite om det i går, han hadde visst også fått høre at det skulle være kurs først i går. Etter han fortalte det har jeg irritert meg kjempemye, kjenner bare inni meg at det koker over snart.. Er det jeg, eller han som er egoistisk. Kanskje det ikke er så big deal, ikke noe å gå å irritere seg over?..
-Hengebuksvinet- Skrevet 31. januar 2007 #2 Skrevet 31. januar 2007 om dere ikke har råd til det. Om han har hatt kjempelyst til å ta kurset lenge, er det merkelig at han ikke har begynt å spare til det tidligere. Det skulle han hatt god tid til, siden det er to år siden det sist var kurs. Jeg har dessverre bare dårlige erfaringer med å gi for mye etter, bare for å behage den andre. Eksen min var utrolig flink til å overtale meg til å tro at han måtte ha det ene og det andre, og at det var urimelig av meg om han ikke fikk det. Etterhvert kom jeg bare frem til at barnets behov må dekkes først, så kan man heller tenke på de voksnes ønsker i andre omgang. Selvfølgelig bør man strekke seg for å imøtekomme partneren nå og da, men det bør og skal gå begge veier. Om det er førstefødte tror jeg du på sikt vil tjene på å stå på ditt. Du behøver både partnerens tid og penger en stund fremover.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Fornuftig av deg at du ber han bidra med penger til innkjøp til babyen. Selv har jeg satt med i den situasjonen at det faktisk er jeg som har betalt for alt. Kjempefint at du tar det opp fra starten av, for etter hvert blir det bare en selvfølge at du tar innkjøpene og ikke han. Tipper det utgjør temmelig mye, for nå er datteren vår snart 4 år. Likevel synes jeg det må være rom for hobbyer i et forhold, men da slik at det som er av fritid blir noen lunde likt fordelt. Hører forresten med til min historie at jeg VIL ut av mitt forhold. Min samboer er for egoistisk. Tilpasser seg ikke familien. Men jeg har ikke fått tatt steget bort fra han ennå. Kanskje hadde ting vært annerledes hadde jeg satt foten ned fra starten av. Når jeg prøver nå blir han bare kjempeirritert og aggresiv, og det orker jeg ikke leve med. Vil heller være alene.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 Lar du han ta kurset, må du ikke regne med å se gubben på at par måneder. Nei, si at han kan vente på et kurs senere når ungen har blitt litt større og krever mindre.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 Jeg syns du bør snakke med samboeren din om dette, for det kan bli slitsomt når den lille kommer og økonomien er veldig veldig trang. Paragliding kurs er jo i teorien ikke noe en er nødt å ha, men barneutstyr må dere jo ha uansett og det vil være nødvendig. Hvordan er det med inntekten(e) deres, er det bare han som har inntekt eller har dere inntekt begge to ? Det eneste rådet dersom du syns det blir feil at du nekter han det kurset, er å begynne å kjøpe inn utstyr til barnet allerede nå slik at han ser hvor mye penger det evt. går og om dere virkelig har råd til det kurset i tillegg. Enig med en annen innlegger her, som sier at han kunne lagt av litt penger tidligere da han visste kurset gikk annenhvert år i byen dere bor i.
Gjest Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 La han ta kurset! Hadde det vært motsatt ville du blitt svært takknemlig for at han var så forståelsesfull da du hadde "glemt" å spare penger. Det er 2 år til neste gang og det er faktisk litt tid når man lenge har gledet seg til noe. At 6000,- er mye penger vet jeg alt om men alt babyutstyr behøver ikke være nytt. Krev noe tilbake. "Ja det er helt greit at du tar det kurset. Jeg gleder meg på dine vegne men jeg kunne tenkt meg (feks) nytt langt hår til 5800,-. Jeg vil tross alt miste en del hår når jeg ammer" Smil, se oppriktig glad ut! Synes han det er galskap å kaste penger bort på hår, så kan du jo spørre hva han synes du fortjener..... Hobby og egen fritid må man kunne ha også etter man er blitt foreldre. Du vil alikevel ha nok med babyen, til å begynne med.....
-Hengebuksvinet- Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 Først tar han kurset, så vil han ha utstyr selv. Eller leie utstyr. Du må hoppe ganske mye for å beholde "hopptillatelsen", og for mange blir det en livsstil. Svogeren min har faktisk kuttet mye ned på denne hobbyen etter han fikk familie, nettopp pga at den krever mye av både tid og penger. Synes faktisk ikke det er så ille å si: Synd for deg, når han ikke har hatt vett til å begynne å spare litt tidligere. Det er greit nok at ikke alt trenger å være nytt til babyen, men hadde jeg spart opp penger, ser jeg nybaby situasjonen som en situasjon der man har lov å tenke litt på seg selv og barnet. Å foreksempel ha en god vogn har enormt mye å si når man blir gående hjemme et år med babyen. Her gikk gubben hjemme, det meste av, forrige permisjon, og da var det faktisk han som fortjente mest avkobling i hverdagen. Jeg var jo tross alt borte på dagtid, og ville nyte all tid jeg kunne få med minsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå