annri 71 Mamma til 3. Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 Gikk dit i troen på at alt sto bra til, men den gang ei.... Fikk vite at han hører ganske dårlig på høyre øret (etter gjentatte øreproblemer), han ser dårligere på venstre øyet (trodde hun) også om ikke det var nok, spurte helsesøster meg om han stammet. Hun ville la en logoped sjekke han. Har merket at han stammer innimellom, men det kan liksågodt være at han er ivrig når han prater. Føler meg helt maktesløs, og pappa ble deppa.... Vet at problemene kunne vært værre, men man blir jo litt fortvila.... Tenker på om det vil føre til problemer når han blir eldre osv. Om han vil vokse det av seg...hva kan man gjøre? osv. Nå er det runder med øre og øyespesialister, og logopeder....
lille-persille Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Tror jeg ville tatt dette med stor ro, inntil det er undersøkt. Hørselsproblemet kan være væske i mellomøret, det kan henge i lenge uten at det gir noen varig skade. Synet klarer de ikke å sjekke på helsestasjonen, og stamming hos en 4-åring???Vel, helsestasjonen slår ikke av, kan man si...heldigvis. Men som regel er deres henvisninger kun for "sikkerhets skyld". Det går sikkert kjempebra med gutten din, skaldu se. For dere er han jo den beste uansett:)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Enig i at du bare skal ta det med ro. Det som noen tror er stamming, er oftest vanlig barnestotring. Dette kan vare helt opp i skolealder og komme og gå i perioder. En av våre gutter på 3 1/2 har hatt dette helt siden han begynte å snakke. "på og av" i kortere eller lengre perioder. Tenker det går bra for dere, men skjønner veldig godt at du blir deppa av slike beskjeder.
annri 71 Mamma til 3. Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2007 Tusen takk for svar :-) Er litt roligere i dag. Og ja, uansett er gutten vår den beste for oss :-) For alt jeg vet kan han ha hatt veske i mellomøret lenge, han har hatt noen runder med forkjølelse i høst og vi har også vært hos homeopat. Hun sa det kan henge igjen etter alle de rundene. Kan jo bare tenke meg selv når jeg har dotter i øra som ikke vil vekk. Man hører jo ikke akkurat best. Og hvis det er der konstant, blir det kanskje en vane å ikke høre altfor godt, og alle hæ'ene og hva sa du blir også en vane. Synes ikke han stammer i det hele tatt, jeg. Stotring vil jeg heller kalle det...Det er som jeg har sagt tidligere, han blir veeeldig ivrig når han prater innimellom, og da er det som at han tenker fortere enn han klarer å få det ut. Tenkte å få en optiker/øyelege til å vurdere om han ser dårlig eller ikke.... Har ikke heeelt tiltro til den helsesøsteren....:-) Ikke bare pga dette, men det er bare en magefølelse. Vi hadde hjemmebesøk av henne for noen uker siden i forbindelse at lillebror ble født. Hun så såvidt på han.....og pratet om vind og vær. Har tro på at dette vil gå av seg, og at det ikke er noe alvorlig.
lille-persille Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Stol på magefølelsen, du:) Og hvis han har hatt mye ørebetennelser i høst, så er det nok ganske sikkert væske på mellomøret, og det kan faktisk ta 6-8 uker før det forsvinner. Dvs. at han kan ha gått med slik væske hele høsten, etter gjentatte ørebetennelser. Det er egentlig en uting at helsesøster sitter der og "synser" om ting og tang som foreldrene blir urolig for, kunne heller vært en lege der som vurderte ting ut fra sin kompetanse. Lykke til, da! Må få høre hvordan det går med dere:)
annri 71 Mamma til 3. Skrevet 31. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2007 I dag har vi vært hos øre-nese-hals lege. Han kunne konstantere med en gang at det var væske i mellomøret og at han hadde tette øreganger. Er ikke så rart da at han hører dårlig. Fikk beskjed om å bruke otrivin nesespray for voksne på han en uke og saltvann en uke, så skulle vi gjenta sprayingen to uker til. Legen hadde gode erfaringer med denne behandlingen, men hvis det skulle vise seg å ikke fungere ville det bli satt inn dren. Samtidig har jeg fått telefoner av logoped og helsesøster. Blir visst satt igang grundige observasjoner av stammingen hans gjennom barnehagen. Litt positivt, men er redd de kan ta helt av også. Off, kan jo bli rar av alt som er "galt". Får håpe det blir bra av all sprayingen og at han slipper dren, liker ikke tanken på det. Kommer oppdateringer om både behandling og stamme-observasjoner :-)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 Skjønner jo at dere fikk litt sjokk, men det beste er jo at fagfolk sjekker dette. Så får han hjelp tidelig også god tid før han begynner på skolen..
lille-persille Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Det høres jo positivt ut at dere blir tatt på alvor, men jeg må si jeg reagerer litt på at helsesøster setter igang så mye styr på en kort kontrolltime. Det blir liksom så voldsomt, og man lager seg så mange tanker som foreldre, når en får høre at det kan være ting barnet kan komme til å plages med senere i livet. Det blir liksom en slags sorgreaksjon likevel, selv om en er like glad i barna sine uansett. I stedet kunne jo helsesøster ha spurt om han har vært mye forkjølet i høst, om han har gitt uttrykk for at han har vondt i ørene osv. Som sykepleier har jeg ofte fått beskrevet av pasienter med væske i mellomøret at det føles som de snakker med hodet under vann. Da er det jo ganske nærliggende å tro at det hun tolker som stamming mest sannsynlig har en sammenheng med hørsel. Hun kunne heller henvist til ØNH- spesialist også tatt dere inn på en ny time igjen etter det. Så lenge en vurderer foreldrene til å være oppegående (slik du absolutt ser ut til å være), synes jeg tiltakene hennes virker litt vel dramatisk, jeg da. Og dette med synet er det egentlig bare en øyenlege (kanskje til nød en optikker) som kan vurdere, selv om hun selvfølgelig må reagere om hun får mistanke om at det er noe galt. Håper sprayingen deres funker, hvis ikke er jo dren et veldig effektivt hjelpemiddel, og det er bare et lite inngrep som helt sikkert kommer til å gå veldig bra:) Skal bli spennende å høre hva de sier om "stammingen", er jo veldig bra at det blir tatt tak i nå HVIS det er noe i det!
annri 71 Mamma til 3. Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2007 Nå har vi gått på nesespray-behandling i over to uker, og jeg er veldig nysgjerrig på om det funker. Han sier han klør i ørene ganske ofte, og her i går fikk han vondt i det ene øret da han snøyt seg (han er blitt så veldig snørrete). Denne "stammingen" som helsesøster sa, har gitt seg. Nå stotrer han ikke noe i det hele tatt. Og jeg er ganske rolig på at det ikke er noe unormalt. Men vi får se når logopeden skal observere han den 21/2. Vi skal på ny samtale med henne og helsesøster den 7/3. Så får vi også se om synet hans er noe å sjekke opp når jeg skal på 3 mnd kontroll med minstemann.....han skulle sjekkes igjen da. Men du verden så mange distanser som kobles inn når noe ikke er heeeelt normalt, det er ikke måte på, egentlig. Kan jo gjøre enhver forelder fra seg av bekymring...
annri 71 Mamma til 3. Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. februar 2007 Mamayapapaya.. Vet du hvordan inngrepet med dren gjøres? Blir de lagt i narkose?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #11 Skrevet 19. februar 2007 Jeg synes ikke vi skal være så nærtagne når de påpeker ting på helsestasjonen men heller se på det som god "for-sikkerhert-skyld" servise fra velferdssamfunnet. Det er vasnkelig for oss foreldre å oppdage dårlig hørsel, syn ol på barna våre spesielt hvis vi ikke har noen eldre søsken å sammenligne med. I barnehager og helsestasjonen har de hundrevis å sammsligne med og de ønsker å "fange opp" problemer tidlig slik at de kan korrigeres, da er det mye bedre at en del av oss tar et par runder ekstra til spesialister. Det var jo akkurat slik det var med øret til sønnen din og nå blir det gjort noe med. At stammingen kan ha noe med hørselen å gjøre er jo også sannsynlig. Uansett er det jo flott at de har satt igang apparater via barnehagen. Vi får ofte dårlig samvittighet når det blir påpekt "skjev" utvikling hos barna våre og det resulterer i at mange blir sinte på helsestajonen og apparatet som skal hjelpe barne. Tenk heller POSITIVT på at de vil hjelpe sønnen din slik at han ikke får problemer med dette senere. Når det gjelder eventuellt deren er det et super-enkelt inngrep som hjelper masse.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #12 Skrevet 19. februar 2007 De blir lagt i narkose, akkurat det er nok tøffest for foreldrene. Inngrepet er raskt og barnet er på bena innen en times tid. Etter litt observasjon på eget rom på sykehuset er det hjem. Barna merker ikke noe til inngrepet etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå