twmt Skrevet 30. januar 2007 #1 Skrevet 30. januar 2007 hvor mye skal han få for forskjellige plikter? noen som har forslag til forskjellige plikter og hva han kan få betalt for dem?
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 30. januar 2007 #2 Skrevet 30. januar 2007 Oppgaver man forventer at ungene skal gjøre, som å rydde rommet sitt ville jeg ikke gitt noen slanter for. Noen småpenger får min lille når han gjør noe "ekstra". 5 til 10 kroner eller så. Vi prøver å lære gutten å spare halvparten av alle pengene han får. Halvparten på bøssa og halvparten i lommeboka. Det er en god greie syns vi. Gullet her får innimellom hvis han hjelper med for eksempel tøyvask, støvsuging eller tørke støv. Jeg syns det er lettere å gi han litt når han har vært ekstra flink i stede for å ha en pris for forskjellige oppgaver.
Bøggly Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Hjemme hos oss har vi startet et tegnøkonomisystem. Gutten vår på 5,5 år er "fryktelig flink" til å slenge klærne sine hvor-som-helst på badet om kvelden, så vi startet med å lære han å brette sammen klærne sine og legge de pent på en plass. Hver kveld han gjør dette fint får han et klistremerke som han klistrer på et skjema. Etter å ha klart å "tjene" 7 klistremerker får han kr 20,- som han kan benytte til hva han vil. Dette synes han er kjempemotiverende og vi har brukt systemet på andre atferder vi også ønsker å bedre, eller som belønning for oppgaver han gjør. Men det er viktig at det er forutsigbart og enkelt slik at de små skjønner det, og ikke er i tvil om hva som må til for å kunne tjene et klistremerke eller pengene. ( - Og, klistremerker må være populært da, for at dette skal virke!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå