Labbetøs Skrevet 27. januar 2007 #1 Skrevet 27. januar 2007 Min lille tulle er nesten tre uker nå,og jeg har gitt etter for fristelsen og gitt henne smokken. Jeg ville egentlig vente så lenge som mulig med smokk, men det gikk ikke gitt. Saken er: Jeg har MYE melk. Så mye at hun de første to ukene ikke kunne spise uten at jeg melket ut litt først. Det ble for høyt trykk liksom. Hun tok èn sup, og hostet til hun fikk ut to tredjedeler av melken igjen. Hun fikk i seg tre ganger mere melk på hver sup enn hun klarte å svelge. Nå de siste dagene har hun lært seg å takle dette. Hun suger en gang, og så ligger hun bare å svelger uten å suge siden melken spruter inn i munnen hennes alikavell. Det funker i og for seg fint, men det resulterer i at hun ikke får tilfredstilt sugebehovet sitt. Jeg har dermed måttet gi henne smokk. Hva skal jeg gjøre? Jeg er jo redd for at hun skal miste sugetekniken sin (til brystet). Hun suger jo nesten ikke på brystet, bare på smokken. Tips?????
2julibarn Skrevet 27. januar 2007 #2 Skrevet 27. januar 2007 Jeg har ingen tips, men kan bare si at melkemengden snart vil stabilisere seg etter behovet til babyen din. At du må melke ut litt før hun får tak på brystet er greit, men pass på å ikke pumpe ut mye melk for da stimulerer du til mere melkeproduksjon. Men dette vet du sikkert allerede... Får håpe det går seg til snart!
Labbetøs Skrevet 27. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2007 Ja jeg er klar over det. Det er derfor jeg ikke har pumpet meg de siste dagene, og heller bare latt henne svelge unna uten å suge. Men nå er jeg jo redd for at hun skal ødlegge teknikken sin iløpet av de dagene det tar for melkemengden å tilpasse seg hennes behov. Burde jeg heller melke ut bittelitt for å lette på trykket først slik at hun ihvertfall suger bittelitt? Jeg burde kanskje bare fortsette som nå, men uten å gi henne smokken. Men da blir hun så urolig siden sugebehovet ikke blir tilfredstilt. Smokk og fingertupp er vist like ille i forhold til sugeteknikk i følge barselavdelingen og barnepleiern i hverfall, så fingertupp er jo ikke bedre.
Sigbeth Skrevet 27. januar 2007 #4 Skrevet 27. januar 2007 hei har baby på 5 mnd på barselavd rådet de til å bruke lilleinger i stedet for smokk til ammingen var velaetablert. sugebehov er veldig individuelt, Vi måtte begynne med smokk fra 2 uker, fordi lillefingrene våre holdt på å bli utslitt av sugingen hans. Det gikk kjempefint. Så lenge du er kommet godt i gang med amming tror jeg ikke det er noe problem - mange babyer fikser de to sugeteknikkene veldig fint samtidig! Hadde vært verre å begynne med smokk hvis sugebehovet ikke var så sterkt
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 27. januar 2007 #5 Skrevet 27. januar 2007 Vi begynte med smokk når han var 4 dager gammel.. Ikke noe feil med sugeteknikken hans nå når han er 11 uker..
Vimsetrollet Skrevet 27. januar 2007 #6 Skrevet 27. januar 2007 Vi begynte med smokk da gutten var 10 dager gammel. Han brukte nemmelig meg som smokk, noe som gjorde at jeg ble veldig sår. Ikke noe i veien med sugeteknikken hans nei, han suger helt annerledes på smokken enn på puppen. Tror ikke du gjør noe galt i å gi babyen smokk..!
Labbetøs Skrevet 27. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2007 Godt å høre at det går bra med flere andre. Hun har hele tiden vært rolig og grei, en drømmebaby egentlig, men hun har spist veldig ofte og vært mye våken. Smokken fikk hun første gang i går kveld, og etter det har hun droppet halvparten av måltidene og sovet dobbelt så mye. Det ser ut til å funke veldig bra så langt i hvertfall. Ammingen har gått veldig bra frem til nå, så jeg får håpe den er godt nok etablert til at det ikke går i stå nå som smokken er innført. :-)
Gjest Riga & hippiesnulla 14.10.06 Skrevet 27. januar 2007 #8 Skrevet 27. januar 2007 Vi begynte med smokk på barsel etter at jeg hadde fått melk, for hun sugde og sugde og sugde, og spiste altfor masse!:-/ Hun hadde ikke noen problemer med sugeteknikken etter det, men så måtte jeg slutte å amme litt seinere, så jeg vet ikke hva som hadde skjedd videre. Uansett er smokk genialt!!!
Mammaja 120107 Skrevet 27. januar 2007 #9 Skrevet 27. januar 2007 Vi begynte med smokk etter 5 dager, og det er ingen problemer med ammingen. Han er 2 uker i dag og veier 700 g mer enn da han ble født. Men han bruker ikke smokken så lenge, opptil et kvarter om kvelden og det samme om natta. Han mister den ganskje fort og det er bare for å ta det værste suttebehovet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå