Gå til innhold

Kan man bruke dåpskjole til navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde lyst til å bruke dåpskjolen mannen min ble døpt i, men nå vurderer vi navnefest i stedet. Jeg har aldri vært tilstede på en navnefest og aner ikke hva de skal ha på seg. Kan vi bruke dåpskjole eller blir det helt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi hadde navnefest for førstemann var det ett av barna som hadde dåpskjole.

Personlig syns jeg kanskje det er litt rart, men forstår at de som har slike kjoler som går i arv gjerne ønsker å bruke dem.

Hva du har på barnet under navnefesten er helt opp til deg. Ingen regler for det.

Skrevet

Ja det kan man! Jeg har bare vært i navnefest-seremoni en gang. Der var det 4 jenter som fikk navn og to av dem hadde tradisjonell dåpskjole, de andre hadde pentøy. Babyen som var årsaken til at jeg var der skiftet til kjole etter seremonien.

Skrevet

jeg erindrer fra bibelhistorien på skolen at den lange hvite kjolen i dåpen har et kristent symbol i seg selv. ikke helt sikker...

Jeg har ville sjekket dette ut så det ikke blir upresist. så da det passer kanskje ikke lang hvit kjole inn hvis man ikke vil blande kristendom og hum.forbund.

Skrevet

De navnfestene jeg har vært på har det ikke vært brukt dåpkjole. Og må si at jeg hadde reagert hvis jeg hadde sett dåpskjole på en humanetisk navnfest siden dåpskjolen er ett kristent symbol. Men det er bare min mening, og når det er sagt aksepterer humanetisk forbund alle antrekk for navnfest

Skrevet

Hei.

Me har hatt human-etisk navnefest til begge dei små, og begge hadde sjølvsagt på seg familiens eldgamle dåpskjole. Det var nydelig, og særleg besteforeldra sette pris på dette. Begge gongene var det mellom 10-20 som feira navnefest, og dei aller fleste hadde faktisk dåpskjole!

Forøvrig gifta me oss i utlandet, og då hadde eg nydelig kvit brudekjole sjølv om me ikkje var i ei kyrkje ... har ikkje høyrt at kyrkja har monopol på kvite kjolar :)

Skrevet

jeg ska lha bunad på både meg selv og barnet når vi skal ha navnefest. bunaden betyr veldig mye for meg. selv om det hadde vært stas å kunne bruke dåpskjolen som jeg ble døpt i. så blir det litt feil for meg. da er det bedre å bruke bunaden som bestemor har sydd.

Skrevet

Det synes jeg absolutt at man kan! Jeg skal iallefall bruke familiens dåpskjole som min mormor sydde til meg da jeg ble født.

Ville blitt veldig overrasket om jeg fikk negative kommentarer på det når det blir navnefest for lille nurket jeg bærer på.

Men, så er jeg heller ikke så redd for å stå for hva jeg mener, tradisjonelt eller ikke*S*

Skrevet

Ser mange her har svart at det kan man. Jeg syntes nå det er kjempe rart. Da virker det ikke som de overhodet har satt seg inn i hva det å bære en dåpskjole betyr, og hva det betyr å velge å ha navnfest i stedet.

MAN KAN IKKE ha dåpskjole på navnfest, det må jo være helt idioti!!!

og det mener jeg.

Skrevet

er helt enig med deg. syntes at dåpskjole hører dåpen og kirken til. men ble litt nyskjerrig på det du sa.... hva betyr det å bære en dåpskjole?

Skrevet

Dåpskjolen er til vanleg kvit-fargen for fest i kyrkja, og den reinleiken Kristus gjev oss. Den kan og somme tider ha ei stola, eit band, med dåpsbarnet sitt navn, til påminning om det å følgja etter Kristus, Matt.11,29. Dåpsdrakten er større enn barnet, ”til å veksa i”, og symboliserer at den døypte vert ”kledd på” eit nytt liv. Gal.3,26-27.

Skrevet

ok. intressant å få vite betydningen av den. ja da passer det ihvertfall ikke til navnefest

Skrevet

spurte nettprest om dåpskjole, det er et kristent symbol bak, det uendelige, men har sett bruk av dåpskjole på navnefest i avisa. Da tenker jeg at de ikke er sikker i sin sak og standpunkt. siden akkurat dåpskjolen hører kristendommen til. Man bør være voksen nok for å være mor og far og ta viktige valg for barna.

selv har vi en vakker omsydd brudekjole som vi døper barna våre i.- i kirka selvfølgelig.

Skrevet

Tror mange velger å bruke dåpskjole som en kompromi på en måte.. Hvis familien har en kjole som kanskje har gått i arv i generasjoner og så reagerer "alle" når noen velger noe annet enn det som er vanlig.

Og det å da likevell bruke kjolen ihvertfall kan jo gjøre slik at disse besteforeldre, tanter, onkler og slike ting ihvertfall blir litt fornøyd...

Men er enig med deg at det virker litt som om man står med en fot i hvert bedd og ikke helt har klart å bestemme seg for hva man ønsker.

Men HEF nekter ihvertfall ingen å kle barnet i dette hvis det er det foreldrene ønsker.

Skrevet

tror familien min takler det bra når jeg skal ha bunad på babyen jeg. vi er veldig stolt av bunadene våre. og bestemor har sydd de til hele familien. min bunad ble sydd til mamma da hun konfirmerte seg, og den fikk jeg til min konfirmasjon (var mitt ønske).

Skrevet

Dette står på www.kirken.no (etter å ha lest dette vurderer jeg sterkt å bryte lang tradisjon i svigersfamilien og bruke kun bunad til ungen)

Dåpsdrakten

I oldkirken var dåpsdrakten til de voksne hvit og fotsid. Dåpskjolene som brukes ved barnedåp i Den norske kirke er ofte mye lengre enn barna, noe som er med og understreker at de skal ha mulighet til å vokse med sin tro og sin tvil. Ved konfirmasjonen brukes det hvite kapper, noe som tydeliggjør at de døpte ikke skal vokse fra, men bare inn i dåpsdrakten.

I kirken er hvitt festens og gledens farge. Det er også renhetens farge og minner også om Guds løfter. Han har lovet at alle som ber om tilgivelse vil bli vasket rene for alt det som skitner til deres liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...