Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Dere som ikke er muslim selv, men som er gift eller samboende med en muslim og har barn sammen. Må barna deres følge islam sine regler for klesdrakt? Jeg er i den situasjonen, men foreløbig bor vi ikke sammen. Men jeg må innrømme at jeg sliter med tanken på at min datter skal måtte følge de, etter min oppfatning, strenge klesreglene til islam. Skulle jeg selv følge de hadde jeg måtte bytte ut nesten hele garderoben min. Evt. hvorfor er det slik at en alltid "må" følge reglene til den som er muslim og ikke den som f.eks er kristen? Det er ikke sikkert det er slik, men det virker ofte slik at den religionen er den det må tas mest hensyn til liksom. Som om noe annet ikke er bra nok. Når det er sagt, så vær så snill og ikke si at det burde jeg tenkt på før jeg fikk barn med vedkommende. Barnet var ikke planlagt, men jeg ville ikke ta abort. I mine øyne er det drap, og det er ikke noe jeg vil begå. Spørsmålet mitt her dreier seg om klesdrakter ikke hvorvidt barn skulle vært til eller ikke. Er anonym akkurat nå...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Jeg har barn med en araber, men forholdet tok slutt. Jeg hadde ALDRI godtatt om min kjæreste ba meg følge islam sine regler for klesdrakt. Vi bor i Norge og da MÅ også muslimene respektere vår religion. Helt enig med deg, hvorfor skal vi leve etter deres "regeler" ? Dette var jo en av grunnene til at vårt forhold ikke gikk mere, jeg tok ikke hensyn til alt han mente jeg burde gjøre. Stå på ditt og ikke godta det!!
*gurimallaika* Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Jeg er langt i fra noen ekspert på området. Er heller ikke gift med en muslim. Men jeg har noen synspunkter jeg gjerne vil komme med... Har du og pappaen pratet om dette? Klarer ikke helt å se det utifra det du skriver. Hvis ikke bør dere gjøre det fort og bli enige om hvordan dere skal gjøre det. For noen kan det virke ganske så strengt, men ikke alle er så strenge. Mange muslimske jenter går med trangt tøy som viser enhver kurve, men de bruker hijab. Jeg kjenner også flere muslimske kvinner/jenter som ikke bruker hijab. Det viktigste er vel at de delene av kroppen som skal dekkes til blir dekket. Jeg synes det egentlig er bedre enn sånn som mange unge jenter/kvinner kler seg i dag. Sjefen min fortalte meg om ei i nabolaget hennes som er gift og har barn med en som er muslim som plutselig endret klesstil. Sjefen min spurte henne om hvorfor hun hadde endret klesstilen, både hun og datteren. Og da fikk hun til svar at svigermor var på besøk og at det var enklere å gå dekket til i 2 uker enn alle problemene og diskusjonene det ville medføre hvis de gikk vanlig norsk kledd.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Takker for svar :-) Du har rett, TobiMum, at vi ikke har snakket om det. Det er først og fremst fordi vi hverken er sammen eller bor sammen nå. Han forlot meg i svangerskapet, men vil gjerne prøve igjen nå. Så foreløbig er det et ikke-tema. Spesielt siden han ikke engang har giddet å treffe datteren vår. Jeg var interessert å høre synspkt og se hva andre gjør ift dette i forkant av en diskusjon som må oppstå om vi velger å flytte sammen. Jeg vet ikke hvordan han stiller seg til slikt da han alltid nekter å diskutere islam og hans forhold til islam med meg.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 Jeg er muslim og har ei datter på 5år. Hun går foreløpig kledd sånn hun vil(omtent). Det er ikke før hun blir litt eldre og nærmer seg puberteten at jeg kommer til å bli strengere på dette området. Barn er barn. Og hun skal selv få velge om hun vil bære hijab når hun blir eldre.
t-79 og Jakob+ spire:) Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 Jeg er gift med en muslim, og nå har vi en sønn da men, men vi har diskutert dette på forhånd Om vi får en jente skal hun selv få bestemme om hun vil gå med hijab eller ikke når den tid kommer- ellers må jeg bare si at jeg ikke er særlig begeistret for "tenåringsklær" på barn (bare mager, g-streng, bh osv) så sånn kommer jeg ikke til å la min datter gå kledd- uansett om mannen min hadde vært muslim eller kristen eller hva som helst!! Ellers får hun gå kledd i helt vanlige klær...........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå