Gå til innhold

Bidrag / ikke bidragsdyktig....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg litt her??

Saken er den at min ex ikke betaler noe i bidrag. For noen år siden fastslo trygdekontoret at han ikke var bidragsdyktig (sosialklient).

Jeg får derfor 1/2 bidragsforskudd gjennom nav.

Nå har han imidlertid begynt i jobb, og da skal han vel betale? Har ikke han plikt til å melde fra til nav om at han har inntekt?? Og dersom jeg melder fra, da må vel jeg betale gebyr for å få fastsatt bidraget på nytt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der blir ingen omregning dersom du ikke gir beskjed om det .og ja dere må begge betale det gebyret på 800 kroner.

Men det er vel verdt det ??

Skrevet

Om det er verdt det? Vet sannelig ikke jeg, skulle gladelig gitt avkall på de kronene bare han holdt seg langt vekke.

Og dessuten kan han finne på å slutte å jobbe bare for å slippe å betale bidrag. Han har jo levd fett på sosialhjelp før, og gjør det nok gjerne igjen.

HI

Skrevet

du må gjøre det du føler er riktig for deg. men jeg syns at han bør betale det han har mulighet til. hvis NAV finner ut at han har hatt jobb og ikke sagt fra blir det han som får smellen. men samtidig trenger ikke dere to møtes for at NAV skal beregne nytt bidrag. så lenge dere er i systemet er det bare for deg å sende inn skjema (fås på NAV) om at de skal revurdere bidraget. jeg har gjort det og faren har holdt seg helt unna allikevel.

lykke til!!

Skrevet

Jeg har bare overgangsstønad i inntekt, når jeg søkte om fastsettelse av bidrag krysset vi av (gjorde det sammen med en ansatt på NAV) for at jeg søkte om å få slippe den avgiften (800 eller hva det nå var) siden min inntekt var lav, eller noe sånt.. hør på nav.

Skrevet

Du kan også tipse NAV anonymt om at han har fått seg inntekt. De setter stor pris på å vite slikt. Han er jo skyldig beløpet uansett, så for han er det jo på en måte best jo tidligere de oppdager det, slik at han kan begynne og betale ned på gjelda.

Skrevet

Det er feil. Jeg søkte om fastsetting av bidrag da jenta mi ble født for over 3 år siden. Fikk vite han ikke var bidragspliktig så fikk bare forskudd. Men han fikk gjeld av forskuddet trro jeg for han hadde nok gjeld til de.

Det gikk ett år og han fikk seg jobb, han begynte å betale på gjelda til nav. Så gikk det et helt år uten at jeg visste han hadde jobb.

Men jeg fikk fortsatt bare samme forskuddet fordi jeg ikke søkte om ny fastsetting. Så det at nav visste at han hadde fått seg jobb og tjente ganske bra hadde ingenting å si.

Jeg måtte søke på nytt om fastsetting, og det gjaldt fra datoen det ble søkt, så det året dattra mi kunne ha fått bidrag for fikk vi ikke siden jeg ikke visste han hadde jobb.

Syns at det burde vært en regel at navn sa ifra til den som skal motta bidrag hvis de finner ut at far går opp såpass mye i inntekt at det har noe å si for bidrag. Her var det snakk om å gå opp 200 000 i året.

nav har jo nesten 900 kr i avgift for å fastsette bidraget også, og hvis de vet at de har en sjans til å tjene inn det burde de jo gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...