Gå til innhold

hvorfor døpe når man ikke tror??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv ikke konfimert pga at jeg ikke tror på gud eller har noen form for religion...Har full respekt for dem som tror på gud el lignede..men jeg gjøre det ikke..og jeg har en mening om at det er falsk og respektløst ovenfor de kristne og kirken når man døper barna sine når man ikke tror på grunnen til at man døper( som er at alle barn er født med synd, og for å rense sjelen til barnet må det døpes, vannet skal rense etc..) Jeg var i en dåp der mor ikke var religiøs i det hele tatt, men lovet i tro og ære at hun skulle oppfostre sitt barn i kristen tro..hmmm.....

Barnet kan selv velge hva hun/han vil når de blir stor...

ÅÅherremann ingen barn er født med synd....

Jeg er for navne dag....

lykke til alle mann...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sett en 14 åring bli døpt i forkant av konfirmasjonen sin? Det har jeg. Nå er ikke jeg "IKKE-kristen", dog heller ikke spesielt kristen - men jenta mi ble døpt slik at hun enklere kan velge selv. Hun skal nemlig få være akkurat det hun vil, og den enkleste veien til det er å være døpt fra man er liten.

Det som er så fint er at man kan velge dette selv for sine barn ;)

Skrevet

jeg er ikke kristen. og føler det blir feil for min del å døpe barnet. jeg føler da at jeg påtvinger barnet mitt en tro som jeg ikke har selv. jeg skulle egentlig ønske at jeg ikke var døpt. DA kan man snakke om valgmuligheter. når barnet kommer i konfirmasjonsalder, kan h*n velge om h*n vil døpe seg og konfirmere seg i kirken. eller la være. og ta borgerlig konfirmasjon som meg. jeg kommer heller ikke til å gifte meg i kirken om jeg skal gifte meg

Skrevet

Men man trenger å være "super-kristen" for å døpe barna sine. Jeg er ikke personlig kristen, men har barnetroen, og det er den jeg vil at mitt barn skal få også. Det er jo ikke bare bibelpreik, men også læren om å være et godt menneske som også er sentralt i kristendommen. I tillegg er det jo faktisk en del av vår kulturarv å være en del av kirka.

Syns bare det er viktig at man kan se dåpen i sin helhet, og ikke nødvendigvis bare at de som ikke er kristne blir sett på som hykleriske.

Skrevet

jeg har en helt annen tro enn kristendommen. blir for langt å forklare skikkelig. men fikk et godt ord på det. jeg er ikke religiøs,jeg er åndelig. kort forklart: jeg tror på gjenfødelse,karma,skjebnen, sjelen og mennesket. i dette her har du det med å være et godt menneske. det er en veldig viktig ting. for karmaen. og for gjenfødelsen. er mange som har bemerket at mitt syn på livet og verden ligner veldig på buddhismen. men jeg vil ikke binde meg til en religion. jeg ser på livet,verden og mennesket på den måten som jeg føler at stemmer for meg.

Skrevet

Jeg har sett flere 14 åringer som har døpt seg før konfirmasjonen.

Min datter, som nå bare er 10 år og som mener hun skal komfe seg, (jeg håper hun forandre mening når den tid kommer,) sier hun gleder seg til hun skal døpe seg før konfirmasjoene sin. "Tenk hvor heldig jeg er som kommer til å huske dåpen min" sier hun

Om barna skal konfirmere seg bør de vil være kristelig, og da mener jeg de må ønske å døpe seg - om ikke har de et fint alternativ i humanistisk konfirmasjon

Skrevet

Helt enig. Er også en åndelig person. Og om jeg mår beskrive min tro, så må ordet holistisk komme nærmest. Barnet mitt skal få velge selv sin livsvei og tro. At kristendommen har fin moral osv, er ikke et holdepunkt for å døpe barnet i den religionen. Islam, hinduisme, og spesielt buddhisme har nydelig moral de også. Men man døper ikke barnet inn i en religion pga det.

Jeg vil lære barnet mitt verdiene jeg har tillært meg, men vil alltid støtte han eller henne i deres utvikling. Det skal få tilgang til all verdens kunnskap og bli med på reiser til fjerne strøk. Lære om andre kulturer og levemåter. Møte mennesker med forskjellige tolkninger av livet, og forhåpentligvis utvikle en stor medmenneskelig kjærlighet og respekt til alle mennesker i verden. Gule, røde eller blå. Heterofile, homofile eller bifile. Kristne, ateister eller buddhister.

Vi er foran en ny tidsalder og barna våre vil bære den frem. Vi må bare gi dem mulighetene og støtten til det. Ikke prakke ned på dem gamle tradisjoner.

Skrevet

åhh... så godt at det er flere som meg. ja det med kjærlighet og respekt til alle. det er viktig for meg også. alle er like mye verd. et liv er et liv. uansett om det er en hund eller et menneske.

Skrevet

Jeg er døpt, desverre... er ikke konfirmert i kirken og vi giftet oss borgelig. jeg er også utmeldt av kirken. Jeg var veldig sta og ville ikke at barnet mitt skulle døpes. mannen min gikk med på det. For meg var det helt feil å stå der å love at jeg skulle gi barnet en kristen oppdragelse, det ville jo være å lyve! Jeg mener alle skal gjøre det som er riktig for dem. Stå på og gjør det på deres egem måte!!!

Skrevet

hvorfor feire jul når man ikke tror!?

Skrevet

Den tråden finnes allerede :)

Skrevet

Fordi julefeiringen i Norden er eldre enn kristendommen.

