~mamma~ Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 Jeg er imot. Skjønner at mange er redd for å miste den åpne folkekirka, men synes det er helt feil at staten skal favorisere en religion.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Er enig med deg der. Jeg ville nok stemt mot statskirken om vi fikk velge. Kanskje det ville løsne litt på denne kristne formålsparagrafen de prakker nedover hodene våre på skolene og barnehagene? Bedre å heller endre denne til en mer allmenn moralsk paragraf som alle kan støtte - uansett livssyn. Aradia )O(
*bolla pinnsvin* Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Mot! Egentlig ikke av noen annen grunn enn at det irriterer meg at kirken får penger fordi jeg er medlem av statskirka. Vet jeg kan melden meg inn i et annet trossamfunn, men jeg har jo ingen tro! Ikke gidder jeg å melde men inn i Human Etisk Forbund heller...
Blomman Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Personlig ja så syns jeg nok stat og kirke bør skille lag. Ser ingen god grunn for at staten skal styre over kirken og bestemme hva den skal stå for - Bibelen er jo det som burde være grunnlaget! - og det er jo helt hinsides at feks en person som nåværende kulturminister Giske skal være sjef liksom over kirka - han som er mot kristen grunnverdier og bibelens lære.
"min villemo" Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 dustete med statskirke når vi nå har fått så mange andre fargeklatter inn i landet vårt vi kan beholde tradisjoner ved like selv om den skilles fra staten
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2007 #6 Skrevet 10. februar 2007 en ting er at stat og kirke bør skilles. på mange måter bør det det. men jeg ville valgt for. fordi (ikke vondt ment mot noen) at i koranen osv, står det faktisk at om det blir muslimskt overtall i forhold til kristne (registrerte i statkirka) skal stedet automatisk regnes som en muslimsk stat. og hva skjer om stat og kirke blir separert??? jo, oslo, drammen osv, blir muslimske stater... og det frister ikke akkuratt meg, og jeg er ikke kristen engang.. holder lenge med at de vil norge skal betale for at barna dems skal gå skole i pakistan, ha egen idretsarenaer, moskeer(syns utropningen burde være på norsk, da det dem skriker ut er lenge leve allah og død over andre religioner, har hørt opptak oversatt på norsk nemli) vel. lenge leve kristne statkirken:)
Bellinda Skrevet 10. februar 2007 #7 Skrevet 10. februar 2007 Jeg tror jeg bare foreslår at du leser mer om islam, og muslimer i Norge, før du snakker igjen... Hvem vil barna skal på skole i Pakistan? Kanskje pakistanere, men alle muslimer i Norge er ikke pakistanere. Min datter er 100% norsk, og født av to muslimske foreldre, som begge er 100% etnisk norske. Vi er norske muslimer. Bønneropet? Hvor har du lest om det? Det er bare tull, dette er det korrekte Adhan, kallet til bønn: bønnerop (arab., adhan) markerer tidspunktet for de daglige fem rituelle bønnene i islam. B. består av følgende ledd: 1. Gud er stor; 2. Jeg bekjenner at det er ingen gud uten Gud; 3. Jeg bekjenner at Muhammad er Guds profet; 4. Kom til bønn; 5. Kom til frelse; 6. Bønn er bedre enn søvn (kun ved tidlig morgenbønn); 7. Gud er stor; 8. Det er ingen Gud uten Gud. — Hvert enkelt ledd ropes to ganger, alltid på arabisk. (Tatt fra Caplex) Jeg ser ikke helt hvor vi sier "død over andre religioner" men jeg kanskje sov i den arabiskleksjonen, jeg, da.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 hadde ikke lest det, men hørt opptak med oversettelse i danmark... har personli ikke noe i mot andre religioner for alt i verden... men når en 5åring sier til min farmor at faren hans har sagt at han skal drepe kristene når han blir stor nok, synes jeg det er litt skummelt... og er det feil også at når anntallet blir stort nok så skal stedet erklæres som muslimsk stat??? oslo er et fint eksempel....
Gjest Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 Er absolutt for! Statskirka er kuuuul!!! Hehe. Og den er kratis!
Bellinda Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Har du hørt utrykket "vandrehistorier"? Mine barn, og de fleste andre muslimer jeg kjenner, har aldri sagt noe slikt, som det noen sa til farmoren din... Bare for at en unge ikke har oppdragelse, behøver ikke det bety alle... Opptak med oversettelse fra Danmark? Vell, trust me, det er bare løgn. Den teksten jeg la inn, er det eneste bønneropet vi har, og det står ikke noe der, om noe dreping eller noe. Ja, det er feil, fordi man kan ikke erklære en by, i ett ikke-muslimsk land, for en muslimsk stat. Nå vet jeg ikke alt om disse reglene, for å ærklære stater, så mye har jeg ikke lest av shariah, men det har med hele land å gjøre, ikke enkeltsteder. Nå er det jo slik, at dersom det skal bli muslimsk flertall i Norge før år 2025, så må HVER ENESTE muslimske familie i Norge få ca 50 barn hver, så unnskyld meg, jeg må logge av, jeg har en jobb å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #11 Skrevet 13. februar 2007 På en måte greit at staten har kontroll over kirkene. Vet jo ikke hva disse religøse sektene og prestene kan finne på hvis ingen passer på.Og de muslimske! På en annen side er det surt at vi skattebetalende ateister på betale til noe vi ikke tror på!! For eller mot?? samma faen...
Bellinda Skrevet 13. februar 2007 #12 Skrevet 13. februar 2007 Dersom du, som ateist, var med i ett eller annet forbund og utmeldt av Statskirken, ville skatten din gått til ditt forbund/samfunn, og ikke til Statskirken. Sånn som feks at hinduers skatt går til hindutemplet i Oslo dersom de er registrert der, eller at mine penger går til moskeen der jeg går, siden jeg meldte meg ut av Statskirken da jeg kom til islam, og inn i en moske.
Gjest Skrevet 26. februar 2007 #13 Skrevet 26. februar 2007 Bellinda Ja, du må være medlem i noe annet for at "kirkeskatten" ikke skal gå til statskirken. Jeg er medlem av HEF, så dermed går "kirkeskatten" min til dem istedet for DNK
Bellinda Skrevet 27. februar 2007 #14 Skrevet 27. februar 2007 Ja, selvsagt må man være registrert ett sted. Dette er vel ikke ett problem for de fleste religiøse, men for ateister kan det være ett problem, det er ikke alle som føler seg hjemme feks i HEF, selv om man ikke tror.
Gjest Skrevet 27. februar 2007 #15 Skrevet 27. februar 2007 Helt enig med deg Bellinda. Er selv Ateist og heldig for meg så støtter jeg det HEF står for, så jeg kan være medlem der. Men er fullt klar over at det ikke passer alle. Synes det derfor er horibelt at man MÅ være medlem av noe for at skattepengene ikke skal gå til DNK. Dette er ikke livssynsfrihet- som Norge tror at vi er så gode på!
MES81 Skrevet 3. mars 2007 #16 Skrevet 3. mars 2007 Jeg er i mot !!!! Hvorfor skal staten bestemme over kirka? Det bør de greie selv. Om folk er så redde for hva "de" kan finne på, om ikke staten kontrollerer dem, da har DE et problem. La kirka styre seg selv!! Jeg ville ikke være en del av det.
sjeroks Skrevet 3. mars 2007 #17 Skrevet 3. mars 2007 æ trur på en gud, men vet ikke kordan religion æ burde vært me i. kunne mest tenkt mæ å ikke være me i none til æ hadde lest nok å opplevd nok i andre religinoer før æ bestemte mæ hvordan æ ville være me i. syns d e feil at pengen får til statskirka vis man ikke e medlem. å stat å religion burde ikke være sammensatt.. staten er jo over religion uansett, så religionene ville ikke få utfolde sæ fritt heller. så æ e i mot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå