Gå til innhold

Har vi virkelig så lite peil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt matt noen ganger når jeg leser spørsmål på siden her.

Ja, jeg er alenemor. Vært det i noen år nå.

FØR jeg ble alenemor satte jeg meg inn i hva det ville si for meg, lette frem info, søkte på nettet og hentet papirer på nav.

Syns jeg stadig vekk leser spørsmål som omhandler bidrag, og jeg stusser ALLTID på at ikke dere vet hva som bestemmer hvor mye dette blir på..

"Han tjener så og så mye.... hva har jeg krav på?"

Vel, det kommer jo an på inntekten til BEGGE, samværsdøgn, om man har utgift til barnetilsyn ++.

Sorry jenter for at jeg blir litt matt... men syns det virker som vi fremstår som en gjeng brødhuer noen ganger. Da mener jeg vi som i aleneforsørger rollen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endelig noen som skriver det jeg har tenkt på lenge. Sorry at jeg er forsein, men jeg støtter det.

Skrevet

Vel, jeg tenker at det mange som er nye i sin rolle som aleneforsørger, og som ikke helt har tilvendt seg tanke på å måtte tenke på alt som må irdnes opp i. Endel kommer inn her og tumler i sin egen fortvilelse over et forhold som er gått i stykker, og må tilvenne seg en hverdag alene samtidig med at de må takle sorgfølelser. Ikke alle tenker like klart som deg kanskje. Det er ikke så greit alltid, og jeg tenker at vi bør være litt snille og vise medfølelse for de som lurer......... jeg er ofte i den situasjonen selv, at istedet for å lete opp og styre med det ene og andre - kan finne på å slenge ut et spørsmål for å etterlyse andres erfaringer og kunnskap om noe, deriblandt så trivielle saker som de du nevnte.

Dette er jo ett forum for å komme med ting og tang- og søke støtte og få klarhet i ting man lure på.

Gjest marie-s
Skrevet

Jeg er helt enig! Og gidder man ikke å ta en telefon eller sjekke litt på nettet så er det mulig å skrolle seg nedover denne siden og muligens neste så får man svar på alt man lurer på. Jeg synes de samme spørsmålene går igjen og igjen så jeg gidder ikke å svare på de lenger. De kunne fint laget et forum som het "aleneforsørger og økonomi", da hadde det vel kun vært nødvendig med 1-2 tråder.

Skrevet

hepphepp til dette innlegget ja... selv satte eg meg inn i alt med en gang eg fant ut av at eg var gravid pga er student.. da eg såg at eg kom til å bli alene satte eg meg inn i resten også... for å vite hvordan d ville gå, om barnet ville få det bra hos meg, om eg kom til å kunne klare dette økonomisk... er da bare å lese... kan være forvirrende på nav sine sider så annbefaler å hente brosjyrer som man kan ha liggende dersom det skulle være noe....

Skrevet

herregud.

Vet du, jeg bruker denne siden til å støtte opp, høre om andres erfaringer osv. Jeg synes folk skal få spørre om hva de vil. Av og til er det greit å høre litt hvordan man skal gå frem, det er ikke alt som sier seg selv og i en situasjon som nylig alenemor er det mye man må finne ut av.

Jeg har satt meg inn i ting mye selv, i dag stilte jeg et spørsmål fordi jeg ikke synes bidragskalkulatoren var noe særlig... Og jeg og x skal ha privat avtale............

Det VERSTE med sånne sider som dette er folk som kritiserer hva andre spør om!!

Det finnes ingen dumme spørsmål- bare dumme svar,

Skrevet

Hovedtyngden av de som spør er også de litt yngre alenemødrene som veldig ofte ikke har vært ut i arbeidslivet heller ennå.

Skrevet

det er sikkert ikke ment som kritisering da, må ikke folk begynne å tulle her.... stiller spm i ny og ne eg oxo selvsagt... tror nok at det HI mener er at noen spm her er ekstremt grønne.... menmen...

Gjest marie-s
Skrevet

Bare for moroskyld så gjorde jeg 2 små søk på google nå, det ene var "barnebidrag" og første treff var Nav sin forklaring til bidragskalkulatoren og det andre var "aleneforeldre" og det gav en god artikkel fra fra DinSide om hva man har krav på som aleneforsørger....men jeg må innrømme at jeg såg ikke DinBaby.

Skrevet

Det er jo litt teit da å spørre om de samme spørsmålene tusen ganger her inne, det er jo bare å se noen innlegg under, så ligger det helt sikkert et svar der.

Skrevet

hepphepp.. menmen.... slik er det jo bare:)

Skrevet

Vet dere jenter.. jeg forventet så mye mer pepper for tråden min enn jeg fikk.

Det er ikke kritisering, og jeg også forstår at det å plutselig skulle bli alenemor kan være forvirrende. Det er mange spørsmål som dukker opp, og få svar. Så joda, aleneforeldreforumet er utrolig fint å ha!

Det jeg sikter til er mer opplagte spørsmål vi overhodet IKKE kan vite, som for eks bidrag. Vi vet hvor mye en os er på, men ikke hva bidraget blir. Og det har vi sagt i tråd etter tråd.

Skjønner jo at folket på skravle tror at hovedvekten av oss aleneforsørgere er unge mødre med lite eller ingen peil..

Før jeg ble alene måtte jeg være sikker på at jeg ville klare meg. Det var en veloverveid beslutning, og jeg visste hva jeg gikk til.

Skulle vel bare ønske at flere var i den situasjonen kanskje?

Skrevet

vi har så lite peil fordi reglene ska være så utrolig innviklete!! skulle virkelig ønske jeg skjønte alt,men desverre.....kanskje det bare er meg som er dum..;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...