Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 ALLE jeg har møtt eller vært sammen med lyger om alderen sin. De sier en ting men i passet står det noe helt annet. Hvorfor? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Har opplevd akkurat det samme sjøl flere ganger. Jeg tror rett og slett de ikke har det samme forholdet til alder som oss, det er det ene, det andre er at mange har vel oppgitt falske data og har de blitt akseptert så står det jo feil i passet. De "glemmer" kanskje hva de har oppgitt og sier den ekte?
kajak&Daniel Skrevet 31. januar 2007 #3 Skrevet 31. januar 2007 Jeg har opplevd akkurat det samme... Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er nok det at alder ikke er så viktig for de.. F.eks kjæresten min har ingen anelse om hvor gamle noen av brødrene hans er.. Jeg fikk han til å spørre lillebroren sin pga jeg var så nysgjerrig.. Han sier at de ikke bryr seg noe om alder der. Eneste han vet alderen på er vel seg selv.. Da jeg først traff han, fortalte han meg en ting, men så nysgjerrig som jeg er, snoket jeg i lommeboken hans en gang han dusjet(fy fy..), og fant papirer som sa noe annet.. Når jeg har spurt hvorfor han løy til meg i begynnelsen, hadde han ingen god grunn.. Han ser ikke på det som en stor sak siden alder for han ikke betyr noe....
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #4 Skrevet 31. januar 2007 Har jeg aldri opplevd. Og at du kanksje kjenner til ca 10 stykker som har gjort det, gjør vel ikke at alle gjør det? Jeg har en stor vennekrets hvor mange ikke er norske, og har aldri hørt om noen som lyver om alderen sin. Men så er jeg ikke så superskeptisk at jeg ber om å få se passet til alle jeg kjenner heller da. Men det du bør være klar over, er at man i en del andre land har et annet syn på alder enn her. Det er jo mange som faktisk ikke vet hvor gamle de er, så de svarer hvor gamle de føler seg. Alderen som står i passet kan være satt av en lege da de skulle ha pass fordi de ikke vet når de er født. Ikke uvanlig hvis du er fra landsbygda i et afrikanske eller asiatisk land. Men hvorfor er du så opptatt av alder egentlig? Og hvorfor løper du rundt å sjekker passet til alle du møter? Jeg vet om noen (norske) som sier at de er ca 30 helt fram til de er 39, fordi de synes det er flaut å bli gamle. Men om de vil det, så greit for meg. Men i de fleste afrikanske kulturer (og kanskje også asia) har jo eldre mennesker stor respekt. Kanskje noen legger på litt i alder for å bli tatt seriøst? Tror uansett dette er et av de minste problemene som finnes her i verden.
Mulatica Skrevet 31. januar 2007 #5 Skrevet 31. januar 2007 Min erfaring er at alder ikke betyr så mye i endel kulturer. Min samboer har feks fått fikset fødselsattesten sin fordi han skulle i militæret, men var ett år for ung. Så han er egentlig er han ett år yngre enn det som står i passet. Og han vet ikke hvor gamle søskene og foreldrene sine er, bare hvem som er eldre og yngre enn hvem. Jeg tror ikke det er så viktig for dem. Da vi var på den Dominikanske republikk var det flere som sa at feks var født i 1980 men var 25 år gamle. En annen kamerat fra Sierra Leone har bare valgt en fødselsdato å ha i passet, siden det ikke finnes noe offentlige registre der, og ingen vet egentlig helt når han er født.
Gjest Skrevet 31. januar 2007 #6 Skrevet 31. januar 2007 Faren til småen min løy på seg et par ekstra år da jeg traff han. Men jeg tror det bare var i rein panikk da han fikk vite hvor mye eldre enn han jeg er ) Han vet hvor gammel alle søsken og andre i familien sin er :-)
Monika m/1 stor gutt og 1 baby Skrevet 31. januar 2007 #7 Skrevet 31. januar 2007 Jeg tror rett og slett det er fordi det "lyger" til de norske myndighetene når de komme rtil landet. (de som søker asyl da). Oppgir uekte navn, alder og hvor de kommer fra. Men føler at enkelte av dem lyger om hva de har hatt til middag til og med, så hvorfor ikke alder. I hvertfall om det taler til fordel for dem hehe.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 31. januar 2007 #8 Skrevet 31. januar 2007 Mannen min vet heller ikke alder på søsken eller foreldre. Tror ene søstra har vært 17 i tre år nå hehe
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 31. januar 2007 #9 Skrevet 31. januar 2007 Mannen min oppga ett år feil da han kom til Norge. Hadde ikke noe grunn for det engang, bare fikk høre av noen at han ikke måtte oppgi riktig og ikke gi de passet/andre dokumenter. Så teit... Det resulterte jo i at han fikk avslag på asyl fordi de ikke visste 100% om han var fra Pakistan engang. Men tror nok noen lurte han bevisst... Ellers har jeg bare opplevd at de enten ikke vet selv eller lyver seg litt yngre om de var en del eldre enn meg. Liksom at jeg ikke ser at en på 40 ikke er 27...hehe
ChaChi Skrevet 31. januar 2007 #10 Skrevet 31. januar 2007 det er nok som mange sier ikke like nøye med alder og når man er født i andre kulturer, og kanskje spesielt afrika og asia. min sambo trodde han var født den 25.6 helt frem til nylig da han fikk fødselsatesten sin tilsendt i posten. der sto det den 29.6.. ikke mange dagene, men litt merkelig siden en har trodd noe annet hele livet.. xen min fra afganistan viste ikke når han var født. i november eller desember en gang var det nermeste han kunne spesifisere, og det var helt vanlig for han.. sambo vet heller ikke alder på familie og venner generelt.. mens jeg vet jo alder på både familie, venner, venners familie.. ja, i et heletatt.. vi er vel bare litt mer opptatt av alder her..
AnitaogTimVincent Skrevet 1. februar 2007 #11 Skrevet 1. februar 2007 Da moren min skulle registreres i "folkeregisteret" i India, måtte de møte opp personlig på et kontor. Da fikk hun beskjed fra den som regisrerte at hun så 2 år yngre enn det hun i virkeligheten var, fordi hun var så liten for alderen. Så i alle offentlige papirer, også pass, er hun to år yngre enn virkeligheten. Ikke så mye hun fikk gjort med det!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2007 #12 Skrevet 2. februar 2007 Viss alder ikke betyr noe - hvorfor lyver man da om den? Grunner må være at en tror en kan oppnå fordeler ved å lyve på alderen. Jeg at i en del kulturer betyr ikke alder så mye men hvem som er eldre og yngre enn hvem. Men har denne utlendingen bodd en stund i Norge vet den så mye om norsk kultur og betydning av alder at de ikke burde lyve til deg. Og mange flyktninger kommer hit med falskt navn og alder og det kan være derfor alder på papir ikke stemmer med den ekte alderen. Generelt vil jeg være skeptisk til noen som lyver på alderen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #13 Skrevet 6. februar 2007 Poenget er vel at det vi oppfatter som å lyve på alderen ikke sees på som en løgn av personer som ikke er så opptatt av alder. Hvis det er likegyldig for dem, eller hvis fødselsdatoen er satt på en tilfeldig måte, eller de ikke helt sikkert vet når de er født, tror jeg ikke de ser på det som en løgn hvis de sier noe som ikke er 100% riktig. Men det er så klart vanskelig å vite om det er en bevisst løgn eller ikke. Og det er jo også en kjent sak at folk lyver på alder - og andre ting også - når de søker asyl. Jeg syns heller det er et dårlig tegn at HI må snoke i lommene til kjæresten sin - da er jo det en indikasjon på at man ikke stoler på hverandre uansett.
kajak&Daniel Skrevet 6. februar 2007 #14 Skrevet 6. februar 2007 Jeg var ikke HI, men skjønner det er meg du sikter til.. Indikasjon på at man ikke stoler på hverandre.. Ja, ok, greit det.. Dette var helt i begynnelsen, så hvem stoler helt på en person de nettopp har truffet? Sikkert noen, men ikke jeg.. Nå har vi vært sammen i ca 1 1/2 år, og jeg stoler helt på han nå.. Stoler såpass på han at jeg ikke har noe problemer med at vi bor på hver vår side av jordkloden, uten noen mulighet til å sjekke hva den andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #15 Skrevet 6. februar 2007 Til kajakn og daniel(01.11) Poenget mitt er at jeg personlig syns det er verre å snoke i min kjærestes lommer enn at han ikke oppgir alder (litt avhengig av grunn her så klart). For meg er det et dårlig tegn. Jeg er helt enig i at det ikke er mulig (og kanskje ikke så lurt heller) å stole 100% på noen med en gang, men at vi nok har ulike måter å få tillit til noen på. Også krysser jeg fingrene for at dere snart får være sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå