Gå til innhold

Dette med sukker, yoghurt, å sånn der......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å ikke være hysterisk da. Men har lissom blitt innprenta med at min 13 måneder gamle pike ikke bør få i seg for mye sukker.

Greit nok det i og for seg.

Men hva da med yoghurt?

Nå har hun fått tines yoghurt naturell mild og god.

Denne blander jeg med litt fruktmos fra nestle.

Og hun spiser det.

Men hva med andre typer yoghurt?

Yoplait, den skal jo være så sunn..............???

Sans.................???

Hva med LITAGO? Har hørt den er en sukkerbombe....men mamma sa hun nå hadde hørt at denne litago yoghyrten nå har blitt meget bedre, og det er ok for barn å spise en litago hverdag.

Tror det er 8 gr karbohydrat på 100 gr i yoghurt naturell, men 14 og 16 gr på andre.......

Synspungter........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Anbefaler deg å se på www.melk.no der står det oversikt over hvor mye sukker det er i de forskjellige melkeproduktene.

Gjør det som passer deg best iforhold til hva du gir mini. Alle her har forkjellige meninger om hva de mener er best så det er nok lettere å ta et standpunkt på egenhånd.

Lykke til!

Skrevet

Litago har nå mindre sukker enn vanlig yoghurten fra Tine.

Skrevet

Trur den minst sukkerholdige varianten blir Naturell yoghurt (vanleg naturell, ikkje mild og god m/ f.eks. vanilje). Så kan du ev. ha fruktbitar/fruktmos utan sukker oppi.

For øvrig sa helsesøster her at det gjekk greit med ein yoghurt (vanleg yoghurt) for dagen, men at han ikkje burde få meir enn ein pga sukker.

Med naturell yoghurt + frukt får hguten vår av og til to, kjem an på korleis måltidene blir den aktuelle dagen.

Skrevet

Leste en uttalelse fra en ernæringsekspert her om dagen som sa at en yoghurt om dagen er sunt. Da får de i seg kalsium og andre vitaminer....

Skrevet

Jeg syntes mye blir hysteri jeg, om hva som blir for mye sukker og ikke, som en helsesøster sa til meg har man sunn fornuft holder det lenge...så lenge man har en unge som ikke er overvektig skader det ikke om dem får en youghurt, prim på skiven,får smake is når det er varmt, bløtekake i godt selskap og sånne ting...men gir man cola på flaske, sjokolade til middag, og skolebrød til kvelds ser man jo fort at dette ikke er normalt liksom:)

Skrevet

Enig med anonym her. Alt med måte. I et ellers sunt kosthold kan jeg ikke forstå at en yoghurt skal være skadelig.

Vanligvis er disse smårollingene så aktive at overvekt er ikke noen problemstilling i denne alderen.

Skrevet

Jeg skriver under på denne jeg anonym.

Skrevet

Jeg synes faktisk ikke det er så mye hysteri jeg - men ganske mange mødre som er veldig opptatte av å peke på hysteri, fordi at en del har begynt å bli mer fokusert på hva man putter i barna. Er det noe vi vet, så er det at de garantert kommer til å få i seg MER ENN NOK sukker i løpet av livet. Hvorfor ikke kutte der man kan. Det er jo ikke noe vanskeligere å gi alternativer uten sukker, enn med? Er det da et poeng at det SKAL være sukker i det?

Skrevet

Signerer du anonym over her som mener at det går ann å gi alternativer uten sukker.

Skrevet

Poenget er at man må være litt avslappet også. Å begrense sukkerinntak kan man gjøre på så mange måter, og å holde et godt kosthold trenger ikke nødvendigvis være synonymt med at ungene aldrig skal spise det som innholder mye sukker.

Jeg er overbevisst om at hvis man holder godsakene unna og er streng hjemme med slikt ,utvikkler man bare et behov ungene til sist vil tilegne seg bak ryggen deres. Hvis gotta blir et tabu vil det bli desto mer forlokkende og spennende.

Å spise godsaker og samtidlig leve med å ha et normalt og sundt kosthold vil ikke skade noen en muligens de som utvikler diabetes.

Skrevet

Så på tv2 God Morgen Norge her om dager hvor dette ble tatt opp. Jeg ble nesten mer forvirret enn opplyst, men jeg fikk med meg at Litago Yoghurten var veldig fin, for det var ett eller annet som skjedde med sukkeret...hehe..jeg husker ikke helt, men det var positivt i hvertfall. Også var den Yoplait youhurten på bordet der så jeg. Men det var masse produkter der. Også nevnte de at de små ikke skal ha så mye lettprodukter. Gjerne gi barnet godt med smør.

Ja..jeg sa jo at jeg ble mer forvirret enn opplyst :)

Skrevet

Hvie det er meg du mener mamma til Lukas så signerer jeg den anonyme som sier dette.

SITAT;

Jeg syntes mye blir hysteri jeg, om hva som blir for mye sukker og ikke, som en helsesøster sa til meg har man sunn fornuft holder det lenge...så lenge man har en unge som ikke er overvektig skader det ikke om dem får en youghurt, prim på skiven,får smake is når det er varmt, bløtekake i godt selskap og sånne ting...men gir man cola på flaske, sjokolade til middag, og skolebrød til kvelds ser man jo fort at dette ikke er normalt liksom:)

Skrevet

Denne var ihvertfall jeg helt enig i.

Syns det er flere som roper hysteri bare fordi noen velger å gjøre ting på en annen måte enn en selv, men det blir det jo bare mer og mer fokus på....så det kan dere begynne å bli vant til:-)

Kostholdet og hvor nøye man er, er jo like individuellt på småbarn som det på voksne. Det finnes jo de som slenger rompa si nedpå en McDonaldskrakk et par ganger i uka også, og sikkert syns det er helt greit, og så finnes det de som aldri gjør det og som har et mye mer bevisst forhold til mat.

Her får jentene yoghurt naturell, og er kjempefornøyd med det. De får ikke noe mat med sukker i, og det er fordi vi har et bevisst forhold til hva vi putter i barna våre.

Dere som syns dette er hysteri, syns dere det er hysteri når dere ser noen i butikken som velger kyllingprodukter, brun ris og salta da også???? Bare fordi dere selv velger pølser til middag feks?

Skrevet

Mente jeg var enig samme anonym som mammalukas var.

Cat: tror ikke mammalukas svarte deg på noe her. Og som jeg også skriver i mitt innlegg, så er kosthold veldig individuellt. fordet om noen velger å være bevisste, hvorfor må da resten være ute med klørne og forsvarwe at de gir barna sine Nugatti?? For meg er det helt utenkelig å gi en et-åring Nugatti på brødskiva, og sukker er helt unødvendig og unyttig.

Skrevet

Jamen Luca:

Dersom det er utenkelig for deg p gi nugatti, og sukker til en 1 åring..... er du da heilt konsekvent på det?

Eller er det utenkelig å gi nugatti PGA at den inneholder sukker?

Jeg bare tenker på at dersom DET er årsaken til at det er utenkelig for deg å gi nugatti, er du like konsekvent med andre ting som inneholder sukker også?

Som pannekake, en liten kakebit når dere er i selskap?

Altså, holder du ungen heilt og holdent unna sukker, eller er det bare enkelte produkt?

Sukker er vel unødvendig og unyttig, men synes det er vanskelig å unngå heilt.

Eller har du en viss grense på sukker innhold?

Bare nyskjerrig altså, ikke ta dette som kritikk, jeg prøver å holde unna sukker jeg også!!

Skrevet

Man trenger da ikke ha sukker i pannekaker?

Skrevet

Nei, for det blir da supergode pannekaker dersom man bare lager dem med mel, (fortrinnsvis grovt, siten hvitt mel ikke er bra), egg, og skummet melk.....ja for noe annet enn skummet er da ikke bra.

Og så skal de spises uten noe.

For guds skyld ikke strø sukker på, ikke steke flesk til.

Jo egenplukkede og rørte blåbær kanskje.

Jo, god middag....................

HÆRREGUD.

Skrevet

He he, helt hysterisk du eller?

Det jeg mente er at jeg er ikke vant til å lage pannekaker med sukker i røra, og skjønte ikke helt hvorfor det måtte være det?

Gjerne sukker PÅ pannekakene! Eller syltetøy. Men man kan også ha på litt ost og krydder på pannekaka når den stekes, og brette sammen og la osten smelte. Nam nam! Eller lage fleskepannekaker.

Men hvorfor sukker i røra? Syns det er greit at de som spiser selv bestemmer hva de vil ha på jeg, og ikke at jeg allerede har bestemt for dem at pannekakene skal være søte. Mener nemlig at det må være lov å ha ulik smak, noe som tydeligvis ikke er så populært her. (For å sette det på spissen ser det ut som om det er en del her inne som har bestemt at det KUN er lov å synes at søte ting er godt, alt annet er æsj)

Skrevet

Og skummet melk i matlaging er jo ikke noe særlig, vi bruker gjerne H-melk for smakens skyld, eller lettmelk. Men har allikevel ikke sukker i røren.

Skrevet

Ja, til 1-åringen er jeg det. Vi har aldri hatt sukker i pannekakerøre, og hun får rørte bær oppå.Har alltid en form for fruktmos i kjøleskapet som jeg har laget som hun fpr i grøt osv.

Hun spiste kake på 1-årsdagen sin, men er like glad for en skorpe eller et knekkebrød når vi andre spiser noe.

Så henne holder vi helt unna sukker.

Vi har ei på 2 1/2 også, og med henne er det jo selvfølgleig litt værre med. Vi kan jo ikke nekte henne kake hvis vi er borte på besøk og spiser selv...så hun får selvfølgelig da:-)

Men i det dglige får hun ikke sukker, vi gir henne feks ikke sjokolade på lørdag med rosiner og frukt. så det er det jeg mener, hvorfor gi de noe de ikke vet om og som ikke er bra for de....da feks Nugatti. Et lite barn vet da ikke hva det er?

Ser mange argumentere med at får de ikke sukker som barn, så blir de gale etter det som voksne:-)

Har ei på 17 år som også har spist begrenset sukker i oppveksten, og hun spiser omtrent ikke goderi, drikker aldri brus osv. Det er fordi hun ikke er vant til det, og like det ikke. Men hun spiser kaker osv når det er, men har altså ikke noe sukkerbehov.

Det er ikke noe veldig unaturlig og spesiellt å ha et bevisst forhold til sukker da:-)

Skrevet

Men Luca du er tydlig helt tilfreds med måten dere gjør det på og det synes jeg er flott. Men hvorfor har du da et så stort behov for å vise at dette er det eneste riktige?? For deg og deres familie er dette en form som fungerer og dere er alle fornøyde med den løsningen. Bra det er det som er viktig i en familie.

Jeg gjør det annerledes, jeg ønsker å gi mine barn litt mer sukker en det man tydligvis gjør i deres familie. Det betyr ikke at jeg ikke er bevisst sunne matvaner og holder et godt kosthold. Jeg er av den gamle skolen som faktisk lager den meste maten fra bunn av og med friske grønnsaker som et daglig element.

Det finnes ingenting som sier at man lever usunt om man lever på en middelvei?? jeg har også et bevisst forhold til sukker, men grensen min ligger litt over din bare.

Ja jeg er enig i at man ikke trenger å kalle det hysteri mot dere som er streng på dette, men dere har også like lite rett å kalde andre ubevisste, og ikke ønske det beste for sin familie for de har et mindre strengt forhold til sukkerholdige varer.!!

Skrevet

?????

Har jeg så stort behov for å fortelle at det jeg gjør er det eneste rette?? Ser liksom ikke et sted jeg påstår det:-)

HI spør ang yoghurt, redd det blir mye sukker. Så får hun endel svar som går på at det er hysteri osv. Så svarer jeg på et innlegg hvor en påpeker at det blir ropt hysteri bare en kommer med et litt bevisst forhold til mat, og dette sier jeg meg glatt enig i. Så det er vel mer på hakkingen bare det kommer opp et matspørsmål, alltid får høre man er hysterisk bare man er litt mer bevisst enn kanskje snittet her inne.

Så jeg må si det er underlig at alltid så mange føler seg personlig fornærmet bare noen gjør ting på en annen måte enn de selv. För ungene dine med så mye sukker du orker du, men det kan vel ikke hindre meg fra å komme med råd feks hvis noen spør ang sukker i kostholdet?

Skrevet

Ok se her Luca;

Sitat fra deg;

Det finnes jo de som slenger rompa si nedpå en McDonaldskrakk et par ganger i uka også, og sikkert syns det er helt greit, og så finnes det de som aldri gjør det og som har et mye mer bevisst forhold til mat.

(her sier du tydelig at de som ALDRIG går på Mc Donalds har et MYE mer bevisst forhold til mat)

Sitat;

De får ikke noe mat med sukker i, og det er fordi vi har et bevisst forhold til hva vi putter i barna våre.

(her også poengterer du at fordi dere ikke gir mat med sukker i har dere et mer bevisst forhold til mat)

Sitat;

Dere som syns dette er hysteri, syns dere det er hysteri når dere ser noen i butikken som velger kyllingprodukter, brun ris og salta da også???? Bare fordi dere selv velger pølser til middag feks?

(Denne skjønte jeg ikke i det hele tatt, kan man ikke lage en sunn middag med pølser??)

Sitat;

Det er ikke noe veldig unaturlig og spesiellt å ha et bevisst forhold til sukker da:-)

( ja her er det igjen du har et bevisst forhold til sukker!! Hva har jeg da?? et ubevisst forhold??)

Sitat;

Har jeg så stort behov for å fortelle at det jeg gjør er det eneste rette?? Ser liksom ikke et sted jeg påstår det:-)

(Ja jeg synes det, du mener det sikkert ikke slik, men av meg oppfattes det sånn.)

Sitat;

HI spør ang yoghurt, redd det blir mye sukker

(Hi har overskriften "Dette med sukker, yoghurt, å sånn der......", det tolker jeg som en ganske åpen debatt og mer en bare om akkurat youghurt. Jeg synes det er flott du gir Hi dine råd, men reagerer over at du samtidlig fremhever dine råd som de mest bevisste.)

Sitat;

Så jeg må si det er underlig at alltid så mange føler seg personlig fornærmet bare noen gjør ting på en annen måte enn de selv.

(ditto)

Sitat;

For ungene dine med så mye sukker du orker du

( jeg gir ikke ungene mine så mye sukker, men har skjønt det utifra det du skriver at det er mer enn det dine får ihvertfall. Det er ikke galt at du gir dine mindre, og det er ikke galt at jeg gir mine mer.Poenget mitt hele veien er at fordi om noen gir mer , trenger de ikke ha et ubevisst eller dårlig kosthold, skjønner du ikke det da)

Sitat;

men det kan vel ikke hindre meg fra å komme med råd feks hvis noen spør ang sukker i kostholdet?

(nei selvfølgelig ikke, det var vel sikkert det Hi ønsket også, men like stor rett har jeg å komme med mine meninger, og siden du begynte å debattere dette med meg så svarer jeg utifra mitt syn.)

Men i utgangspunktet ønsker jeg å si at man velger å leve forskjellig, og det er ikke NOE som tilsier at den måten du har ,er den ultimate veien å gå??

Skrevet

Jøss, her må du jo ha holdt på...bøyer meg i støvet for letingen din etter sitater, og gir meg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...