Gå til innhold

Alternativ til saft og brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. hva gir dere de barna som "kosedrikke"? F.x. til lørdgsmiddagen? Juice er jo ikke bra å drikke altfor mye av det heller da.. (spesielt med tanke på tennene)

Jeg synes det er bedre med litt sukkerholdig enn - kunstig søtningsmiddel... og har selvfølgelig så langt kun servert vann til snuppa (8 mnd), men etter hvert nå når vi kutter ammingen, og hun blir mer bevisst på måltider må jeg vel komme med litt variasjoner - må bare finne ut hva.

Tror sukkerholdig saft blir unntaket vårt... vi drakk jo det da vi var små - det gikk ikke så verst ;c)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juice uten tilsatt sukker. Naturlig sukker i frukt går fint, bare det ikke blir overdrevent mye, og det gjør det jo ikke i forhold til saft med sukker. Bare puss tennene etterpå, så går det nok fint:-)

Men hvorfor servere "kosedrikke" til middag? I følge en kamerat som er kokk, så smaker så og si all mat best med vann til hvis ikke man skal ha øl, vin o.l. Ofte kommer smaken fra saft eller juice i kontrast til smaken i maten, og det blir ikke bra sammen.

Server heller vann til middagen, og juice til barne-TV e.l. Evt lag en god smoothie av frukt og yoghurt/biola.

Har aldri fårr servert saft til middag av mine foreldre, og det har gått kjempefint. Første gangen jeg fikk det hos ei venninne, syntes jeg det ikke smakte godt i det hele tatt, nettopp fordi smakene ikke passet sammen. Til brødmåltider eller grøt kan det passe med juice, ellers er det vann som gjelder!

Skrevet

Jeg skjønte heller ikke hva du mente - mener du at sukkerholdig saft f.eks. er bedre enn juice? Det stemmer i såfall ikke. Min lille gutt får stort sett vann. Eller usukret fruktjuice - eplejuice fra Lier - farlig god..

Skrevet

Nei - jeg mente at sukkerholdig saft, eller nektar er bedre enn kunstig søtningsmiddel.. som jeg skrev ;) Altså gøy er bedre enn Fun Light.

Og det er ikke sukkeret i Juicen jeg tenker på for tennene - det er syren. Som faktisk reagerer med tannpasta, så man skal aldri pusse tennene rett etter et glass juice. Det er jo kjekt å vite ;)

---

Grunnen til at jeg tenker på det er sikkert fordi jeg i utgangspunktet ikke er vandt med å drikke vann. Det er noe jeg har begynt med de senere åra selv, men mannen drikker heller saft...solbærsirup... Det går en del brus her også - bør definitivt prøve å rydde opp i det der før hun blir gammel nok til å ta til seg vanen * '_' *

Skrevet

Knøttet vårt er bare et drøyt år enda da, men han er veldig glad i vann og melk, så vi har ikke testet ut så mye annet. Han hadde fått et glass saft i barnehagen da de hadde bursdagsfeiring, men hadde ikke vært så begeistret. Foretrakk vannflaska si. Og onkelen ga ham brus på ett-årsdagen, det var fryktelig vondt! Men han måtte jo smake en slurk til, fortsatt vondt ;-)

Så til mat pleier han å få vann, og av og til melk. Hvis jeg skulle gitt ham noe "kosedrikk" ville det nok blitt melk tenker jeg, for det er nam nam. Så får vi se hvordan det blir når han blir eldre.

Skrevet

Hvis du tenker på å gi noe kosedrikke til de små,hva med frokostjuicen?den er uten sukker/kunstig søtning,og har mange frukter/grønnsaker i seg.blant annet gulerot av alt i verden,den er veldig god syns jeg selv,så kan du blande den godt ut til de små.fesk halvt om halvt juice og vann.

Skrevet

For det første kan du fint vente med å introdusere brus/saft til hun spør om det selv :) Og hvis det bare er til spesielle anledninger er det ikke noe skadelig å gi litt saft. Det er hva man drikker til hverdags som er viktig.

Skrevet

Kaldt vann med noen skiver sitron oppi, kan jo være en variasjon. Ser ofte litt mer innbydene ut.

Vi har bare vann eller melk. En sjelden gang vi har brus, men det er forde jeg har så lyst på. De få gangene vi har lasagn, må jeg ha det. Ungene hadde ikke mast på det om det ikek hadde vært på bordet.

Skrevet

det er du som bestemmer hva barnet ditt vil få lyst på -

og hva det trenger : )

så lenge du ikke introduserer saft/juice blir hun ikke bevisst at det finnes alternativer og vil ergo ikke savne det. det er bare i ditt hode at vann er kjedelig. et barn som ikke vil ha vann er ikke tørst!

Skrevet

Hun på snart 3 år er vant til Pluss/Faris og disse flaskene med vann med smak.

Skrevet

Spurte vel ikke akkurat om hva som er bra for helsa, og hvorvidt jeg kan påvirke barnet. Anser meg som godt oppdatert på det der, og det er vel kanskje akkurat derfor jeg spør om inspirasjon til drikketyper.

Synes Pluss/Farris-forslaget var veldig bra!! Tusen takk :)

Ellers har jeg notert meg en ferskpressen appelsin blandet med vann fra helsestasjonboka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...