Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Kjenner noen som er så Opptatt av å oppdra sin 14 mnd gamle lille jente. Syntes det er strengt og veldig masete å være rundt. Ser et lite tomt blikk i i den lille jenta. Syntes det er vondt å se hva man krever av en som er så liten stakkar..
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Selvfølgelig må man oppdra små barn også. Jeg er hvertfall ikke for fri barne-oppdragelse. De små skjønner mer enn man tror. Selv min gutt på 9,5 mnd forstår hva et nei betyr til en viss grad. Men man må jo ta hensyn/forbehold til alder. Men JA, jeg oppdrar mine barn.
Stratos med 3 barn Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Er ikke sikker på om jeg helt forstår hva du mener! Man må da vise barna forskjell på lov og ikke lov.....? Jeg gjør i hvertfall det ovenfor min sønn og han er bare 4,5 mnd.... Lærer han at å skrike i bilen ikke fører til noe som helst, lært han å sovne av seg selv (uten bruk av skrike metode), lært han at jeg kan gå ut av rommet uten at det er farlig osv osv. Bite i puppen (han har tenner) er feks forbudt..... Hva gjør du, lurer jeg på da!
monztah Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Spørs kanskje hva de krever? Jenta vår er "bare" 8 måneder, men kan ikke si at vi har begynt å oppdra henne. Har for så vidt avvent med pupp om natta, hvis det teller...men er jo bare en måte å ta ledningen som forelder egentlig. Være flokkleder. Det må man jo som forelder! Men jeg synes at små barn skal få oppdage verden, og vi lar henne undersøke alt som er i huset (under oppsikt selvfølgelig). Har ikke heller begynt å øve på varsågod og takk, eller prøvd å få henne å si "hei" eller sånn. Spise pent tror jeg man kan glemme til de er noen år gamle...de må jo få undersøke maten, og hvor lett er det å spise med bestikk da? Tja, ellers...ble veldig nysgjerrig på hva det er de krever av henne jenta du kjenner!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 Selvfølgelig må man oppdra barna sine! Mange forbinder ordet "oppdra" med noe negativt, men faktisk er jo oppdragelse den beste formen for kjærlighet. Ved å sette grenser og vise hva som er rett og galt, så forbereder du barnet ditt på verden! Jeg har hørt fra flere ulike hold at det er rundt 10 mnd alder at barneoppdragelsen begynner å bli særlig viktig. Det er da du bør begynne å tenke på å være konsekvent, barnet begynner å kunne forstå ordet "nei" og hukommelsen er såpass utviklet at barnet husker om det har fått lov til noe før, og dermed vil kreve det igjen. Derfor er det ingenting som sier at det er galt å begynne oppdragelsen hos et barn som er over 1 år. Men det er klart at kjærlighet og positivitet er viktig i oppdragelsen. Derfor er det ikke et spørsmål om man oppdrar eller ikke, men heller hvordan man oppdrar barnet sitt.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Jeg skjønner heller ikke helt hva du gjør hvis du ikke oppdrar barnet ditt. Å oppdra er jo å lede barnet inn på en adferd man synes er bra. Å signalisere hva som er ok og ikke, samt å forebygge at det oppstår farlige situasjoner. Jeg tror de flese vil gjøre dette automatisk. Vente med å gi neste grøtskje til barnet er ferdig med å blåse ut og leke med maten som allerede er i munnen, legge barnet til rette igjen på stellebordet dersom det spreller og prøver å snu seg eller rulle ned, signalisere at det ikke er greit å bite i puppen, ikke er OK å krabbe mot vedovnen, og så videre. Det er jo ikke snakk om skammekrok og ris på rumpa her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå