Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 Hvordan tove ett strikka plagg...? Er det bare å hive i maskinen...? Har ikke så mye peiling på dette jeg...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Du må først strikke med ett garn som kan toves. Og ja det er bare å hive i maskinen. Hvilken grader du må bruke må du prøve deg frem til.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #4 Skrevet 30. januar 2007 Hmmm... begynte å tenke på en ting til... Kan jeg hive det strikkede plagget i maskinen sammen andre klær på samme grader...? Eller må det kjøres i maskinen alene...? Litt dumt å kjøre ei maskin bare for ett strikket plagg som skal toves...
Ravna Skrevet 30. januar 2007 #5 Skrevet 30. januar 2007 Bør kjøre den alene, det kan bli veldig mye hår fra strikkaplagget på de andre klærne. Bestemoren min tover alltid sammen med en gammel olabukse, slik at hårene fester seg til den, og ikke legger seg som baller i maskinen.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #6 Skrevet 31. januar 2007 Hvis du har andre plagg i maskinen når du skal tove ett plagg kan det bli mere tovet enn du vil best å gjøre det kun med det du skal tove.
sjeroks Skrevet 31. januar 2007 #7 Skrevet 31. januar 2007 jeg tror du burde lage en prøve lapp først, sånn at du ikke hiver inn det ferdige produktet å d kommer ut i størrelse til en mus å steinhardt. det gjorde jeg første gang jeg skulle tove, å det var ikke så kult. du kan også tove det for hand, i varmt vann med grønnsåpe. da knør du på det til det er ønsket størrelse/nok tovet. dette er mer arbeid, men du har kontroll på hvor mye det toves.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #8 Skrevet 31. januar 2007 Tusen takk for svar alle sammen... Da får jeg prøve... :-)
Sommerfugl78 Skrevet 3. februar 2007 #9 Skrevet 3. februar 2007 Hvis garnet er veldig løst tover det mye mer enn et "hardt" garn med mye tvinn på tråden. Strikker du med forholdsvis tykke pinner tover det også mer. Du kan evt prøve på 30 grader i maskin først, og ha plagget alene. Blir det lite tovet kan du ta det en gang til. Høyere temperatur og flere plagg sammen (jeg bruker et håndkle) øker tovingen. Dersom du vil ha plagget bare litt loddent og mykere, og ikke at det skal bli så mye mindre, er det nok best å gjøre det for hånd. Jeg bruker grønnsåpe både i maskin og for hånd. Tover en votter og sokker for hånd, kan en være litt uheldig å få ulik størrelse....det ser ut som de krymper dårlig, men plutselig er de blitt mindre. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå