Gå til innhold

5-6 mnd og kan sitte selv,

Anbefalte innlegg

Skrevet

greide de da å reise seg opp fra liggende til sittende stilling selv da?

Hs sa til meg at man kan alltids lære en baby å sitte, men det er langt fra bra for ryggene deres, for slike ting skal være selvlært. Dvs de skal komme seg opp i sittende stilling selv. De bør hvertfall ikke sitte i "eeevigheter". Utviklinga bør gå i barnets tempo ikke for at foreldre skal ha noe å skryte av. Sier ikke at det er tilfellet for de jeg leste om, men....

En bedreviterkommentar fra meg, men måtte bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt satte seg opp selv da han var 6 mnd og 3 dager gammel satte han seg opp selv! Jeg har aldri satt han på gulvet før det (eller etter for den saks skyld...), for ville at han skulle sette seg opp selv når han var klar for det...så det er mulig...

Skrevet

Burde kanskje lest igjennom det jeg skrev før jeg lagret det =)

Skrevet
:) Det er jo helt greit så lenge de klarer det selv:) Vårt lille gull på 6 1/2 mnd er ikke i nærheten av å greie det engang:)
Skrevet

Nei, det er så forskjellig...og synes ikke man skal stresse med at barna skal klare noe før de er i stand til det selv, så er enig med deg altså!!!

Skrevet

datteren vår satt selv når hun var 6 mnd... men satt seg ikke opp selv...

hvis du skal tenke sånn , lar du aldri babyen sitte på fanget ditt du da? du "øver" jo på å la han/henne sitte da og? datteren min har aldri likt å ligge i vognen..så hun har fått sitte der og hun..fra hun var 4 mnd... eller jeg hadde ryggen på det første hakket... må jo være den største barnemisshandleren jeg da? datteren min må jo få den værste ryggen noen sinne hun da kanskje?

da jeg var på kontroll med henne 7.5 mnd gammel sa HS at det var bra hun kunne sitte selv og at det var slik de lærte seg det... jeg sa at jeg ikke pleide å la henne sitte selv noe særlig...hun sa at det kunne hun gjerne få gjøre....var ikke noe farlig sa hun...

Skrevet

Det er ikke farlig for ryggen til et barn å sitte på fanget.

Skrevet

Gutten min setter seg ikke opp selv, men det er ikke langt unna nå...Det er helt tydelig at han har glede av å sitte når hen leker. Det er det dummeste jeg har hørt at du anonyme hovedinnlegger sier at noen foreldre trener opp babyene for at foreldrene skal ha noe å skryte av! Har absolutt ingenting mad saken å gjøre. Jeg har pratet med helsesøster som sier det er fint at gutten min sitter så tidlig. Så lenge de ikke trenger støtte og klarer å holde balansen selv kan de bare sitte! Begynte å sette guten min opp når han var 5 mnd, da satt han gjerne et halvt min før han tippet over. Etterhvert satt han lenger og lenger og nå sitter han så lenge han gidder. Er 6 mnd og en uke nå.

Skrevet

Datteren min har gått til fysioterapeut pga. favorittside, og hun var veldig bestemt på at du skal vente med å la dem sitte noe særlig før de kan komme seg opp i sittende stilling selv, sånn som HI skriver. Korte perioder på fanget ol.gikk bra, men ikke alene på gulvet.

Skrevet

Jeg har gått til behandling med gutten min hos manuelterapeut grunnet KISS (begrensninger i de øverste nakkevirvlene), og terapeuten sa ingenting negativt om at gutten sitter. Sikkert ulike synspunkter på det... men hver enkelt kan jo følge sin magefølelse på hva som er riktig, folk får gjøre som man vil! Jeg vet ihvertfall at gutten min har stor glede av å sitte. Han er en nysgjerrig og utålmodig liten kar som liker å komme opp fra gulvet og få oversikt...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...