Gjest Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Da var den første twilight tråden herved åpnet på DIB! :-) God morgen jenter... Her har vi hatt en fantastisk natt, som gikk ut på at vesla sov fra 0030 ca til 04, mat og så videre til 0630. Det var helt vanvittig deilig! Natta før gikk nemlig til å sitte oppe med henne fra 0130 til 0530. Skikkelig morsomt.. not.. :-) Men i dag er vi friske og uthvilte. Men nå er hun ikke helt fornøyd med å måtte ligge å sove formiddagshvil, så det skal da alltid være noe. Men men.. så lenge hun sover om natta, kan jeg holde ut med det utroligste på dagtid :-) I dag har vi termindato jenter!!! Helt merkelig! Sitter her med vesla på (kanskje nå over) 3 kg og 7 uker. Og så skulle hun egentlig i teorien ha kommet i dag.. ;-) Hvordan er dagen deres da?
Hanne og jentungen Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Gratulerer med termindato:)) VI har hatt en ok natt, faktisk gabske mange på rad. Likevel sover pappaen på gjesterommet når han skal på jobb. Jeg syns på mange måter han fortjener å få seg ordentlig søvn, men fy f... så kjipt det er å sove aleine i senga:/ Tuppa her skreik og hadde vondt i magen i morges, men nå sover hun søtt på sofaen mens mammaen chatter. Burde vel egentlig vaske og rydde siden svigermor kommer på besøk på onsdag:/
♥sjiga♥ Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 hei hei jenter dette var en tråd jeg savna ja. var så vidt innom den på bim. vel nå er gutten min 10 uker da. her er vi så heldige at vi sover stortsett natta. han sovner et sted mellom 22.30 og 00.00. og våkner rundt 5-7 tida om morgenen. kveldene kan bli noe intense siden han da gjærne vil puppe og kose seg fra 4-5 tida til sengetid. må jobbe litt med denne da. hvordan går det med dere? går ammingen bra dere som ammer? trives dere med morsrollen. eller er det litt skummelt å fatte enda?
Hanne og jentungen Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Ammingen går opp og ned. For å gjøre en altfor lang historie kort; har ei jente som suger dårlig og en mamma med tynn og treg melk, så her gis mme etter hvert måltid. Ellers trives jeg kjempegodt i mammarollen og ville aldri bytta den med friheten jeg hadde for et år siden.
♥sjiga♥ Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 hei jeg andbefaler om du ikke har gjort det allerede å få resept på slik nesespray som hjelper utdrivningsrefleksen. sliter med trange og røkne kanaler selv etter en opperasjon så har ikke nok jeg heller.men den sprayen hjelper slik at det kommer fortere igang og kommer raskere. så slipper babyen og slite seg helt ut. nå har jeg et bar n fra før så friheten før morsrollen husker jeg ikke helt. men savner den ikke for har jo verdens nydligste barn.
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Trives kjempegodt i mammarollen, og storkoser meg. Mye mer enn jeg (som ikke var klar for å få barn når vi så de to strekene, og dermed fikk panikk for å miste livet mitt) hadde sett for meg at jeg skulle gjøre :-) Det her er jo gull! Ammingen er det så som så med.. forløpig vært mer hodebry enn kos. Og idyllen lar vente på seg, men nå ser det ut til at det kanskje løsner litt og ting går lettere. :-)
Hanne og jentungen Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 Sjiga: den nesesprayen gjorde underverker:) Nå tømmer hun faktisk puppene flere ganger om dagen og mengden ser dermed ut til å øke. Hun får fortsatt flaske til alle måltider bortsett fra om natten, men håpet er at jeg kan kutte ut noen av disse flaskene etterhvert. *krysser fingrene*
Hanne og jentungen Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 Meg og lille Live: Tuppa her var ikke planlagt i det hele tatt, men jeg ville aldri i verden vært henne foruten. Ikke engang når hun har sine verste skriketokter vil jeg bytte henne inn:))
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #9 Skrevet 29. januar 2007 Hanne: Helt enig.. ´når de verste nettene står på, så må jeg innrømme at tanken slår meg av og til: det var mye fredeligere før.. Men så når hun sover, og vi står opp til ny dag, og vesla ser på meg på stellebordet. Så er jammen meg hele nattestyret glemt igjen, og verdens beste hendelse ligger å ser på meg.. hehe.. skikkelig klisje, men det er jo sant! :-D
Hanne og jentungen Skrevet 29. januar 2007 #10 Skrevet 29. januar 2007 Jepp, klisjene står i kø når man er nybakt mamma:)) Hehe, mine (foreløpig) barnløse venninner ler masse av alt jeg lir av meg. Hehe:))
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2007 #11 Skrevet 29. januar 2007 Og her kommer en skikkelig erfaren mor... hihi... jeg har jo ei jente på snart tre år må vite! Og ei på drøye tre uker... men igår følte jeg meg VELDIG førstegangs... knøttemor hadde snørrete nese, og både mitt og pappa'n sitt hjerte ble knust hver gang vi hørte henne snorke ivei når hun pustet Verst var det da hun skulle spise - det er ganske vanskelig å spise når man er tett i nesa, så hun gulpet i seg masse luft, og fikk dermed mageknip. Men idag er det litt bedre, jeg har dryppet morsmelk i nesa hennes (og resten av fjeset, hehehe) i natt, og det ser ut til å ha hjulpet litt. Amming går glatt her i huset. Jeg er egentlig veldig forbausa... med størstejenta var det IKKE så lett! Så kanskje det er et godt tegn til dere førstegangs? At andre gangen blir det lettere? Jeg har slutta å spist sjokolade og drikker nesten ikke melk lenger (snufs jeg savner melka mi), og det kan se ut som om knøttemor får mindre vondt i magen etter jeg la om kostholdet. Har vært forsiktig med kål, men løk og tomat virker det som hun tåler veldig greit. Brus også faktisk Jeg elsker jo pepsi max, og bruker det litt for å unne meg selv noe istedet for snop. Krysser fingre for at amminga blir mer kos enn pes for dere jenter etterhvert! Nå skal jeg ordne oss til å ut i styggeværet og hente storesøster i barnehagen. De har hatt turdag idag, så jeg har forberedt vaskerommet på mottak av større mengder gjennomvåte og skitne barnehageklær Men først skal jeg ringe helsestasjonen og ordne ny kontroll. Knøttemor er ikke særlig knøttete av seg - hun er allerede på vei ut av str 62 og inn i 68... Hun er en skikkelig broiler.
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #12 Skrevet 29. januar 2007 Så langt, men ikke lenger kom jeg....før hu våkna igjen! Lillejenta her har et ekstremt behov for kroppskontakt, og det er ikke mange minuttene hun sover alene om gangen.... Senga si har hun i løpet av 2,5 uke sovet tilsammen 3(!) timer i, og på dagtid er det ikke snakk om mer enn en times tid alene... Har hatt litt kolikk-tendenser de siste dagene, men tror det er forbigående, er blitt så forkjøla og tett i nesa, stakkars at det er vel ikke helt til å unngå at det supes litt luft ned med maten...
DiddiDaddi Skrevet 29. januar 2007 #13 Skrevet 29. januar 2007 Hei jenter ) Så artig at vi har første tråd her! Bra initiativ Meg og lille Live ) Må være rart å ha termindato i dag...bra alt har gått så bra med dere! Som dere andre sier ja, morsrollen er fantastisk - nattevåk og skriking og alt er verdt det når jeg ser på den flotte lille jenten min!! Ammingen går heldigvis strålende her! Martine er 4 uker i morgen, og vi veide henne i går: 4090 gram! Hun veide 3000 gram da hun kom, og gikk ned til 2700 - så hun får visst i seg det hun skal ) Håper det løsner for dere andre snart! Nettene er også utrolig mye bedre her - snuppa er blitt fantastisk flink til å sove på natten! Går stort sett 3,5-4 timer mellom ammingen på natten, og da blir det jo masse søvn på små og store - det er jammen godt å ha litt overskudd igjen. Men noe skal det visst alltid være...nå har hun de siste dagene hatt skikkelig uroperioder mellom 22 og 01, nesten helt nøyaktig når det begynner og når det slutter. Hun skriker ikke så mye, men er som en mark i kroppen og virker så utilpass. Håper det også går seg til snart, synes så synd i henne når hun holder på! Nå er det endelig ikke så utrolig kaldt her lengre, så i dag har vi vært ute på trilletur. Ikke våknet hun og skrek så snart vognen stod litt i ro heller - og sov litt ekstra da vi kom inn, så håper det også begynner å gå seg til nå. Vi har jo fått "store" gutter og jenter nå - ting går seg jo litt til nå når de har blitt 1-2 måneder. I dag er pappaen på kveldsvakt, blir ganske kjedelige kvelder når han er borte...men er jo deilig å ha formiddagen i lag en gang i blant. Dessuten kommer de stolte besteforeldrene på besøk, så da vet jeg om en liten jente som blir bortskjemt med å sove på fanget i dag ) Ha en fin ettermiddag!
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2007 #14 Skrevet 29. januar 2007 Har det litt likedan vi og, på dagtid... hun sover masse, men det er kun i fanget til mamma eller pappa. Hun sover godt om natta, fra senest 23 til ca 10-11, da står vi opp (mating ca 5 og 7/8). Så er det kun mamma-fang fram til ca 14, da vil hun sove i vogna. Passer fint siden vi må hente storesøster i barnehagen senest 1430... så sover hun litt, men er våken fra ca 16 til etter storesøster har lagt seg 1930-20. Da er det mat/kos/mat/kos fram til 22/23, så natta igjen. Skjønner ikke helt når jeg skal få til de trilleturene jeg hadde planlagt... sukk.
Hanne og jentungen Skrevet 29. januar 2007 #15 Skrevet 29. januar 2007 Hmm. Få som har skrevet her inne i dag. Noen som vet om det skjer noe hos Sponge eller?
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2007 #16 Skrevet 29. januar 2007 Fikk sms fra henne i formiddag - da var ingenting skjedd i hvert fall.
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #17 Skrevet 29. januar 2007 Håper SB sin svamp vil ut nå snart da. Kjipt for henne å gå å vente sånn, itillegg uten strøm og internett :-D Her har dagen vært fantastisk, vi har kost oss og hatt besøk. Live er begynt å le litt.. det er så utrolig skjønt. Lager sånn hikste lyder mens gliset er bredt. Men så blir hun litt forfjamsa av lyden, og stopper helt opp, lager sånn stor o-munn og ser på meg med store øyner :-) Nå er jeg spent på natta. Sist vi hadde en flott natt, ble den avløst av en ny marerittnatt... men vi krysser fingrene for en god natt til!
rødhette* Skrevet 29. januar 2007 #18 Skrevet 29. januar 2007 Her går dagene stort sett bra, og lillegutt er en snill gutt som gråter lite. Vi var på helsestasjonen og fikk målt + veid han idag, og jammen har han vokst! Dog, det er noen ganger mammaen og pappaen hans blir litt fortvila, når han en sjelden gang skrur på volumknappen og vi sliter med å finne ut hvordan man skrur den ned... hehe Heldigvis er det ikke så ofte. Nå har han vært våken siden ca kl 15. Han har grått noe disse timene, og har vært på vei til å sovne, for å så våkne. Gitt tegn til å være sulten, men bare småspist hver gang. Nå ligger han i armkroken til pappaen sin og sover littegranne, mens jeg sitter og pumper meg for harde livet.. (var og fikk lånt elektrisk pumpe på helsestasjonen, holdt på å bli gal i helga av å pumpe meg med manuell pumpe. Greit å gjøre det av og til, men ikke når man skal gjøre det hver 3.-4. time!) Vi har en ammefri uke nå, pga en medisin jeg må ta pga uvi. Så lillegutt må få mme på flaske mens mamma må pumpe seg og tømme melka i vasken.. Han tok flaska kjempebra, heldigvis, håper han tar puppen igjen like fint når uka er omme. Amminga gikk problemfritt her før vi nå måtte ta ammefri uke. Eneste er at han sovner av noen ganger mens vi ammer, og når vi har trodd han er mett og har lagt han, våkner han opp og vil ha mer mat.. Litt mye styr med koking av flasker og vann og styr i forhold til mme, og mye jobb med pumpinga sånn sett. Men det går... godt det bare er for en uke (forhåpentligvis.. satser på lillegutt vil ha puppen igjen!) Godt sambo er hjemme disse dagene, gruer meg til han skal på jobb igjen på fredag.. Ellers koser vi oss masse da, og jeg liker godt å være mamma
rødhette* Skrevet 29. januar 2007 #19 Skrevet 29. januar 2007 Vi er nesten på vei ut av side 1, så jeg dytter denne opp.. og må samtidig korrigere meg selv.. jeg liker ikke godt å være mamma... Jeg ELSKER å være mamma Og ELSKER å se min kjære være pappa, han kler papparollen perfekt
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2007 #20 Skrevet 29. januar 2007 Det å se sin kjære bli pappa er nesten større enn å bli mamma selv
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #22 Skrevet 29. januar 2007 Helt enig.. det er helt rart å se mannen dikke og dare.. hehe... :-) Men utrolig herlig.. for oss som er førstegang er det helt rart, hverdagen er liksom forandret. Når jeg var barnsløs selv, irriterte jeg meg over disse foreldrene som ikke kunne snakke om annet enn ungene sine, hadde de ikke et liv eller? :-) Nå tar jeg meg i å legge ut til mine barnløse venner om antall bæsjebleier, fargen på det, og hvor mange timer jeg har sovet.. hehe.. er sikkert drit irriterende å høre på :-) Men, joda jeg har bekreftet at de med barn har et liv, bare at det ikke er interesant for de uten barn, men fryktelig interesant for meg og de andre med barn... :-p
rahi Skrevet 29. januar 2007 #23 Skrevet 29. januar 2007 Hei alle sammen! Vi fikk vår nydelige lille gutt i forrige uke - tirsdag 23. januar Han var 51 cm og 3870 g. Håpet at alt skulle gå mer naturlig for seg denne gangen (sist ble det igangsetting, epidural og vakuum) og det gjorde det. En skikkelig drømmefødsel! Tar detaljene siden. Var lenge på barsel og kom først hjem på lørdag fordi veslegutten trengte lysbehandling. Han har gulsot på grunn av ulik blodtype akkurat som søsteren hadde. Tar mer tid å bli kvitt en vanlig gulsot. Ammingen går veldig fint. Han er sulten hele tiden på dagen -rekker ikke så mye annet enn å amme og skifte bleier (som å bimme eller dibbe -heter det kanskje nå?) Var godt å komme hjem, vanskelig å få sovet noe særlig på barselavdelingen. Storesøster synes han er den søteste lillebroren hun har sett. Det synes foreldrene også :-) Har skummet trådene inne på bim og er sånn noenlunde oppdatert Så Sponge venter ennå?
selfangerkjerringa Skrevet 29. januar 2007 #24 Skrevet 29. januar 2007 Livet er anderledes med barn enn uten, ja... som Hanne nevnte tidligere her: man mister en del av friheten sin, men man savner den ikke noe særlig heller Det man må forsake for en tilværelse som foreldre, får man igjen tusen ganger gjennom en baby på to måneder som smiler til pappa når han lager teite grimaser med bukkeskjegget, en ettåring som ser beundrende på mamma eller stabber bort til katten for å mate den med kornmo-kjeks, og en to-åring som rister på hodet når jeg spør om hun er litt glad i meg likevel etter vi har vært uenige... og sier "jeg er VELDIG glad i deg"... Jeg har nemlig blitt en av de jeg lo litt av i min før-mamma-tilværelse... jeg har tusen bilder av ungene på mobilen som jeg viser villig fram, jeg har fargerike malerier av gudene-vet-hva hengende på kjøleskapet, jeg kan sangene fra samtlige barne-tv-programmer som går for tida, jeg tenker stolt at mitt barn er penere enn alle de andre i barnehagen, jeg savner overhodet ikke å gå på byen, og har jeg lite penger så kjøper jeg heller den femte kattepus-jumperen til dattera mi enn drømmetoppen min som akkurat kom på tilbud... jepp - jeg er blitt en av dem... ei "tussete mor"...
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #25 Skrevet 29. januar 2007 ka-ping: jeg er akkurat like tussete som deg. Har lyst å kjøpe alt jeg ser til snuppa, når jeg er ute og egentlig skal finne noe til meg selv. Hehe... Har hatt det litt koselig da. Alle sa jo at vi ikke måtte kjøpe 50, så det måtte vi ut å få tak i. Det har vært koselig, handle bittelite babytøy. Eller, vi har jo handla 40 og da. Det var jo enda mindre. rahi: Gratulerer så masse! Godt at ting gikk bedre for deg denne gangen. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå