Gå til innhold

miste bestemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forbereder man en seksåring på at bestemor kommer til å dø snart? De bor langt fra hverandre men har et nært forhold. Barnet vet at hun er syk, men skjønner ikke hvor syk.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei anonym..Har du fortalt om himmelen å sånt?

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei,

Dette kommer jo mye ann på om dere er religiøse eller ikke nå det gjelder hva man sier. Min mor døde forrige uke, og eldste jenta mi er snart 4. Vi bor også langt unna - i USA - så barna så ikke bestemor veldig ofte.

Vi valgte derfor og ikke ta henne med på sykehuset slik at hun kunne få huske bestemor slik hun så ut og ikke med slanger og rør osv. (min mor lå i respirator de siste ukene). Men vi fortalte henne at bestemor var levdig syk med en sykdom som ofte eldre mennesker får (en liten tvist av sannheten - mor døde av lunge fibrose som er en uforklarlig sykdom som kan ramme flere alders grupper...men).

Når mor/bestemor døde tok vi eldstejenta og hennes fetter (5 1/2) med så de kunne se henne og si hadet når de hentet henne på sykehuset for og kjøre henne til kirke kappellet. Da så hun jo fredelig og rolig ut, i kisten med hvitt svøp osv. Da vil jeg vel si at jenta mi som ikke er 4 enda var nok ikke helt klar for det...hun gikk ut igjen med en gang. Jeg tror også det forvirret henne litt for vi hadde allerede sagt at bestemor var død og at vi ikke kunne se henne lenger...Fetteren derimot sto der en stund, stilte spørsmål og tok på bestemors hånd...Men han så henne da som sagt regelmessig. jeg tror det betyr mye. Han ble også fortalt kun at bestemor var død pga. sykdom og at han ikke kunne se henne lenger. Vi forklarte jenta vår at bestemor er nå i himmelen og at Gud og englene passer på henne og at hun har det bra. At hun ikke kan se henne lenger, men at hun kan snakke til henne når hun har lyst og at bestemor hører henne selv om hun ikke svarer. Vi er ikke akkurat krampaktig religiøse heller, men dette tror vi jo på selv. Så det kommer ann på hva man føler er riktig og si. En 6 åring er hvertfall gammel nok til og bli fortalt og forberedt. De forstår mere enn vi tror. Det kan gå en stund før de sier noe tilbake, men det kommer når man minst aner. Barn har en fin evne til og gå ut og inn av sorgen, men de sørger også på sin egen måte og skal ikke bli utelukket.

Et par gode tips er også at man passer på og bruke ordet død, og ikke sover e.l. Da kan de bli redde for og legge seg og sove osv. Også at man forklarer så godt som mulig (kommer ann på alder) hva slags sykdom bestemor har, slik at de ikke tror at de kommer til og dø neste kang de blir forkjølet e.l.

Jeg ønsker deg og dine mye mot og styrke i alt dere skal gjennom som familie. Ta vare på de gode minnene..

Skrevet

Seksåringer forstår utrolig mye. Ærlighet og åpenhet er det som er viktigst. Kanskje seksåringen kan få snakke med bestemor om det?

Min bestemor hadde et nært forhold til sitt oldebarn. De hadde mange og lange samtaler om døden før hun døde. De snakket om at hun kom til å dø og at det var naturlig fordi hun var gammel og syk. Da bestemor døde var han helt knust fodi hun var jo bestevennen hans. Men han var forberedt på at det ville skje og så jo at det var naturlig.

De fleste barn vet at gamle mensker dør. For man dør når man blir gammel.

Det kommer sikkert til å gå kjempe greit. Dersom du begynner å grine når du forteller det så kan du forklare at det er lov å være lei seg og at det er helt naturlig.

Håper dere får en fin tid med bestemor frem til hun går bort.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for fine svar. Synes det er vanskelig å forklare med sykdom som rammer "gamle", hun er bare i femtiårene. Han har mistet oldeforeldre før (ganske nylig) og da passet vi på å ikke snakke om at det bare var "gamle" som døde. Bestemoren hans er ikke fortrolig med døden, så dermed blir det et "ikke-tema".

Huff, vanskelig dette her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...