Skrevet

Vanskelig emne det der.....og man vet aldri helt hva mennesker går rundt og føler innerst inne. Synes man skal akseptere foreldrenes valg, dåp eller ikke :)

Skrevet

Jeg støtter nok mange her... Barnetroen? Hva er det? at jesus er snill mot alle og at gud tar vare på deg? Jeg har veldig respekt for alle som tror, men ikke for de som bare tar det "gode" med troen. Om man ikke vet hva Bibelen og den norske kirke står for, så bør man heller ikke døpe mener nå jeg da. Man stemmer ikke AP om man er uenig i politikken dems??!

Skrevet

Uansett gjør vell de fleste det de selv mener riktig for barnet sitt.

Skrevet

noen mennesker er reflekterte rundt sine valg for barna. andre er ikke det og skjønner ikke hvorfor sånnt er viktig, de handler av god tro og vane. sånn er det vel i denne debatten også......

kjenner en som stemmer AP fordi det er det de gjør i hans familie.

heldigvis er ikke alltid refleksjonsevnen forbundet med omsorgsevnen ; ))

Skrevet

Angående det med barnetroen....

Er det ikke derfor man har human etisk forbund? For å ta vare på menneskelige verdier som nestekjærlighet, respekt for andre mennesker, menneskeverd osv osv... UTEN den religiøse vinklingen!!!?

Skrevet

Jeg meldte meg ut av statskirken når jeg ble så gammel at foreldrene mine lot meg ta den beslutningen selv. Jeg blir rett og seltt provosert av de som benytter de kristne ritualene - uten å være kristne. Der er nesten som et hån mot kirken. Å døpe barna når man ikke planlegger å hverken ta dem med i kirken eller bringe dem oppi den kristne tro.

Likeledes å gifte seg i kirken fordi det er så fint å gå opp kirkegulvet - fin atmosphære etc...

HVIS jeg hadde vært kristen hadde jeg nok blitt meget provosert av at så mange "utnytter" kirken uten å ta med seg det som egentlig følger med.

Jeg er heller ikke med i humanetsik forbund - men de som bare er på jakt etter gode verdier bør vite at Humanismen tar utgangspunkt i mennesket selv og fremhever den enkeltes menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og verdighet. Humanismen har som mål at mennesker skal leve gode liv på egne premisser, vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner.

Forresten, de som mener at kirken har så god moral..... de aksepterer jo oftest bare sine egne. Det er mange ting ved den norske kirken som jeg IKKE vil lære videre til mine barn. Som at de som har en annerledes tro er mindre verdt som mennesker. For det står jo og lese i kirkens statutter....

Skrevet

Eg har tenkt mye på d der me dåpen..

Eg går ikke i kirka (med mindre konfirmasjon, begravesle, bryllup, dåp),

Eg trur ikke på 90% av d som står i bibelen, og Eg trur ikke at et barn må døpes førr å bli velkommen i himmelen.

Men eg trur at jesus var gudssønn, derfor velger eg å kalle meg selv kristen. (side eg nesten ikkje kan starte min egen verson av kristendommen og åpne ei kirka som går ut på den "troen":p)

Under min oppvekst så har d å hatt noe å "tro" på vært en trygghet i seg selv. Og eg vil at mitt barn skal ha muligheten til å oppleve den tryggheten eg følte.

Derfor skal mitt barn døpes, og fordi jeg synes at d er en fin tradisjon:)

Trur ikke at et barn får en dårligere oppvekst hvis d ikke døpes osv.

Og eg trur at de fleste foreldran gjør d som dem synes e best for barnet sitt.

De som vil døpe barna sine gjør d fordi de synes d er den beste for deres barn, åg de som ikke døper barna sine synes at d er den beste løsninga for deres barn.

Kanskje dem som døpe uten å tro, gjør d forsikretskyld...men da må man jo egentli tro litt.

Nån gjør d ågså bare for at d e en tradisjon.

Skrevet

Jeg synes man skal døpe barnet så får det velge selv når det blir gammelt nok til å skjønne hva det innebærer. Jeg er glad for at jeg er døpt. Jeg ble konfirmert også. Jeg tror vel ikke på Gud..kall meg hyklerisk,men det er jo tradisjon også.

(man får gravplass da, det er jo positivt!)

Skrevet

Anonym- Du synes man bør døpe barna, så kan de velge selv når de blir gamle nok!!!!

Er ikke det litt feil rekkefølge da? Handling først-tenke etterpå!!!!

NEI: Tenke først- handling etterpå! Det er riktig rekkefølge når det gjelder alt!

Også ang. den gravplassen... Den får alle

Nå er det sånn i norge at alle blir gravlagt på gravlunder og kirkegårder uavhengig av religion og livssyn!

Skrevet

Dåp er en kristen tradisjon og ikke noe mer enn det.

Hvis Gud finnes - er det med stor sikkerhet at små uskyldige englebasser ikke arver foreldrenes synd. Dette er no pisspreik!

Døper du ditt barn - må det derfor være av helt andre grunner du gjør det, som om at du synes selve sermonien og tradisjonener fin, samt at du ser på dagen som en markering på at du gleder deg over at barnet ditt er født og har lyst til å dele dette med familie og venner du er glad i. Etter det jeg husker fra søndagskolen sa Jesus: la de små barn komme til meg, hindre dem ikke for bla. bla slike hører Guds rike til.. eller no. Dåp er noe større enn en kirkesermoni - det er en symbolsk handling mellom den som lar seg døpe og Gud. Små barn hakke peiling på dette her og må få lov til å velge siden. Enten må du gjøre det til en symbolsk tradisjon greie eller la dem bestemme selv siden. Ett fett - barnet er like mye verdt uansett. Hvem er renest, den nydusjede presten eller det nyfødte barnet? Barnet - definitivt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...