Umulia med Amalia Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Kan du ikke fortelle litt hvordan det var?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Oi.. vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Begynte jo med regulering. Ikke pga skjeve tenner eller no sånt. Måtte operere bort to visdomstenner nede for å gjøre plass i kjevebenet til operasjonen. Reguleringen skulle vel hjelpe kjeven å få rett tannstilling etter fjerning av disse tennene samt fordi de faktisk fjerner en del av kjevebenet i underkjeven. Jeg ble operert på ullevåll sykehus, husker ikke så mye av oppholdet, men de var utrolig flinke! I forkant av operasjonen var jeg inne til forundersøkelser både på sykehuset og på odontologiske fakultet. Gjennomførte en søvntest, før og etter operasjonen. Ble operert en mandag. Dagene etter hadde jeg store smerter og tok masse smertestillende. Ansiktet var hovent, blått og gult. Så virkelig ikke ut!!! Måtte trene på å gape, gjøre øvelser hver dag. Mat i form av mos og supper gikk ned. Kan vel si jeg ble ekstremt tynn den perioden det sto på Reiste hjem etter 5 dager på ullevåll, og en ukes vinterferie var foran meg. Var oppegående, hadde ikke noe særlig med smerter, annet enn om jeg gapte for høyt. Gikk siste året på vgs, så å komme tilbake der etter ferien var ikke så veldig kult, men alle visste jo hva jeg hadde vært gjennom. Den verste hevelsen gikk ned i løpet av de første 3-4 ukene. Husker jeg reiste til Danmark på skoleutplassering noen uker etterpå.. Kunne ikke spise normalt, men dansk loff uten skorper gikk da ned... Mamma moste middagsmaten slik at det så ut som jeg spiste babymat.. Kjøpte sånn maskin, for gaffelmost mat var ikke nok i starten. Måtte inn til kontroller på ullevåll til faste tider, i flere år. Siste kontroll var 5 år etterpå. Alt sto bra til Har ikke vondt i kjeven, men jeg kjenner de små skruene der de sitter så pent og holder kjeven på plass. (Om jeg kjenner etter altså, utenpå huden) Også kan det hende jeg ikke øvde nok på gapeøvelsene.. Blir fort sliten i kjeven om jeg gaper over noe for lenge av gangen... (ehh..) eller hos tannlegen når jeg må gape lenge. Tannlegen min vet dette, så tar ofte pause hvis behandlingen tar lang tid. Så.. vet ikke om dette hjalp noe jeg? Du får heller spørre dersom du lurer på noe
Umulia med Amalia Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2007 Takk for svar:-)! uff, det hørtes ikke gøy ut!! Det var verd det? Når du fjernet visdomstennene, gjorde du det i våken tilstand? Er ikke glad i tannlegen kan du si... Har du noe arr på utsiden, eller tar de det fra innersiden?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 Tar vel litt hardt i om jeg sier det var gøy, men jeg syns jo det var morsomt også på en måte. Artig at det faktisk går an å gjøre noe sånt som det her, og at forandringen ble så bra. Fikk ett pent ansikt, uten underbitt Fjernet visdomstennene i våken tilstand, og det gjorde ikke vondt. Fikk rikelig med bedøvelse. Tok begge tennene på samme timen. Gjorde vondt når bedøvelsen gikk ut, men da dyttet vi på med noe smertestillende igjen.. hehe. Har to små arr på hver side av kjeven, utsiden ja. Selve operasjonen gjøres inni munnen, men skruene settes inn og skrus til fra utsiden. Aldri noen som har bemerket disse arrene. De vises bare om jeg sier de er der Ja, det var verdt det!
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 Måtte du gå med sånn kjevelås? Og ble ikke bittet ekkelt å uvant etterpå? Er så redd for det jeg.....har sagt til tannlegen at jeg ikke tar operasjon, så jeg tar nok av strengen om 1 uke.....men fortsatt usikker på om det er rett valg..(men jeg skal ha underkjeven lengre frem jeg da)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #6 Skrevet 28. januar 2007 Nei, måtte ikke gå med kjevelås. Hadde regulering, og måtte gå med strikk i lang tid for at jeg ikke skulle gape unødig og for høyt. Er ikke noe å være redd for. Legene er jo så flinke i dag! Hvorfor vil du evt ha kjeven lenger frem da? Pga bittet eller pga profil/ny ansiktsform?
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #7 Skrevet 28. januar 2007 For min del er det utseendet, blir liksom ikke så mye hake igjen, bare dobbelthaka..hehe. Men den medisinske grunnene er jo bittfeil da. Men jeg synes bittet mitt er greit nå, om jeg flytter frem kjeven blir det jo kjemperart og ekkelt. Men tror jeg dropper det, for så å finne ut av om det går an å "bygge på" haka på en kirurgisk klinikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå