Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 hva islam sier om abort.? Og om barn som er født utenfor ekteskap? Er det skam på den måten at en kan bli utstøtt av familien sin f.eks? Hva gjør en i muslimske land hvis slikt skjer?
Bellinda Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Den generelle oppfatningen i islam, er at abort kun er lov dersom det er fare for mors liv fysisk, og/eller om barnet ikke kan leve utenfor livmoren. Noen få tillater abort inntil 120 dager er gått, for da blåses sjelen inn i babyen, tror vi, og det blir ett helt menneske, men generelt sier lærde at man ikke skal ta abort. Å drepe sine barn fordi man frykter for penger eller materielle goder, er helt forbudt, det står i Koranen. Dette er fordi det med hvert barn kommer rizq, "lønn" fra Allah for at vi tar vare på barna som kommer. Hva som skjer med barn utenfor ekteskapet, vet jeg ikke så mye om, fordi det er veldig forskjellig fra land til land, og kultur til kultur. Jeg kjenner to i familien til exen min, som har barn utenfor ekteskapet, og barna har mors familienavn, og de lever helt normalt. De er visst gift på nytt nå, begge to, og har det veldig bra. Mens andre ikke har det fult så bra. I Marokko har de vel ett visst system med pengestøtte til enslige mødre, enten de er enker, aldri gift, eller fraskilte, og det er vel det eneste muslimske land som har det, tror jeg. Den muslimske verden er så stor, og så vid, at det er vanskelig å trekke ut noen fellesnevnere for "barn utenfor ekteskapet"... Det eneste jeg vet, rent islamsk sett, så skal barnet ha sin mors navn, og ikke sin fars navn, i slike tilfeller, har jeg hørt.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #3 Skrevet 25. januar 2007 Tusen takk for svar Bellinda. Du er som et orakel når det kommer til islam :-)
Bellinda Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 Orakel og orakel fru Blom... Man lærer så lenge man lever Jeg kom til islam for 13 år sia, og noe har man jo lært hehe...
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Jeg ble tatt veldig godt imot av familien til mannen min selv om jeg hadde ei datter fra før. I Islam er jo ikke sex lov utenfor ekteskapet så jeg var litt skeptisk til hvordan de ville ta det at jeg hadde henne(de visste jeg ikke var gift før), men det gikk så bra så. Når Bellinda skriver om at de tar det forskjellig fra land til land så bunner det vel ikke i Islam, men i kultur. Og noen kulturer er sikkert strengere på dette og ser ned på ugifte mødre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå