Gå til innhold

eg. respons på j.. bio, men ble til et eget innlegg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er trist å høre om mødre som har liten og ingen respekt for hverken barn eller fedre.

Samværsavtale er viktig for å få et splittet forhold til å fungere, og det er viktig for begge parter å jobbe for at denne blir overholdt.

Om det gjelder mødre som føler far er fraværende eller om det gjelder far som føler mor er overkjørende.

Jeg ligger på andre siden av den skalaen.

Min far var av typen som gjorde avtaler for å ringe å bryte.

Hadde oss på besøk, for å dumpe oss på dørstokken dager før han skulle.

Ved en anledning hadde vi avtalt besøk, han avlyste og jeg gikk i bursdagsselskap. Han ringer til bursdagsselskapet og vil ha oss med på tur.

(ikke lett å velge mellom bursdagselskap og pappa)

Min mor valgte å nekte samvær til det forelå en underskrift på en samværsavtale.

Denne kom aldri.

Har et godt forhold med far idag, men er nok litt bitter på at han var fraværende til jeg var fyllte 18 år.

(Mor har dokumentert alt godt, slik at jeg vet hvordan hun prøvde)

Jeg er i en situasjon hvor en ser at barna ikke har det godt hos mor, at de griner når mor kommer.

Hvorfor er det vanskelig å få fedre til å bestemme seg for å søke foreldrerett.

Når jeg først begynte nå så begynte tankeflommen å fosse.

Det er altfor lett å tenke at når barna blir større er det muligheter å forklare vår side.

Sørg for å dokumenter hvordan dere prøvde, for mor/far kan gjerne bakvaske såpass at barna ikke vil tro dere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at mange fedre ikke søker foreldrerett fordi de tror de har tapt i forkant! Sånn var det ihvertall for min samboer. Pr. i dag angrer han bittert på at han ikke hadde mer bein i nesa og tok en rettsak den gangen. Resultatet er et barn som er totalt ufyselig pga manglende oppdragelse.

Skrevet

Ja fedrene har mye mer rettigheter enn de kanskje tror. Men da må de handle, gjøre noe og fullføre det. Å nekte en far 50% hvis alle ting ligger til rette skal mye gjøre.

Skrevet

Det er nok ikke så lett som det kan høres ut som.

Min kjære hadde tenkt til å søke om den daglige omsorgen i forbindelse med rettsak om vanlig samvær. Det var sakkyndige og advokater inne i bildet. Vi hadde bevis på dårlig omsorg, på at mor ha en tung personighetslidelse. Men det ville ikke ha hjulpet oss noe særlig.

Bhg fortalte barnevernet at de ikke hadde noen opplevelse av at barna kom skitne eller med sår/ blåmerker utslett ol. Vi har bilder på alt dette.

Vi fikk beksjed om at da mor har en personlighetsforstyrrelse, så ville det bli vanskelig for oss å få omsorgen, da barna ville bli brukt som terapi for biomor. Om omsorgen gikk til ar, så ville hun bli sykere.

Jeg har mang en søvnløs natt der jeg ligger oppeog tenker på mine stebarn. Det verste nå er at hun ikke klarer å styre seg. Hun har ingen venner da hun kjefter på alle. Jentene sier at det er så trist at mamma krangler så med alle.

Min kjære og meg (for vi er sammen om det) holder nå på å få ihvertfall utvidet samvær. Og da forholdene ikke har forbedret seg, så kan det hende vi undersøker igjen om han burde gå for omsorgen. For morens sykdom er miljøbetinget, og nå vokser jentene opp i samme miljø......

Det er nesten lettere å få omsorgen når ting allerede har gått galt. Det burde IKKE være sånn.

Skrevet

jeg blir like rystet hver gang jeg hører og tenker på historien deres, Jalla. Jeg håper bare at en gang vil det ordne seg for ungene. Fint at de har en oppegående far og stemor iallefall!!

Skrevet

Vet du! Det går ikke en dag uten at jeg tenker på at vi faktisk ble fortalt at mor kunne ende opp med omsorgen uansett, for det ville hjelpe henne..... Det heter ikke alltid BARNEvernet. Det er ofte det er FAMILIEvernet. Jeg trodde ikke sånt skjedde i Norge :-)

Skrevet

Jeg synes det er helt horribelt at ungene blir brukt som terapi for moren sin jeg!

Skrevet

det er ikke lett å være mann i dagens norge på dette punktet, selv om mange tror det.

min mann og hans eks hadde 51/49 mens mor gikk på skole. mor begynte på skolen rett etter at de skilte seg, fordi da fikk hun råd pga alle stønadene hun fikk. hun sa opp en 100 % jobb som hun hadde hatt i 10 år.

mor fikk hovedomsorgen fordi far ble fortalt på familievernkont at han kom til å tape en rettsak.

da hun var ferdig på skolen, krevde hun "vanlig" samvær. altså at mor skulle ha hovedomsorgen og far annenhver helg og en dag i uka.

dette begrunnet hun med mye rart, feks at fars nye samboer var for ung og barnslig, far var en tid sykemeldt pga senebetennelse, mor syns hun var bedre enn far som omsorgsperson, far jobbet for mye og for lite, han kjeftet på dem. han mishandlet ungene psykisk. han mishandlet henne psykisk. mm.

ingenting av det far gjorde var godt nok. han tok ungene med på fotballturnering uten niste, istedenfor kjøpte han pølse i brød til dem. han lot dem spille tvspill for lenge. han pusset ikke tennene på dem. alt var selvfølgelig bare tull. (utenom det med fotballturneringen)

mor saktsøkte far og far måtte hyre advokat.

mor hadde fri rettshjelp, far måtte betale selv.

det var sakkyndige hjemme hos mor og far. den sakkyndige konkluderte med at mor og far var likeverdige omsorgspersoner. sakkyndige snakket med barna både hos mor og hos far, barna fortalte sakyndige at de ville være like mye hos mor og far, sånn osm de var nå.

det var flere forberedende rettsmøter (ol.) og rettsak hvor mor tapte.

men mor anket til lagmannsretten. pengene til far var slutt. alle var påvirket av konflikten som hadde vart i ett år. mors samboer hadde til og med flyttet ut, pga at han ikke orket mer av levenet. far kunne selge barndomshjemmet sitt, eller gå med på å ha barna fra onsdag til mandag. (før rettsaken: fra mandag til mandag)

far valgte å ha barna fra onsdag til mandag. og følte seg som verdens verste far.

her ble ikke barnas ønsker tatt hensyn til fordi mor hadde "mer" penger enn far. det var altså økonomien som var avgjørende. mor trengte aldri å vurdere å selge hjemmet sitt.

Skrevet

men 50% er vel litt lettere. Vet at ting kan være vennskelig men jeg referer mer da til de som klager og gjerne ikke har gjort noe, for det er en del av det. Mekling er gratis og det er det første steget og de pepirene er gyldige i et halvt år.

Men selvfølgelig det kan være vennskelig også, men vet at ligger ting tilrette så skal far kunne få 50%.

Skrevet

50% må foreldrene være enig om! Det er ikke malen! og heldigvis for det!!! Er møkka lei av å lese om fars rettigheter. Burde være BARNA man satte først!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...