Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Det mener jeg virkelig!! Sjeldent man ser en svært overvektig familie men normale tynne barn. Det sies at 70 % av de som bli overvektig blir det delvis pga av gener, men da må det vel være en enda større grunn for forledre å ta ansvar. Æsj blir litt kvalm av folks matvaner og latskap..en folkesykdom som ofte rammer de kunnskapsfattige og de late deler av folket!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Jeg håper du, som er en del av det kunnskapsrike og langt fra late folket, innser at den type fordommer du her viser, er med på å skape mobbere og sette folk i bås. Det finnes overvektige av mange årsaker. At mange er overvektige på grunn av feil kosthold er åpenbart, og det er trist når feil kosthold hos foreldrene gjør sitt til at også barna blir overvektige. Men de trenger hjelp til å få endret kostholdet, ikke fordomsfulle innlegg som dette. Hilsen ei som er slank og kommer fra en slank familie, men som ikke ser det som et bevis for at jeg er spesielt smart
er det muuulig Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 jeg er selv overvektig etter å ha fått to barn....og kiloene vil ikke av.... men jeg er allikevel veeldig påpasselig på hva jeg lar junta mi spise forde! jeg gjør allt i min makt for å ikke gi henne dårlige matvaner...og vi spiser aldri godteri osv når hun er våken. på lørdagene får hun litt popcorn og en liten rull wine-gummi.......og det synes jeg ikke er for ille.... synes det er forferdelig dårlig av en oppegående forelder å sitte der med slike fordommer som du legger ut her!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 Høres iallefall ut som du og din familie er perfekt, så det er jo fint for deg. Selv er jeg og min familie ganske "normale", men jeg er veldig glad vi ikke har slike fordommer. Ser vi noen som har litt ekstra her og der kommenterer vi selvsagt ikke det og våre barn har heller aldri kommentert folk som ikke er helt som gjennomsnittet, uansett hva det måtte være. Man må få være som man er uten at noen skal komme med slike kommentarer.Tror de som sliter med noe har det ille nok allikevel! Min datter er fryktelig lei seg fordi hun synes hun er så tynn, vi finner neste ikke klær som passer, de blir for barnslig og buksene er korte på beina hvis de passer i livet. Er vi da dårlige foreldre og at vi ikke gir barnet vårt mat? Sønnen min er normalvektig. Betyr det at han spiser hennes mat også??? Du får heller passe på deg selv, har sikkert noen feil du også;-)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Foreldre kan for min del være overvektig... (men det er jo litt kjedelig når man blir såpass stor at man ikke klarer å være med på noen av aktivitetene som barna er med på,ikke klarer å løpe eller, gå på ski, gå lange turer osv)...men det er noe heeelt annet når barnet blir det.. Hvem andre enn foreldrene kan man legge ansvaret på? Ungen? Kommer fra en familie selv hvor vi er høye mennesker som veier godt over gjennnomsnittet men ingen av oss er produkter av å ikke ta ansvar for egen kropp. Har alltid vært aktive. Jeg har en sønn på 7 år nå og som alltid har spist mye og liker gr.saker,fisk mm og det har blitt forventet at han spiser det samme som oss voksne.Nå som han er større MÅ han smake uansett og heller få lov til å ikke like enkelte ting. Dette er jo ting som han antakelig bare liker fordi han har fått det fra han var liten og blitt vant til smak og konsistens.Man må jo HA DET for at ungene skal lære å like det. Det er selvfølgelig en sammenheng mellom hva foreldrene liker og hva barna får/ikke får av forskjellig mat. På lørdager har vi selvfølgelig godteri og spiser og kan gå på mc.donalds av og til Sist lørdag sa jeg vi kunne gå på mc.donalds men da ville han heller ha fiskegrateng med poteter+ gr.saker... Har alltid hatt faste måltider og ikke småspist mellom måltidene. Har alltid middag og har aldri søtt pålegg på niste i barne.h eller skole. Min gutt er høy og veier mye ( 134cm og veier 34 kilo) Hvis han skulle levd på boller og saft og ikke vært så fysisk aktiv som han er hadde han ikke sett ut som han gjør og ikke gjort det så bra på skolen og ikke hatt den fysiske og psykiske utviklingen han har hatt. Om jeg har fordommer/at man dømmer på forhånd, nei...det er jo synlige bevis på foreldre som har mislyktes på å dekke barns helt grunnleggende behov. Ikke minst når jeg prater med andre voksne om barn og fam.situasjon måltider, kosthold og grensesetting.. Uff, men det er jo fremdeles de som røyker inne der det er barn..og da er det ingen vits i å prate om kosthold og aktivitet...for hvor viktig er da barns helse?? JA, tror det må være en sammenheng mellom sosial status og hvor bevisst man er på helse/aktivitet/kosthold. Alle vet vel at kunnskap er makt!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Det er akkurat det jeg gjør.... det er derfor jeg kan uttale meg for vet det er mange som ikke vet åssen de gjør det. Man seff ha sunne unger som veier mer eller mindre, det viktige er hva man putter i de av mat og hor aktive de er! At noen blir støtt av det jeg skriver må jo være at personen har dårlig samvittighet. Det hender jeg har dårlig samvittighet for ting som de fleste mødre har, men ikke på de områdene. Så du er altså uenig i at overvekt er foreldrenes ansvar?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Selvfølgelig ikke. Stort sett så er det nok det. Synes bare du uttaler deg på en utrolig nedlatende måte overfor de det gjelder. Tror nok de vet selv at de har et problem, ingen grunn til å kalle dem kunskapsløse. Blir du kvalm av det så la være å bry deg så mye med det. Jeg har på ingen måte dårlig samvittighet, har sunne og aktive unger, et sunt kosthold, så vi har ikke problemer på den fronten, men hadde vi hatt det hadde vi sikkert blitt ganske såret av sånne uttalslser. Det er liksomt så meningsløst og unødvendig. De fleste gjør så godt de kan vettu....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå