Gå til innhold

Faddere og navnefest..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter min førstefødte og tenker en del på dåp vs navnefest. Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått ting riktig, men er det ikke slik at i dåpen så har man faddere og faddere er de som skal "erstatte" foreldrene om det skulle skje de noe og være med på å lære opp barnet i den kristne tro? Er det ikke slik at det er noen faddere i navnefest?? Skjønner jo at humanister ikke skal lære opp barna i den kristne tro, men det kan jo skje noe med foreldrene til disse barna også. Hvis dere skjønner hva jeg mener... Har aldri deltatt på navnefest før, men har vært i noen barnedåper.

Vi er ikke spesielt kristne av oss og føler det blir feil å døpe barnet og love å oppdra det i den kristne tro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fadderne skal IKKE erstatte foreldrene ved bortgang, men veilede de i den kristne tro.

I HE så er det ikke faddere men noe tilsvarende, disse vil bli stående på en sånn "navneplakettgreie" men vil ikke ha noen praktisk funksjon. (det har i og for seg ikke fadderne heller dersom man ikke er praktiserende kristen...)

Skrevet

I gamle dager var det slik at faddere skulle erstatte foreldrene hvis de falt bort. Slik er det ikke i dag. Barnevernet kommer inn i bildet hvis dere skulle dø og hvis ingen i nær familie eller venner automatisk tar på seg ansvaret er det dem som finner en fosterfamilie.

Skrevet

Du fikk kanskje ikke svar på det du egentlig lurte på der.. jeg har tenkt på det samme.. I navnfest har man "vitner" tror jeg det heter, og det går for det samme som faddere. men jeg vet ikke hvor mange vitner man kan ha, å det lurer jeg litt på?? hmmmm:)

Skrevet

Vi skal i navneseremoni med vesla 3 mars. I Humanetisk Forbund kalles det Vitner, men foreldrene velger selv hvilken oppgave vitnene skal ha. I HF, bærer ikke vitnene barnet "opp" for å få navn, det er det foreldrene som gjør.

Hvis man ikke ønsker å være med på en navneseremoni med HF, men vil ha en sånn navnetavle, kan man ta kontakt med dem og kjøpe en.

Vi har valgt to faddere/ vitner. veslas to tanter. De ble kjempeglade begge to, og skal nok sørge for at yndlingsniesa har det bra! =)

Skrevet

Hei!

Vi skal lage vår egen navnefest/velkommen-til-verden-fest, og har lyst til å gi barnet faddere. Siden disse selvfølgelig ikke skal ha som oppgave å "be for barnet og lære det selv å be", tenker vi at det vi selv vil definere hva vi ønsker at det skal innebære å være fadder, og at dette kanskje kan stå på en slags tavle med navnet til barnet og fadderne (og kanskje noe annet fint) på, som både fadderne og barnet får som et minne.

Jeg tror det kommer til å bli kjempefint!

Skrevet

Vi skal ha navnefest for Iver den 10. mars, og hadde tenkt å velge hans tanter og onkler til vitner. Men da Ivers onkel er under 15 år, ringte jeg HEF Hedmark og spurte om det var noen aldersbegrensing på vitnene. Da fikk jeg til svar at det var slutt på vitner i HEF's navnefester.

Men om det er bare noe de har sluttet med her på Hamar, eller om det er generelt, det vet jeg ikke.

Skrevet

Høres veldig fornuftig ut at de har sluttet med vitner - de hadde ingen funksjon, så hva skal man med dem?

Skrevet

"Vitner" som har vært i borgelige navnefester går IKKE for det samme som faddere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...